Spring naar bijdragen

Externe ontvanger Garmin eTrex


Scouting Thorheim Doorn

Aanbevolen berichten

Hallo beste allemaal,

 

Ik ben op zoek naar een externe ontvanger voor mijn Garmin eTrex Verture. Volgende de website van Garmin worden deze niet onderstund op de eTrex Serie. Echter staan er wel een aantal DGPS beacons op de website, deze zijn echter niet meer leverbaar. Heeft iemand een idee of er externe antennes leverbaar zijn voor de eTrex Serie (andere leveranciers) of dat het mogelijk is zelf een antenne of DGPS beacon in elkaar te solderen. Het gaat me voornamelijk om het gebruik bij lange hikes (GPS in het zicht aan de banden van de rugzak, antenne op de rugzak. De antenne zou dan het leidende signaal moeten zijn(?)).

 

En als het niet mogelijk is, welke modellen GPS zouden jullie dan aanraden als vervanger?

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Scouting Thorheim Doorn

Haas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je bedoelt een externe antenne. Volgens mij is er in de hele etrexserie geen GPS met een antenneaansluiting, dus daarin klopt het verhaal van Garmin wel.

 

Je zult naar de 76 serie moeten gaan, daar hebben de oudere modellen wel een antenneaansluiting en ik ga er vanuit dat de nieuwe 60 serie'ook wel allemaal een antenneaansluiting hebben.

 

Een GPSantenne is niet meer dan een plat doosje, iets groter dan een luciferdoosje. Het is magnetisch om op het dak van je auto te laten kleven en er zit een coaxkabeltje aan van om en nabij de 2 meter.

 

Ondanks dat men het meestal een actieve antenne noemt is het niet actief voor wat versterking van het signaal betreft.

 

Als je de zoekfunctie gebruikt dan kom je heel wat info tegen over GPSr en Antennes. Het is dus geen externe ontvanger.

 

En een DGPS baken lijkt me niet echt nuttig in een ruzak :) Dat zijn landbakens die een vaste punt hebben en een (correctie) signaal zenden naar de Satellieten. Die zijn niet in handen van ons burgers :frusty:

 

Voor zover ik het weet staan er in Nederland 2 van die beacons opgesteld (Hoek van Holland en Ameland) en ze zijn bedoeld voor lucht- en scheepvaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er worden hier toch nog een paar dingen door elkaar gehaald. :)

 

Een externe antenne voor je GPS ontvanger kan dienen als extra t.o.v. de ingebouwde antenne.

Dit kan een actieve of passieve uitvoering zijn, afhankelijk van het feit of er een stukje electronica in zit wat voor versterking van het satelliet signaal zorgt.

Er zijn ook zogenaamde reradiating antenne's. Dit is een combinatie van een actieve antenne voor ontvangst en een antenne die je in de buurt van je GPS plaatst en daar dienst doet als een zendertje.

Hiermee kun je bijvoorbeeld je GPS gebruiken indien je auto voorzien is van een warmtewerende voorruit.

De reradiating ontvangstantenne moet je dan achterin op de hoedenplank plaatsen o.i.d.

 

De term DGPS geeft ook wat verwarring, dit bestaat namelijk ook uit 2 apparaten.

Ten eerste zijn er vaste punten waarvan de positie exact bekend is en dit punt is voorzien van een GPS ontvanger met hoge nauwkeurigheid. Het verschil in bekende positie en gemeten positie kan gebruikt worden om een (al dan niet lokaal te gebruiken) DGPS zender aan te sturen.

 

Indien je hier ook gebruik van wil maken dan zul je een GPS ontvanger moeten hebben welke zich laat corrigeren door de DGPS signalen welke via een hiervoor geschikte ontvanger uit de lucht geplukt kunnen worden.

Dit is vooral in gebruik bij mensen die met grote nauwkeurigheid landmetingen moeten uitvoeren. Diensten als het kadaster maken regelmatig gebruik van de zogenaamde RD kernnetpunten en plaatsen daar dan een DGPS bakenzender.

 

Of het DGPS deel hier werkelijk bedoelt wordt in de vraag heb ik echter zo mijn twijfels over.

Waarschijnlijk is enkel een externe antenne de bedoeling.

Hopelijk is het nu een beetje duidelijker voor je.

 

Groetjes Jan-Willem PA3FUS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De reradiating heb ik bewust niet genoemd omdat deze gevoed wordt door 12 Volt en dat heeft men niet altijd bij zich in de rugzak.

Verder kan het ontvangstgedeelte van de reradiating net als de normale externe antenne, gewoon op het dak van de auto. Het is meestal in principe eenzelfde waterdicht magnetisch doosje :)

 

a_RA-45-400.jpg

 

Het "zendgedeelte" (een staafje van pakumbeet 15 centimeter) van de reradiating moet binnen 30 cm van de GPSr hangen, anders ontvangt de GPSr het signaal al niet meer.

 

Ik heb ooit meerdere, van diverse merken en afmetingen, externe antennes getest. Ook de zogenaamd actieve zijn niet actief. Let wel, ik versta onder actief dus versterkend dmv een ingebouwde antenneversterker.

Ik ben zelf met mijn 3e zogenaamd actieve antenne bezig. De reden waarom het al een derde is, heb ik onlangs nog in een ander draadje gedropt. (gepiel met kleine stekertjes die zeer, zeer snel kapot gaan en stekertje kost 12 euro en een nieuwe antenne tussen de 17 en 25 euro)

 

Een externe (al dan niet als actief aangeduid) GPS antenne geeft dat door wat hij ontvangt. Als hij het signaal al beter doorgeeft dan is dat niet doordat het actief is maar doordat de eigen antenne van de GPS dan "slechter" is. In principe moet de GPSr hetzelfde ontvangen als je deze ook op het dak van de auto neer zou leggen.

 

I345732.jpg

 

Er is in het verleden al heel veel over externe antennes, reradiating antennes en DGPS geschreven hier op het forum.

Er is nog wel een reradiating dat geschikt is voor een iets grotere afstand, maar die wordt afgeraden om in een auto te gebruiken. Het signaal verstoort meer op die kleine afstand dan dat het goed doet. Die is meer voor schepen of super grote vrachtwagencombinaties bedoeld :frusty:

 

 

 

tri_m_superad.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...