Roeland93 Geplaatst 18 juli 2007 Geplaatst 18 juli 2007 Hallo allemaal! Ben vorige week in aanraking gekomen met geocaching door een cache met vrienden te lopen. Het leek me leuk om in mijn vakantie nog een cache te lopen. We hebben echter niet echt een gps, alleen een tomtom (v6.0). Als je navigeert naar een coordinaat, loodst tomtom je naar de dichtbijzijndste weg. Als de cache niet aan de weg ligt, heb je dus niks aan de tomtom. Ik vroeg me af: is er misschien een soort plug-in voor tomtom die je wel kan navigeren naar een cache die niet aan de weg ligt. Het lijkt me dat de tomtom hardwarematig in orde is; je hebt alleen nog de juiste software nodig. Alvast heel erg bedankt Mvg, Roeland
Lex Geplaatst 18 juli 2007 Geplaatst 18 juli 2007 Ik heb begrepen dat als je een locatie op de kaart zet zonder een route te activeren hij wel gewoon in het terrein kan staan. Dan kun je er op de kaart op zicht naar toe lopen.
Roeland93 Geplaatst 18 juli 2007 Auteur Geplaatst 18 juli 2007 Bedankt voor je antwoord! Maar als er helemaal geen wegen in de buurt zijn is het toch wel moeilijk om het punt te bereiken?
blaxtar74 Geplaatst 18 juli 2007 Geplaatst 18 juli 2007 Helaas is dat niet mogelijk, ik zelf ben in den beginnen ook met tomtom aan het klooien geweest, en heb zelfs kontakt gehad met tomtom. met tomtom kan je wel op coordinaten navigeren, maar dan zoekt hij de dichtsbij liggende weg. dan zou je met het kompas wel dichterbij kunnen komen, maar dat is niet te doen. mijn advies: zet op zoekwekker.nl een zoekopdracht voor een 2ehands gps. succes met je nieuwe hobby!!!
Roeland93 Geplaatst 18 juli 2007 Auteur Geplaatst 18 juli 2007 Je zou toch verwachten dat je zou kunnen geocachen met de tomtom. Hardwarematig is alles oke, toch? Een tomtom is uitgebreider dan een 'normale' gps, het is alleen zaak om de software aan te passen met bv. een plugin.
blaxtar74 Geplaatst 18 juli 2007 Geplaatst 18 juli 2007 tja, tomtom zelf zegt dat "ze het nog niet kunnen" misschien in de toekomst wel.........
Roeland93 Geplaatst 18 juli 2007 Auteur Geplaatst 18 juli 2007 (bewerkt) Wachten op die update dan maar 18 juli 2007 bewerkt door Roeland93
deBruineBeren Geplaatst 18 juli 2007 Geplaatst 18 juli 2007 Dat het met TomTom niet gaat lukken is duidelijk, maar je kunt natuurlijk nog een extra stukje software op je PPC installeren. FF zoeken op dit forum er lopen genoeg draadjes over geocachen met PPC. BeeLineGPS kan je 30 dagen gratis proberen. Moet lang genoeg zijn voor een vakantie.
Roeland93 Geplaatst 18 juli 2007 Auteur Geplaatst 18 juli 2007 Ik heb een normale tomtom (one benelux). Hierop kun je toch geen software installeren?
Miss_Saigon Geplaatst 18 juli 2007 Geplaatst 18 juli 2007 (bewerkt) Ik loop zelf op dit moment met TomTom, met een kleine truuk dat gaat prima zolang je maar niet met een berekende route gaat werken. Het blijft een feit dat een echt gps-apparaat makkelijker is, maar het lukt wel! Om te beginnen kun je gewoon navigeren naar de opgegeven begin coordinaten. Vervolgens voer je de eerstvolgende coordinaten in als favoriet of nuttige plaats, die kun je nl activeren zodat vanaf dat moment in je scherm te zien is waar deze ligt. Nu kun je gaan lopen en kun je aan de pijl op het scherm zien of je in de juiste richting loopt en of je er al bijna bent. Succes! 18 juli 2007 bewerkt door Miss_Saigon
Lex Geplaatst 18 juli 2007 Geplaatst 18 juli 2007 (bewerkt) Ja Miss_Saigon, dat is kennelijk wat ik wel eens gelezen heb, namelijk dat het wel kan met een TomTom, en dat je zelfs een aanwijspijl kunt krijgen. Maar eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar wat je precies doet; kennelijk is het niet zo vanzelfsprekend, want er zijn zelfs TomTom bezitters die zeggen dat het niet kan. Je geeft de coördinaten van een punt op als nuttige plaats, en je activeert die zodat je op de kaart kunt zien waar die ligt. Tot zover begrijp ik het. Maar wat is dat dan voor pijl? Is het soms een verbindingslijn tussen je actuele positie en het nuttige punt? Of is het een kompaspijl die de goede kant op wijst? Of nog iets anders? En je eigen positie wordt toch ook in het terrein weergegeven, niet per se op een weg? Zijn er misschien voorwaarden, minstens een zekere afstand tot de weg mischien? Een Garmin 60Cx kleeft je bijvoorbeeld niet aan de weg als je langzamer gaat dan 16 km/h. Een nuttige functie, maar ze vermelden het nergens. 18 juli 2007 bewerkt door Lex
Bappie-NL Geplaatst 18 juli 2007 Geplaatst 18 juli 2007 Als de cache niet aan de weg ligt, heb je dus niks aan de tomtom. Hi... Als eerste natuurlijk welkom! Dat een TT volkomen ongeschikt is voor het geocachen durf ik niet zo hard te beweren, daar ik geocache vriendjes heb met inmiddels 118 founds sinds april dit jaar en die hebben ze allemaal gevonden met de TT (v.6) zonder plugins etc. Kijk voor projecteren, peilen etc. tja dat gaat volgens mij niet met de TT maar "gewone" multi's en traditionele caches vinden zij er in ieder geval wel mee. Voor zo ver ik weet wat zij doen is de lengte en breedte graad invullen en dan de wandelroute kiezen. Het is denk ik een beetje uitproberen hoe TT reageert. Sunny...
Roeland93 Geplaatst 18 juli 2007 Auteur Geplaatst 18 juli 2007 Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb vanmiddag een (deel van) cache gelopen. En eigenlijk ging het best prima! In iedergeval prima voor op vakantie. Daarna kan ik altijd nog overwegen om een andere GPS aan te schaffen. @Miss_Saigon: Zou je nog eens duidelijk kunnen uitleggen wat je bedoelt?
Miss_Saigon Geplaatst 18 juli 2007 Geplaatst 18 juli 2007 @Roeland: Ik heb inmiddels je PB beantwoord. @Lex: Een aanwijspijl kun je gebruiken, alleen zodra je dichter in de buurt komt of geen wegen hebt die een beetje in de richting liggen werkt dat niet lekker. Je kunt nl een kompas op het navigatiescherm zetten, die kun je instellen op het noorden, de rijrichting en de richting van het doel. Dat laatste werkt alleen maar als je een route gebruikt. Nadeel van het gebruiken van een route is dat hij zich echt aan de paden houdt. Dat kan dus betekenen dat je vanaf de verkeerde kant naar een cache wordt geleid en vervolgens voor niet te passeren obstakels staat. Ik kijk zelf via de kaartfunctie eerst welke globale richting ik moet aanhouden om in de buurt van het coordinaat te komen. Als je dan dicht genoeg in de buurt bent verschijnt het symbool van de nuttige plaats in beeld en kun je gericht daar naar toe lopen. Zolang je geen route gebruikt geeft TomTom ook netjes aan waar je bent als je bv in een weiland of een bos loopt. Een sirfstar III met Waas/Egnos is wel aan te raden voor de nauwkeurigheid. Groet, Robin
Lex Geplaatst 18 juli 2007 Geplaatst 18 juli 2007 (bewerkt) Bedankt, het wordt nu steeds duidelijker. De pijl wijst dus aan in welke richting je moet gaan om er via de weg te komen. Dat is dus niet bruikbaar. Maar als je het punt op de kaart in beeld hebt kun je dat dus zien, en ook je eigen positie. Als je geen route geactiveerd hebt tenminste; maar daar kun je gewoon voor zorgen, dat is geen enkel probleem. Maar je snijdt terloops een heel ander onderwerp aan, de SiRF-III ontvanger en WAAS/EGNOS. In de Garmin Map 60 C(S)x zit die ook, en daar is het in Europa een ramp. Als het EGNOS-signaal ontvangen wordt verslechtert de positienauwkeurigheid enorm. De miswijzing die op het scherm wordt aangegeven verandert niet, maar de werkelijke miswijzing gaat van enkele meters naar tientallen meters. Andere Garmins met de PhaseTrac12 ontvanger hebben daar geen last van. Doordat je het eigenlijk alleen merkt als je metingen verricht hebben veel gebruikers het niet in de gaten. Ze gaan er logischerwijs van uit dat de nauwkeurigheid beter is met EGNOS aan, maar dat is dus niet zo. Ik vraag me nu af of EGNOS en SiRF-III in de TomTom wel goed werkt, d.w.z. dat het uit metingen blijkt, of dat het alleen maar een veronderstelling is. 18 juli 2007 bewerkt door Lex
Aanbevolen berichten