Ibiq Geplaatst 26 augustus 2006 Geplaatst 26 augustus 2006 Er zijn al wel meerdere topics met een dergelijke titel, maar ik vond er geen die op mijn meetpunt sloegen. Dus alweer de vraag: "Wat is dit voor meetpunt?" Ze liggen bijna in elke straat en ze zijn ongeveer 2 cm groot. Ik heb al een vrij logische verklaring gehoord. Ze zouden alleen lokale referentiepunten zijn voor het aanleggen van wegen en riolering e.d. Een andere verklaring luidt als volgt: "Ze houden de grond vast, voor als het hard waait." Dat leek me niet, maar ik vond het leuk gevonden.
Team Professor X Geplaatst 26 augustus 2006 Geplaatst 26 augustus 2006 (bewerkt) Yep, ze houden de grond vast en worden meetspijkers genoemd. Deze spijkers worden door landmeters gebruikt om een (tijdelijk) vast punt te hebben. Wanneer ergens gebouwd wordt en er is geen vast meetpunt in de buurt (zie hier) dan slaan ze deze spijker vaak tussen twee tegels/klinkers of in het asfalt . Deze spijker wordt vervolgens met een meettoestel en meetbaak of een GPSsysteem ingemeten. Dan heeft de spijker een vaste X,Y en/of Z waarde. Die waarde ligt in het midden van het kuiltje in de spijker. Zo kan de landmeter elke dag zijn toestel boven deze spijker opbouwen of zijn meetbaak erop zetten om vanaf dit punt weer de omgeving in te kunnen meten, of een doorgaande waterpassing verder te kunnen maken. Is het zo duidelijker inclusief alle vaktermen Oja, in ons werk gebruiken we ze om de kunstenwerken in de watergangen (bruggen, stuwen, sluizen) te voorzien van een waarde. We boren een gat in het beton en lijmen de spijker erin. Deze kunstwerken liggen vaak in the middle of nowhere en dan hoef je niet steeds weer een nieuwe waterpassing te doen om een een kunstwerk in te kunnen meten. 26 augustus 2006 bewerkt door Team Professor X
Ibiq Geplaatst 26 augustus 2006 Auteur Geplaatst 26 augustus 2006 Dus toch wat we al dachten. Dank je wel.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 26 augustus 2006 Geplaatst 26 augustus 2006 hier zie je wat meetbouten zoals ze in ons landje gebruikt worden: en dit is er eentje in Japan: Meer uitleg vindt je hier: Meetpuntenjacht.
Aanbevolen berichten