Spring naar bijdragen

Aanschaf GPS: Eisen en keuze


Veldvors

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

nadat ik zo her en der dingen heb gehoord over geocaching, willen mijn vrouw en ik deze "sport" ook gaan beoefenen.

Voor het echter zover is moet er natuurlijk wel eerst een gps ontvanger worden aangeschaft.

Aangezien ik militair ben zoek ik een systeem waar ik ook heel simpel een 6 of 8 cijferig coordinaat in kan voeren (altijd handig tijdens oefening, waar vaak geen gps ontvanger van de baas aanwezig is :D ) of is dit iets wat met alle gangbare ontvangers kan.

 

Alvast mijn dank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo,

 

nadat ik zo her en der dingen heb gehoord over geocaching, willen mijn vrouw en ik deze "sport" ook gaan beoefenen.

Voor het echter zover is moet er natuurlijk wel eerst een gps ontvanger worden aangeschaft.

Aangezien ik militair ben zoek ik een systeem waar ik ook heel simpel een 6 of 8 cijferig coordinaat in kan voeren (altijd handig tijdens oefening, waar vaak geen gps ontvanger van de baas aanwezig is  :D ) of is dit iets wat met alle gangbare ontvangers kan.

 

Alvast mijn dank

 

De meeste ontvangers zijn geschikt om meerdere coordinaat systemen in te voeren , om je keuze te kunnen maken zijn er nog al wat vragen waar het ding aan moet voldoen, en wat het mag kosten natuurlijk, bij diverse outdoor winkels zijn er ook GPSr's te huur tussen de tien en twintig euro per dag, daar zou je ook eens een licht op kunnen steken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals hierboven gezegd ligt het een beetje aan je verdere eisen.

Inderdaad kunnen de meeste apparaten overweg met verschillende invoer formaten. Een Etrex Camo heeft een leuke camouflage look, misschien leuk voor op het werk :lol1: Het is een prima apparaat (voor mij) met alle benodigde mogelijkheden voor geocaching (n.m. projecteren).

 

De Etrex Euro (is eigenlijk dezelfde maar dan knalgeel) of en GEKO 101 of 201 zijn ook goede starter GPS apparaten (en blijven eigenlijk gewoon voldoen).

 

Wil je echter ook bijvoorbeeld een topografische kaart in je GPS, dat kan. Maar dan moet je een apparaat kopen met de mogelijkheid voor weergave van kaarten. Deze zijn weer duurder. Voor geocachen niet noodzakelijk, wel handig.

 

Succes met je keuze, en natuurlijk welkom op het forum!

 

Pedro

bewerkt door GeoGolden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste GPS receivers kennen UTM en Dutch Grid. Lijkt me dus geen probleem.

Maar voor militair gebruik zijn ze wel aardig, maar zeker niet meer dan dat. Beetje vorst en de LCD wordt traag als dikke stront in een trechter en bovendien, je hebt wel een paar reserve batterijen nodig.

 

Voor geocaching voldoet het simpelste modelletje al. Kijk eens bij de reviews of je daar meer sturing kan geven aan je wensen. Laat je anders een voor/oplichten :lol1: bij een winkel. Vraag jezelf ook eens af of je de GPSr ook wil gebruiken als auto-navigatie systeem, want ook dan zijn er meerdere mogelijkheden.

 

Hoe serieus wil je er mee aan de slag (geocaching) en hoeveel geld mag het kosten?

 

Al met al is er nooit een pasklaar antwoord...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de antwoorden, ik heb nu een klein beeld gekregen en zal mijn verdere eisen eens gaan uitwerken

 

Het probleem van het trage display tijdens de vorst zal ik tijdens m'n werk niet zo snel tegenkomen, als verbindelaar heb ik altijd de vrachtwagen bij me :cry: en als ik eens tijdens koud weer het ding moet gebruiken....tja, dan moet het maar op de oude manier he....met de stafkaart en de kaarthoek meter :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien nog een extra eis: de mogelijkheid om met de computer te verbinden

 

met de software oziexplorer kun je makkelijk waypoints invoeren in je GPS

 

tip: ik heb een 2e hands etrex euro gekocht op marktplaats (gps-r worden daar veelvuldig aangeboden)

 

totnutoe (24 caches verder) ben ik nog steeds tevreden over mijn euro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...