Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

In september kocht ik via/via in Canada mijn Magellan eXplorer XL.

Die via/via is beroepsfotograaf en had hem gebruikt als autonavigatiesysteem en om "in the field" de coordinaten vast te leggen van de locaties waar hij foto's had gemaakt.

Omdat hij de XL voor gebruik in het veld toch blijkbaar iets te groot vond, is hij overgestapt naar een BobBob in de auto en losse kleine GPS voor in het veld.

Toen ik de XL van hem kocht (voor $260) was die ongeveer een half jaar oud.

Wat mij direct opviel (naast de veeeeel betere ontvangst vanwege de Sirf III TrueFix TM chipset en de lekker grote zeer duidelijk afleesbare display), was dat ik t.o.v. mijn eerdere meridian een aantal navigatieschermen miste en de projectiefunctie ontbrak.

Er volgde een redelijk intensief emailcontact met de servicedesk van Magellan, die me keer op keer beloofden, dat de Firmware-update die dit alles moest oplossen onderweg was.

Na enkele maanden waarin de diverse updates voor de andere eXplorer versies reeds een feit waren, kreeg ik na weer een mailtje te horen dat ook de update voor de XL gereed was en ze stuurden me de link naar de bewuste update.

Nadat ik e.e.a. had gedownload en geheel volgens de gebruiksaanwijzing de update had uitgevoerd, weigerde de GPS op te starten. Deze bleef "hangen" in het openingsscherm en reageerde vervolgens nergens meer op.

Weer een email naar Magellan. Hierop werd me gevraagd of ik een Noord-Amerikaanse of een Europese Magellan bezat.

Dit was natuurlijk een noord-Amerikaanse (ik had hem van een Canadees)

Bij Magellan was men ervan uitgegaan dat ik een Europese versie zou hebben en de update was dus alleen geschikt voor Europese versies.

Diverse emailcontacten volgden waarin men steeds met andere mogelijke oplossingen kwam. (softwarematig of met allerlei toetscombinaties)

Het baatte allemaal niets, de GPS reageerde nergens op. Na inschakelen kon de GPS zelfs alleen nog maar worden uitgezet, door de batterijen eruit te halen.

Uiteindelijk stuurde men mij een "servicenummer" en een adres in Frankrijk, waar ik de GPS ter reparatie kon aanbieden.

De GPS werd ingepakt en tesamen met alle emailcontacten (die Fransen moesten toch weten wat er aan de hand was) aangetekend naar Frankrijk gestuurd, zo'n week of drie geleden.

Afgelopen zaterdag stond UPS bij me voor de deur met een pakketje.

Met een mooie brief erbij, met excuses voor het ongemak.

In het pakketje trof ik een SPIKSPLINTERNIEUWE :) eXplorer XL aan.

Europese versie, dus Europese basiskaart. De laatste Firmware versie erop, dus alle gemiste functies weer aanwezig.

Alle navigatieschermen uit de Meridian zijn weer aanwezig.

Projecteren kan tot op de centimeter!!

en als klap op de vuurpijl: NL-grid (RD-coords) zit er nu standaard in! (dus niet meer handmatig al die parameters wijzigen)

Ik ben dus een tevreden mens. :yes:

Mijn voor $260 tweedehands aangeschafte GPS, is nu een splinternieuwe!!!

Dat is nog eens service!! ;)

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

Kijk voor een appel en een ei een gloednieuwe XL in huis. Hoewel ik inmiddels ben overgestapt op Garmin, ben ik altijd tevreden geweest over de service van Thales, Holland Nautic en Futurumshop. Ik had ze een keer nodig voor een garantie reparatie en hoewel het over drie schijven liep, was de GPS na 3 weken gerepareerd en al weer terug. Ook over Magellan ben ik zeer tevreden, heb zelfs de Sportrak Pro als reserve GPS, omdat die betrouwbaar en makkelijk te bedienen is.

De eXplorist serie heeft overigens een eigen chipset, dus geen Sirf III, maar de ontvangst is gewoon goed. In een komende serie van Magellan komt weer een andere chipset en weer gevoeliger. Volgens mij heeft de Prof hier ooit een linkje op het forum geplaatst met de specificaties en die zagen er prima uit!

Geplaatst

Je hebt gelijk, het is de zogenaamde TrueFixTM chipset, die volgens mij dus weinig of niet onderdoet vvoor de SirfIII.

Ook ik heb binnenshuis nog steeds ontvangst met voldoende satellieten voor een goede fix. :)

Geplaatst (bewerkt)

Werd de "oude" XL door mijn computer via USB niet herkend (via een omweg met een aparte driver weer wel), de nieuwe heeft dat probleem ook niet meer. Ik word er steeds blijer van ;)

Eraan hangen en hopla, draaien maar.

Nou ja, draaien maar: een nieuwe heeft dus toch een nadeel. De detailkaarten op de SD-kaart die uit de "oude" XL kwam, worden door de nieuwe XL niet herkend. Die zijn gekoppeld aan het serienummer van de GPS.

Dit betekent dus dat ik via Mapsend "even" opnieuw alle detailkaarten moet converteren en uploaden.

Gemiddeld per regio van 64 Mb kost dat (mijn computer is niet zo vlot) ca 1,5 uur per kaart.

Er zaten er 14 in (heel Europa) dus daar ben ik nog wel twee avondjes zoet mee.

Ook had ik onder Mapsend al twee verschillende GPSsen aangesloten gehad. (de Meridian en de oude XL)

Toen ik een nieuwe detailkaart wilde uploaden naar de GPS, gaf Mapsend dus aan dat ik aan het maximum van de softwarelicentie zat. (1 Mapsentlicentie mag je op 2 GPSsen gebruiken, blijkt dus)

Gelukkig kon ik dat probleem oplossen, door Mapsend volledig van de computer te verwijderen en daarna weer te installeren.

Valt niet mee, zo'n splinternieuwe XL ;)

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst
Zie ik hier twee glimmende oogjes en een grote grijns? :o;)

ech wel...!!

;) ;) ;)

Geplaatst

Ben blij te lezen dat er meer mensen met positieve verhalen over Magellan zijn. Heb het idee dat de markt in NL zeer gedomineerd wordt door Garmin.

Ik ben via een Sportrak Map, een Sportrak Color nu aangekomen bij een Explorist 600, die overigens ook nog onderweg is uit de USA. Scheelt 200 euro met de prijs in NL! Dat verschil vind ik echt veel te groot... Schandalig.

Heb m eind mei omdat ik m door Am. vrienden mee laat nemen. Heb m op Ebay gekocht, met PayPal betaald en daar laten afleveren... Coming Soon! :-D

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...