Spring naar bijdragen

GIS software


Aanbevolen berichten

Met de prachige luchtfoto's van TerraDesk is er niet veel behoefte aan iets beters. Toch zat ik wat te surfen op het net naar satellietfoto's en kwam zo terecht bij de TerraServer van Microsoft. Die is sinds mijn laatste bezoek heel wat beter geworden. Maar ja, alleen uitsluitend voor USAmerikaanse regio's bruikbaar.

Maar wil je met geijkte GeoTIFF beelden werken van die site dan moet je een GIS-programma hebben. Bruikbaar is MapSheet Express dat je gratis kan downloaden bij ERDAS.

Daar vindt je ook de ViewFinder die geschikt is voor de satellietbeelden die te vinden zijn bij Digital Globe. Afgelopen zomer zijn er wat opnames gemaakt van Zuid Holland. De kwaliteit is ''uitstekend' maar in de meeste gevallen wil dat zeggen dat de wolken er mooi scherp en kontrastrijk op staan.

Trouwens ook de Geomatica Freeview is hier te gebruiken.

Bedenk wel: bovengenoemde programma's zijn echt grote (gratis!) downloads. Maar dat geldt ook voor vele downloadable GIS-beelden: tig megabytes! Voor dit soort gestoei is een aDSL verbinding oid. geen luxe, zou ik zeggen.

(Trouwens, zo maar tussen haakjes, de KPN heeft mijn aDSL eergisteren opgesneld (768 kbit/s down- en 128 kbit/s upload.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Verder surfend vandaag kwam ik terecht op

http://zulu.ssc.nasa.gov/mrsid

Als hier op de juiste manier wat stoeit met aanklikken kan je ook de multi-spectrale satellietfoto's van ons landje tevoorschijn krijgen.

Het downloaden geeft je dan (grote) files in MrSID format.

Die kan je in diverse GIS-programma's verder bewerken. Zoals je ze krijgt hebben ze nogal valse kleuren: gif-groen weiland, paars strand etc. maar dat kan je veranderen.

Ook is Ozi Explorer (latere versies) in staat om die MrSID beelden in te laden. Kijk dan wel even in de HELP van Ozi (misschien heb je nog niet de benodigde DLL-s apart vanaf de Ozi website gedownload?) en denk eraan dat je de file importeert met "File / Import Map / All DRG maps on CD" in het menu.

Je moet wel even de DRG Import Defaults zetten:

MAP Datum: WGS84

Map Grid Zone !!! (GPS zone, dit komt overeen met de eerste twee cijfers in de downloaded filenaam; meestal 32 of 31 in Europe)

Map Projection: UTM

 

Plezier ermee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn in de GIS-wereld erg veel soorten formats voor kaarten, foto's enz.

Zo kan de bekende Ozi Explorer de MrSID beelden inlezen en automatisch ijken (je moet dan wel de allerlaatste ontwikkelaar-versie van Ozi hebben). Ook kan Ozi het ECW-format aan. En dit gebruikt men o.a. voor luchtfoto's. Dat is vaak ook een kwestie van aaneenplakken en zodoende kan de gratis compressor dit ook doen.

Het zogenaamde mosaic maken waarbij het schaakbord effect verdwijnt. Zo kan je b.v. met de foto's van Terra Explorer gaan plakken om zeer gedetaileerd een groot gebied te hebben. Gelukkig kan het ECW-compressie systeem de filegrootte heel erg beperken.

 

Ik krijg door dat inmiddels versie 2.6 beschikbaar is op http://www.ermapper.com/download/

Er zijn plugins voor o.a.: ArcPad, ArcInfo, ViewFinder.

Het lijstje van programma's die met ECW overweg kunnen is uitgebreid naar spMap, DbMap ASJ, DbMAP dev, dlg32 Pro, ENVI, Gothic, JustCGM, Microstation, PlanView, PLS-CADD, PosterShop, Summit Evolution, SuperMap, TrackRanger, TransCAD, TTQV en Geo/SQL.

Let wel: TTQV is een Duitse soort Ozi Explorer die leuke dingen schijnt te kunnen met Duitse Top50 kaarten.

En paar meer of minder bekende file formats die je als invoer voor ECW compressie kan gebruiken zijn: .ers, .alg, .hdr, .bmp, .dat, .doq, .ecw, .fst, .tif, .xls, .jpg.

 

Als iemand aan de slag gaat met ECW en luchtfoto's dan hoor ik graag er meer over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om even door te gaan over dat ECW format: het wordt steeds meer gebruikt om kaarten en foto's via het internet te transporteren. Handig voor webpages e.d. is het als er maar een klein stukje beeld van een groter totaal hoeft te worden opgehaald; in plaats van een hele picturefile een (makkelijk te vinden) stukje uit een file downloaden.

 

Het laatste nieuws over Ozi is dat je nu direct kan doorkoppelen naar een .ecw file op een server. Lees maar:

 

"OziExplorer can now load ECW images from ecw web servers - place the

url to the image as the first line in a text file which has a .ecwp

extension, then you can use this file to load and calibrate or import

the image. "

 

Wie weet is ECW wel het format van de toekomst!

Iemand al iets gehoord over die JPEG2000 standaard? Zelfs de allermodernste digicams gebruiken nog gewone JPG, voor zover ik zie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

En het ECW format en bijbehorende picture servers komen steeds meer in gebruik.

Een nieuw gevonden site is

http://www.earthetc.com/

En kijk bij Earth Imagery. Na download van een plugin (vanwege dat ECW-format waarmee gewerkt wordt) kan je diverse grote foto's aanschouwen.

http://www.earthetc.com/imagery.aspx

Ook Europa is erbij. Het zijn mozaieken. Onderling op kleur gebracht en zo te zien kan je centreren op coördinaten (WGS84 graden worden gegeven voor de beeldhoeken). Schaling (zoom) gaat tot op 1:50.000 bij de Landsat beelden van India/Pakistan/Burma (28,5 m resolutie in kleur)

http://www.earthetc.com/ecwearth/asps/ecwe...rope/landsat742

brengt je direct op de Europa foto.

En zo Nederland ziende: ik ben erg blij dat Nederland Fly bestaat met zijn luchtfoto's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Sinds kort is een prachtig stuk gereedschap om te stoeien met satellietbeelden e.d. gratis beschikbaar. Ik doel hier op de Chips for Windows oftewel de Copenhagen Image Processing System.

 

Chips is een stand-alone system maar ook een krachtige toevoeging bij spullen zoals MapInfo™ and ArcView™.

 

Het programma is bruikbaar voor Environmental monitoring, Thematic mapping, Analytical geography en Updating maps and databases . Er is een interface naar Garmin GPS toe met up/download van waypoints, tracks etc. Je kan navigatie doen!

 

Een belangrijke eigenschap die bijna ondersneeuwt tussen alle foefjes is : 'A new Map Rectification application makes it easy to resample and mosaic scanned maps '.

 

Ik zou zeggen, bekijk het eens! Er zijn bar weinig bruikbare GIS-applicaties die gratis zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...