Spring naar bijdragen
  • 0

Ozi vraagje van een newbie

Vraag

Geplaatst

Ik heb sinds kort een geko201 GPS leuk apparaatje. Nu ben ik bezig gegaan met ozi ik heb een route ingeladen via Ozi naar mijn GPS maar, als ik nu bij mijn waypoints kijk staat daar dus de gehele route in waypoints dit zal wel normaal zijn. Maar mijn vraag is nu als ik voor de vakantie thuis 20 routes in mijn GPS opsla en ik op vakantie ook nog wat waypiont wil noteren zoals waar staat mijn auto enz. wordt het dan niet een grote onoverzichtelijke lijst of doe ik wat fout. Ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen. Is er ook een Nederlandse gebruiksaanwijzing van dit programma. Zijn er ook andere programma's die ik voor mijn doel kan gebruiken of is OziExplorer de betere.

vrgrt Michiel

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
Nu ben ik bezig gegaan met ozi ik heb een route ingeladen via Ozi naar mijn GPS maar, als ik nu bij mijn waypoints kijk staat daar dus de gehele route in waypoints dit zal wel normaal zijn.

Inderdaad, dit is normaal. Een route is een aaneenschakeling van waypoints in je GPS, dus dan moeten ze er wel instaan.

Heeft dus ook niet specifiek met Ozi te maken.

Maar mijn vraag is nu als ik voor de vakantie thuis 20 routes in mijn GPS opsla en ik op vakantie ook nog wat waypiont wil noteren zoals waar staat mijn auto enz. wordt het dan niet een grote onoverzichtelijke lijst of doe ik wat fout.

(20? Dat zijn er flink wat.)

Tja, het wordt zo overzichtelijk als je het zelf organiseert. Een paar handige tips:

1) Laat elk waypoint voorafgaan door een voor die route kenmerkende prefix (zoals GC in GC3568 voor GeoCache staat). Als je dan zoekt op naam, dan staan ze bij elkaar.

2) Gebruik per route een apart symbool voor de waypoints in die route, dat je niet voor andere waypoints gebruikt. Ik kan bijvoorbeeld in m'n Etrex Venture waypoints per symbool deleten. Je kunt in de waypoint-lijst in één klap alle geselecteerde waypoints van hetzelfde symbool voorzien.

Is er ook een Nederlandse gebruiksaanwijzing van dit programma.

Een gebruiksaanwijzing niet, dacht ik. Er is wel een versie met Nederlandse taalmodule.

Zijn er ook andere programma's die ik voor mijn doel kan gebruiken of is OziExplorer de betere.

OziExplorer is niet de betere.... maar de BESTE, als ik zo vrij mag zijn. Ieder z'n meug natuurlijk, er zullen best mensen zijn die meer tevreden zijn met andere software, maar Ozi kan echt super veel. (En dat schrikt sommigen af, maar als je aan de knoppen die je nuttig vindt gewend bent, dan kijk je wel langs de andere op. Die ontdek je dan later vanzelf wel.)

Maar nogmaals, het probleem van de onoverzichtelijkheid die je aanstipte is niet een probleem van de softwarekeuze op je PC, maar van de GPS.

• 0
Geplaatst

Dat is altijd een probleem met een klein schermpje: overzicht houden.

Met mijn GPS12 heb ik hetzelfde.

En dat ding kan maar 500 waypoints bevatten; wat moet dat wel niet met 10.000 worden!

In principe is de verzameling waypoints ongeordend. Je GPS en je software kunnen wel dingen op een rijtje zetten: ze op een of andere manier gesorteerd in een lijst weergeven b.v. Meestal is dat alfabetisch op naam.

In Ozi kan je de waypoints 2-dimensionaal op positie ordenen: zet ze op de kaart.

Je kan ze ook ordenen op nabijheid. Ik kan 'toon nabije waypoints' doen op mijn GPS. Dan zie ik maximaal 9 punten in de buurt.

Nee, de beste manier om ze te ordenen; een ordening die ook netjes kan worden vastgelegd is: met routes. Dan zet je waypoints in volgorde achter elkaar.

Ik maak op de GPS gebruik van routes op een oneigenlijke manier. Ik heb er 20 met ieder 20 waypoint er maximaal in. Mark ik een waypoint dan zet ik hem in een route. Routes met namen als cafe, eten, bruggen, cache, plantjes. Ik gebruik die als een soort zakje om ze in te doen. Zo houdt ik mijn waypoints in de GPS een beetje op orde.

Nu is Ozi beperkt in het werken met routes: je kan wel '' merge waypoint file' doen maar niet ''add route file to existing routes'. Dus niet volledig knippen en plakken. Daarvoor gebruik ik GPS Utility.

• 0
Geplaatst

Het is me nu duidelijk dat ik waypoints nodig heb voor een route. Maar als ik een route heb gedouwnload bv. een route van http://home.planet.nl/~robzienl/index_2.htm en deze open in Ozi en deze bewerk door waypoints met elkaar te verbinden en weer als een Route file (*.rte) opsla. Dan acht ik als ik deze weer open de bewerkte route te zien kreeg maar hellaas helemaal leeg.

Dit lukt wel als ik het op sla als waypoint file (*.wpt) dan kan ik het zonder moeite oppennen en de verbinding lijnen tussen de waypoints staan er ook. Wat is dus het verschil tussen opslaan als waypoint en Route. Of wat zie ik als beginneling over het hoofd

grt Michiel

• 0
Geplaatst

Ozi vat het gedoe als volgt op:

een route file bevat de ordening van de waypoints. Die zijn bekend in die lijst met hun naam.

In de grote zak met waypoints wordt nu gezocht naar overeenkomende (by name)waypoints.

Als die er zijn: niks aan het handje. Missen er: dan leegte in de route.

Het staat (in het Engels) in de help-file van Ozi beschreven, dit route-gedoe.

Ik heb als proef van de vermelde site de Rotte-route genomen.

Eerst de .rte geladen en dan de .wpt Prachtig komen de waypoints verbonden met een lijn (in de juiste volgorde) te staan op kaart 37F_Bleiswijk. (punt 19 niet te dicht benaderen!)

Die scheiding tussen waypoint en route zie je alsvolgt: in de route editor zie je als route 0 (de actieve) staan geheten 'Rondje Rotte' . Die dubbelklikken geeft 'route properties' box met aan de ene kant de inhoud van de zak met aanwezige waypoints en aan de andere kant een lijst met wie en in welke volgorde in de route zitten.

Hier kan je eigen punten toevoegen, de volgorde veranderen enz.

Je waypoints kan je in detail bekijken in de show waypoint list.

Ga je veranderingen aanbrengen: zowel de waypoint lijst saven als de route na afloop.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...