Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

Ik ben met een gps naar zuid africa geweest om een lap grond van 600 hectare enigzins in kaart te brengen.

Ik heb daar diverse waypionts gemaakt die bij uitkomst prima passen in google earth.

Nu heb ik eindelijk van het zuidafricaanse kadaster wat aanvullende gegevens gekregen mbt de grenzen van het land.

Globaal zie ik wat herkenning mbt de graden en de minuten maar de verdere gehanteerde notatie met een konstante is mij totaal onbekend.

gegevens 29oost graden kontstante 3870000.0 het landmetingpunt notatie is 9374.1

25zuid graden konstante 189000.0 het landmetingpunt notatie is 14518.7

mijn gps meting bedraagt 29 38 06 78 oost

25 16 09 54 Z

wie kan mij helpen hoe het werkelijk zit.

grt harald

Geplaatst
Ik ben met een gps naar zuid africa geweest om een lap grond van 600 hectare enigzins in kaart te brengen.

Ik heb daar diverse waypionts gemaakt die bij uitkomst prima passen in google earth.

Nu heb ik eindelijk van het zuidafricaanse kadaster wat aanvullende gegevens gekregen mbt de grenzen van het land.

Globaal zie ik wat herkenning mbt de graden en de minuten maar de verdere gehanteerde notatie met een konstante is mij totaal onbekend.

gegevens 29oost graden kontstante 3870000.0 het landmetingpunt notatie is 9374.1

25zuid graden konstante 189000.0 het landmetingpunt notatie is 14518.7

mijn gps meting bedraagt 29 38 06 78 oost

25 16 09 54 Z

Ik zie de link met geocaching niet helemaal!

Had je daar een cache willen plaatsen?

Om terug te komen op de vraag, zijn de beide koord volgens WGS 84?

Er zit bijna 5 km verschl tussen.

Geplaatst

Prior to 1st January 1999, the co-ordinate reference system for South Africa was the Cape Datum. This datum was based on the Clarke 1880 ellipsoid and had it's origin point at Buffelsfontein near Port Elizabeth.

As from 1st January 1999, the South African co-ordinate system is based on the World Geodetic System 1984 ellipsoid (commonly known as WGS84), with the ITRF91 (epoch 1994.0) co-ordinates of the Hartebeesthoek Radio Astronomy Telescope used as the origin of the system. The new system is called the Hartebeesthoek94 Datum.

Er is verschil als je de verkeerde mapdatum gebruikt. Maar 5 km lijkt mij een absurd grote schuif.

Geplaatst (bewerkt)
Er is verschil als je de verkeerde mapdatum gebruikt. Maar 5 km lijkt mij een absurd grote schuif.
Voer maar ff in mapsource.

De 1e als DD MM.MMM en de 2e als DD MM SS.SS

Ik vond het nog redelijk op mekaar lijken, de punten kwamen niet uit in Timboektoe.

bewerkt door JandeBeHanger
Geplaatst
Prior to 1st January 1999, the co-ordinate reference system for South Africa was the Cape Datum. This datum was based on the Clarke 1880 ellipsoid and had it's origin point at Buffelsfontein near Port Elizabeth.

As from 1st January 1999, the South African co-ordinate system is based on the World Geodetic System 1984 ellipsoid (commonly known as WGS84), with the ITRF91 (epoch 1994.0) co-ordinates of the Hartebeesthoek Radio Astronomy Telescope used as the origin of the system. The new system is called the Hartebeesthoek94 Datum.

ah hier heb ik wat aan.

dank ervoor.ik kon weer even verder en heb een convertprogramaatje gevonden.

Middels omrekenprogrammaatjes is het simpel om die coordinaten te converten.

Helaas kan ik nog steeds niet verder want de gehanteerde wijze waarop men in 1954 het betreffende gebied op schrift heeft vastgesteld is nog steeds onduidelijk. ik kan dus geen coordinaat vaststellen dus er valt ook niets te converteren.

het is iets met een 29 lo.

dan een constante van 88700000

en dan een waarde.

Je zou zeggen optellen maar echter zo simpele is het helaas niet........

Geplaatst

De plek waar te vinden zou zijn wat voor notatie het is, is het kadaster of de geo-dienst van Zuid Afrika. maar die kan ik niet vinden op het web.

Wel zie ik dat kaarten vaak in TM projectie zijn gemaakt. Nu kan het zijn dat ze, net als de Duitsers, diverse projectiestroken hebben (ik bedoel Gauss-Krüger) of dat ze de stroken van UTM aanhouden.

dan kan de notatie zin maken. De graden geven aan in welke zone je bent, per zone is er een offset in beide richtingen en de positie wordt gekenmerkt door een apart getal tov. de offset . Dus is alles in meters zoals het hoort bij landmetingen.

Dus

x= 3870000.0 plus 9374.1

y= 189000.0 plus 14518.7

maar waarvanaf gemeten is mij een raadsel. Het lijkt niet op UTM getalswaarden.

Jouw eigen gemeten positie: ik verdwaal op de weg van Steelpoortdraai naar Toeloop en neem de verkeerde afslag bij Paardekloof en ik kom in Onverwacht aan waar mij de weg gewezen wordt naar Eensaam.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...