Spring naar bijdragen

Topo-kaarten voormalige Rode Leger


Geonol

Aanbevolen berichten

Voor mijn reizen naar diverse Oostbloklanden gebruik ik Topografische kaarten van het Voormalige Rode Leger, in de schalen 1:50.000 & 1:100.000. Ik heb als noviteit hierbinnen een GPS toestel aangeschaft, (een Magellan Meridian Platinium). Het is mij echter nog onduidelijk welke instellingen (coördinaat-systeem en kaartdatum) ik moet gebruiken (dus de instellingen op de GPS) om een juiste navigatie mogelijk te maken, ondanks het bestuderen van de Manual (te beknopt) en het afstruinen van het internet. Het is mij echter wel duidelijk dat het om een (afgeleide)UTM-grid moet gaan. Verdere informatie: Gaus-Krasovskii Grid Projection, Pulkovo 1942 map datum Krasovskii Spheriod.

Kijk voor voorbeelden van de dit soort topografische kaarten eens op: www. lib.Berkeley.edu/eart/x-ussr/ukraine.html en klik vervolgenns enige malen door om een willekeurige kaart te downloaden.

Voor degene die het uiteindelijke licht in de duisternis werpt heb ik, indien gewenst een leuke presentje: Ik beschik over een complete set 1:100.000 set topografische kaarten van het voormalge Rode leger van Nederland! dus met een zelfde UTM-grid basis. Dit is welllicht leuk voor diegene die eens een catch wil maken met een topografische kaart van nederland met een afwijkend grid-systeem en alle plaatsnamen in het Cyrillisch geschreven! Ik zal dan kopies of scans ter beschikking stellen.

 

Alvast dank voor alle reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als kaartdatum wordt het in elk geval:

(bron: deze site)

(Originalbeitrag von Hilmar Rust, 9.9.02)

Das geodätische Datum (map datum) der russischen Afrika-Karten ist Pulkovo-1942 mit dem Ellipsoid Krassovsky-1940.

 

Die charakteristischen Daten für Ellipsoiod Krassovsky-1940 sind folgende: große Halbachse (equatorial radius) a = 6378245,000 m kleine Halbachse (polar radius) b = 6356863,019 m Abplattung f = 0,003352329833 1/f = 298,300003166

 

Die Differenzwerte des Pulkovo-1942 Datums zu WGS84 sind: dx = 28 dy = -130 dz = -95

 

Man findet andere angegebene dx, dy, dz Werte für Pulkovo-1942, die beziehen sich auf Pulkovo-S-42 und gelten nicht für die russischen Afrika-Karten, sondern werden in anderen ehemaligen Ostblockstaaten für deren map-datum verwendet.

dus samengevat uit deze tekst:

a = 6378245,000 m

b = 6356863,019 m

f = 0,003352329833 (oftewel 1/f = 298,300003166)

dx = 28

dy = -130

dz = -95

Er wordt echter ook over andere dx, dy, dz gesproken in de quote. Voor andere gebieden, welke voor jou van toepassing zullen zijn zo te zien, zie deze site.

 

Maar als je OziExplorer gebruikt, dan heb je twee Pulkovo 42 data ter beschikking! Probeer die beide eens op een ingescande kaart. (Lukt het je niet om met Ozi een kaart te calibreren, dus: weet je niet welke knoppen waarvoor zijn? Geef dan nog hier even een seintje dan sleuren we je daar wel doorheen.)

 

Ennuh, ik weet niet hoever je Russisch al gevorderd is...

Op deze site wordt voor OziExplorer uitgelegd wat je in moet stellen aan datum en grid. Voor een oudere Ozi hebben ze daar ook de datums.dat file om het datum bekend te maken, want dat zat er in die oudere versies nog niet in.

Qua grid gebruikt men daar Transverse Mercator (dus niet Universal Transverse Mercator pakken want dan heb je niets om in te stellen in Ozi), met de instellingen:

Latitude Origin 0.0

Central Meridian ...heleboel moeilijke tekens.... (eeh, ik had hier een getal verwacht. Maar... in Ozi staat hier default een lege ruimte, dus waarschijnlijk hoef je dit niet in te vullen?!?)

Scale Factor 1.000 ("twee moeilijke tekens" 0.9996!!!) (de "twee moeilijke tekens" lijken me 'niet' te betekenen, want 0.9996 is de default van Ozi en zij stellen 1.000 voor)

False Easting 500000

False Northing 0

 

Als je je nog meer wilt verdiepen in kaardata en projecties in het Russisch: vermaak je met deze site.

Zonder gekheid: hier kun je altijd nog een match voor een afwijkend gegeven proberen te vinden (voor het geval je bijvoorbeeld bij Central Meridian TOCH wat moet invullen).

 

En nu ga ik toch ech naar m'n werk... wordt vervolgd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Ozi is in elk geval de Krassovsky 1940 ellipsoïde aanwezig onder ellipsoid nummer 15. Dus mocht het nodig zijn om zelf een datum te definiëren, omdat bijvoorbeeld de twee aanwezige Pulkovo 1942 (1) resp. (2) kaartdata een voor jou verkeerde dx,dy,dz kunnen hebben, dan is dat via de datums.dat file mogelijk.

Daarin komt dan te staan:

Pulkovo 1942 (3),15,dx,dy,dz

(dx,dy,dz natuurlijk invullen met jouw waardes)

 

Heb je nog geen Ozi? -> Tip: schaf het aan! Dat is HET programma om dit soort kaart-images mee te calibreren en te checken of je goed zit (wat overigens soms wel menig zweetdruppel kan kosten hoor, zoals met jouw vraag wel zal gaan gebeuren). Je kunt dan beter uitzoeken of je inderdaad met bepaalde gevonden getallen in je GPS goed zit.

 

Ik spit nog wel eens wat verder op internet naar passende getallen om het op een rijtje te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Eagles;

 

Zoals je wellicht al opgevallen is ben ik op dit forum nieuw, alsmede als gebruiker van Geocaching.nl en ook als gebruiker van een GPS-toestel.

Ik heb door mijn opleiding en vaktechnische bezigheden kennis van de landmeetkunde (geodesie), cartografie etc, maar ben wel op een basis niveau blijven steken. In de wereld van de GPS en geocatching ben ik echter nieuw. Ik heb eens een demonstatie gezien van het programma OZI-explorer maar daarbij houdt dan ook alle kennis omtrend dit programma op. Als ik dit programma echter nodig heb om de juiste instellingen te vinden, die het dus mogelijk maakt het GPS toestel te relateren aan de te gebruiken topografische kaarten dan wil ik dit programma daarvoor natuurlijk gaan gebruiken. Ik zal nog even voor de duidelijkheid aangeven wat precies de bedoeling is. Ik wil het toestel gaan inzetten om in landen als de Ukraïne, Wit-Rusland en Letland geografisch gerelateerde objecten eenvoudig ter plaatse te kunnen inmeten (dus coordinaatsbepaling) om b.v. thuis, bij het uitwerken in een raportage gemakelijk de lokaties van de gevonden objecten op de topografische kaarten te kunnen terug vinden. Het is dus niet bedoelt voor geocahing, Road-navigatie etc. Het is ook niet de bedoeling om kaart fragmenten in het GPS toestel te gaan laden, ik wil alleen dus dat de coordinaten ter plaatse klopt met die van de te gebruiken topografische kaarten.

De side die jij als eerste aanhaalde had ik ook alreeds gevonden maar deze lijkt mij niet relevant omdat het hier de kaartdatum etc. worden genoemd van wel inderdaad de topografische kaarten van het voormalige Rode leger maar van landen in Afrika (het is ook een side voor Afrika-reizigers) Zoals de schrijver; Hilmar Rust ook al aangeeft kloppen deze niet altijd met die van de landen van het voormalige Oostblok.

Mischien is het handig om eerst met de genoemde kaartbladen te gaan werken van Nederland zodat ik "te Velde" de gevonden waarden kan controleren met een kaartblad waarop mijn woonomgeving staat afgebeeld?

 

In ieder geval al mijn hartelijke dank voor de eerste aanzetten en de informatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil het toestel gaan inzetten om in landen als de Ukraïne, Wit-Rusland en Letland geografisch gerelateerde objecten eenvoudig ter plaatse te kunnen inmeten (dus coordinaatsbepaling) om b.v. thuis, bij het uitwerken in een raportage gemakelijk de lokaties van de gevonden objecten op de topografische kaarten te kunnen terug vinden.

Bij deze toepassing heb je een belangrijk voordeel van een effect dat voor de meeste mensen geheel onverwacht is, maar dan meestal in hun nadeel.

 

Ook als je de juiste karakteristieken van de projectie nog niet kent kun je als je ter plekke bent de gevonden lokatie in je GPS als waypoint opslaan. De coördinaten zullen dan uiteraard in een ander stelsel worden weergegeven. Maar als je later de karakteristieken invoert worden ook de coördinaten van de bestaande waypoints in dit nieuwe stelsel weergegeven.

Wijziging van het gebruikte coördinatenstelsel verandert immers niet de lokatie, maar de coördinaten.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, die Afrikaanse site slaat op Afrikaanse kaarten van het Rode Leger. En op de tweede link zijn dus nòg meer dx/dy/dz waardes te vinden. Die Afrikaanse was ook wat ik gewoon als eerste tegenkwam en heb ik laten staan toen ik de tweede gevonden had om de diversiteit te zien.

Die diverse waardes zijn dus je grootste probleem omdat je bijna 'per kaart' een andere set moet hebben (om het maar eens overdreven te stellen).

Als je dus met een kaart van je eigen woonomgeving gaat testen en je hebt daarvoor de 'gulden' set dx/dy/dz gevonden, dan is die wellicht helemaal niet van toepassing op de Verwegistan-kaarten! Kazachstan en Latvia (LetLand, Litouwen, ... ?) hebben blijkbaar al verschillende sets!

 

Voortbordurend op Lex' verhaal: het zou wat kunnen zijn als je op één of andere manier van bekende punten bekende WGS84 lat/lon coördinaten hebt. Als je dan een kaart gaat calibreren in Ozi met een datum waarvan je denkt dat het goed is en je voert dan met WGS84 het punt in, dan moet dit op het bedoelde object uitkomen. Lees je dan met het calibratiedatum en het juiste grid de getallen af in Ozi, dan moeten die overeenkomen met de gridlijnen en getallen op de kaart.

Denk je daarmee een proefje op te kunnen zetten? Heb je een bron voor wat markante objecten met coordinaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...