Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Mijn vraag is in wezen simpel. Hoe kan ik een nieuw waypoint projecteren op basis van een bestaand waypoint, afstand en richting, op mijn computer. O ja, ook nog simpel, snel en nauwkeurig.

Een beetje uitleg: iedereen weet ondertussen wel dat dat in Mapsource niet kan. Met Ozi-explorer kan dat dan weer wel, maar ik vind het een beetje overdreven om alleen voor een projectie Ozie op te starten. Ook de meting die je met mapsource wel zou kunnen uitvoeren en dan "ter plekke" handmatig een waypoint aan te maken vind ik niet handig genoeg. Een andere optie zou zijn om het bestaande waypoint via USB naar mijn GPS te sturen, daar de projectie te maken en de boel weer terug te zenden. Maar eigenlijk wil ik het nog eenvoudiger.

Kent iemand een programmaatje zoals bijvoorbeeld de coordcalculator van Rijkswaterstaat? Klein, simpel en doeltreffend?

Geplaatst
Ook de meting die je met mapsource wel zou kunnen uitvoeren en dan "ter plekke" handmatig een waypoint aan te maken vind ik niet handig genoeg.
Ik weet natuurlijk niet hoe handig jij het wilt hebben, maar mij bevalt dit wel.

Als je de volgende methode toepast hoef je niet in den blinde te prikken:

1. Klik het meetlineaaltje aan.

2. Klik op begin en einde van de projectie (onderaan zie je richting en afstand).

3. Ga een klein stukje haaks op de verbindingslijn, en klik links, dan rechts, dan Annuleren. Je hebt nu een geknikte lijn op het scherm staan.

4. Zet de cursor op de knik, klik rechts, dan Nieuw waypoint...

Het is niet zo veel werk, en je hoeft geen ander programma op te starten en getallen in te toetsen.

Geplaatst
Kijk eens op www.gpsgek.nl, de website van ons aller gpsgek, en zoek naar zijn GCTool.
GCtools van GPSgek kan dat volgens mij.

Foutje van mij. Althans, ik heb altijd gedacht dat het een tool betrof voor gebruik op een PDA en dat het vooral handig was als je tijdens het cachen letterwaarden moest optellen of dat soort vergelijkbare zaken. Naar aanleiding van jullie posts heb ik het tooltje geinstalleerd (overigens toch een twintig minuten werk) en bekeken. Het is inderdaad erg handig. Je kunt zelfs de coordinaat-velden gewoon knippen en plakken, dat is echt erg handig. Goede Tip!

Ik weet niet of je een gebruiker bent van GSAK? Maar daarin kun je dat perfect doen.

Helaas, ik heb wel een tijdje met GSAK gewerkt (de trial-periode), maar omdat ik ook al geen premium member ben, dus geen pocket queries kan maken en geen PDA heb, zie ik te weinig mogelijkheden om dit programma te registreren. Ik gebuik het dan ook niet meer en heb mijn eigen founds-database in Mapsource gemaakt. Voor wat dat waard is natuurlijk!

Ik weet natuurlijk niet hoe handig jij het wilt hebben, maar mij bevalt dit wel.

2. Klik op begin en einde van de projectie (onderaan zie je richting en afstand).

3. Ga een klein stukje haaks op de verbindingslijn, en klik links, dan rechts, dan Annuleren. Je hebt nu een geknikte lijn op het scherm staan.

Het is niet zo veel werk, en je hoeft geen ander programma op te starten en getallen in te toetsen.

Tja, ik doe/deed het op vergelijkbare wijze. Eerst ver inzoomen en meten maar. Ik onthield dan wel ongeveer waar het waypoint zou uitkomen en plantte daar een vlaggetje. Uiteindelijk projecteerde ik dan meestal toch nog wel met mijn GPS. Jouw werkwijze is inderdaad een goede en simpele verbetering! Toch is dat tooltje van GPSgek zo gek nog niet.

Maar al met al blijf ik het vreemd vinden dat Garmin wel een penlight gevoed handheld apparaatje kan uitrusten met software die een dergelijke berekening kan uitvoeren, terwijl dat dan niet kan in de bijgeleverde software voor PC-gebruik.

Nou ja, allen bedankt voor jullie reactie, ik ben er weer wat wijzer van geworden!

Geplaatst (bewerkt)
Ook de meting die je met mapsource wel zou kunnen uitvoeren en dan "ter plekke" handmatig een waypoint aan te maken vind ik niet handig genoeg.

En als variant hierop de functie "Waypoint verplaatsen" (klik met de rechtermuistoets op het wp vanwaaruit je projecteert, en verplaats het over de juiste afstand en richting).

Filmpje (gemaakt met Wink 2.0)

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Dat is een goeie! Nog korter.

En het gaat zelfs als je het waypoint niet wilt verplaatsen. Dan maak je eerst een tweede aan op dezelfde plek. Als je daar rechts op klikt moet je eerst kiezen welke van de twee je wilt verplaatsen.

Geplaatst

Peetee, bedankt!

Dat filmpje zou naar iedere mapsource-gebruiker verstuurd moeten worden. Of nog beter, in de Help-functie opnemen. Ik heb het net uitgeprobeerd en het lukt prima, zelfs met mijn touchpad op de laptop. Vaak toch wat bibberig, zit je er zo een paar graden en meters naast...

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...