Spring naar bijdragen

Fout van 15km op GPSdash


Gast stefonline

Aanbevolen berichten

Gast stefonline

Ik ben 2 stukjes software aan het testen op mijn smartphone.

Als eerste GPStuner en die werkt erg goed, ik heb er al aardig wat caches mee gevonden. Nu heb ik ook GPSdash en eigenlijk vind ik dit een wat leuker programma omdat het iets meer mogelijkheden heeft alleen heeft het ongeveer een fout van 15 Kilometer..... Als ik de coordinaten van mijn huis invoer (en die zijn goed volgens googleearth en maps en GPStuner) dan geeft GPSdash nog een afstand aan van ongeveer 15 Kilometer. Mijn collega heeft ook GPSdash op zijn smartphone en heeft ook dit probleem. Kent iemand dit en beter nog heeft iemand de oplossing?

Groetjes

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ben 2 stukjes software aan het testen op mijn smartphone.

Als eerste GPStuner en die werkt erg goed, ik heb er al aardig wat caches mee gevonden. Nu heb ik ook GPSdash en eigenlijk vind ik dit een wat leuker programma omdat het iets meer mogelijkheden heeft alleen heeft het ongeveer een fout van 15 Kilometer..... Als ik de coordinaten van mijn huis invoer (en die zijn goed volgens googleearth en maps en GPStuner) dan geeft GPSdash nog een afstand aan van ongeveer 15 Kilometer. Mijn collega heeft ook GPSdash op zijn smartphone en heeft ook dit probleem. Kent iemand dit en beter nog heeft iemand de oplossing?

Groetjes

Stefan

 

Welke kaart datum word gebruikt.

 

uit Een schat aan ideeën http://www.geocaching.nl/starting/ideeen.pdf

 

In de historie hebben vele cartografen detail kaarten gemaakt van

vele verschillende landen. De detail kaarten wijken van elkaar af en

daarom hebben ze een naam gekregen: een kaartdatum. (in het

Engels GRID). In Nederland wordt de Rijksdriehoek gebruikt,

Geocaching maakt gebruik van WGS84

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast stefonline
Ik ben 2 stukjes software aan het testen op mijn smartphone.

Als eerste GPStuner en die werkt erg goed, ik heb er al aardig wat caches mee gevonden. Nu heb ik ook GPSdash en eigenlijk vind ik dit een wat leuker programma omdat het iets meer mogelijkheden heeft alleen heeft het ongeveer een fout van 15 Kilometer..... Als ik de coordinaten van mijn huis invoer (en die zijn goed volgens googleearth en maps en GPStuner) dan geeft GPSdash nog een afstand aan van ongeveer 15 Kilometer. Mijn collega heeft ook GPSdash op zijn smartphone en heeft ook dit probleem. Kent iemand dit en beter nog heeft iemand de oplossing?

Groetjes

Stefan

 

Welke kaart datum word gebruikt.

 

uit Een schat aan ideeën http://www.geocaching.nl/starting/ideeen.pdf

 

In de historie hebben vele cartografen detail kaarten gemaakt van

vele verschillende landen. De detail kaarten wijken van elkaar af en

daarom hebben ze een naam gekregen: een kaartdatum. (in het

Engels GRID). In Nederland wordt de Rijksdriehoek gebruikt,

Geocaching maakt gebruik van WGS84

 

 

ik heb er nog niet veel verstand van maar heeft de kaartdatum iets te maken met de getallen(coordinaten) die op mijn schermpje komen te staan. als ik in mijn tuin sta die dan dus 15 km verderop blijken te liggen. Op dit moment heb ik niet eens een kaart in de gpsdash geladen en ik vind dat ook niet zo interessant. Ik zou alleen de pijl naar mijn cache willen volgen. Als ik nu de coordinaten van een cach hier uit de buurt invoer(die ik al gevonden heb) en ik ga er met GPSdash opaf dan beland ik er 15 Km naast. Het lijkt wel of er een shift van 15 Km inzit. Misschien is mijn probleem zo iets duidelijker uitgelegd.

Groetjes

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een zogezegde verkeerde mapdatum krijg je inderdaad een schuif de verkeerde kant op. Over kleine gebieden (50 x 50 km ) houdt die dezelfde richting en grootte.

Maar: zelfs de meest rare mapdatums leveren maximaal een verkeerde schuif bij ons op van minder dan 1 km. Dat kan het grote verschil niet verklaren.

Het kan een notatie probleem van de graden zijn.

B.v. 52,483276 N

52 48,5678 N

52 48 15,324 N

haal je dat door de war bij intypen...

En verder kan de software gewoon BRAK zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast stefonline
Bij een zogezegde verkeerde mapdatum krijg je inderdaad een schuif de verkeerde kant op. Over kleine gebieden (50 x 50 km ) houdt die dezelfde richting en grootte.

Maar: zelfs de meest rare mapdatums leveren maximaal een verkeerde schuif bij ons op van minder dan 1 km. Dat kan het grote verschil niet verklaren.

Het kan een notatie probleem van de graden zijn.

B.v.  52,483276 N

52  48,5678 N

52 48 15,324 N

haal je dat door de war bij intypen...

En verder kan de software gewoon BRAK zijn.

 

Dan denk ik dat ik toch met die mapdata aan de gang moet. Nou zie ik in jou voorbeeldje wat verschil in de komma en spatie en ik weet dat in de software ik ook 3 verschillende mogelijkheden heb. Ik zal dat toch eens goed nakijken en hopen dat dat het is. Wat ik tot nu toe gedaan heb(ja ben een echte beginner) dat is de coordinaten die op mijn gps software te zien zijn zo overkloppen in googleearth en niet gelet op de mapdata. Misschien is dat dan het verschil dat mijn huis ineens in lelystad ligt terwijk ik huizen woon..... en dat wil je echt niet..

Ik laat mijn bevindingen weten..

Groetjes

Stef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast stefonline
Bij een zogezegde verkeerde mapdatum krijg je inderdaad een schuif de verkeerde kant op. Over kleine gebieden (50 x 50 km ) houdt die dezelfde richting en grootte.

Maar: zelfs de meest rare mapdatums leveren maximaal een verkeerde schuif bij ons op van minder dan 1 km. Dat kan het grote verschil niet verklaren.

Het kan een notatie probleem van de graden zijn.

B.v.  52,483276 N

52  48,5678 N

52 48 15,324 N

haal je dat door de war bij intypen...

En verder kan de software gewoon BRAK zijn.

 

Dan denk ik dat ik toch met die mapdata aan de gang moet. Nou zie ik in jou voorbeeldje wat verschil in de komma en spatie en ik weet dat in de software ik ook 3 verschillende mogelijkheden heb. Ik zal dat toch eens goed nakijken en hopen dat dat het is. Wat ik tot nu toe gedaan heb(ja ben een echte beginner) dat is de coordinaten die op mijn gps software te zien zijn zo overkloppen in googleearth en niet gelet op de mapdata. Misschien is dat dan het verschil dat mijn huis ineens in lelystad ligt terwijk ik huizen woon..... en dat wil je echt niet..

Ik laat mijn bevindingen weten..

Groetjes

Stef

 

Ja ik ben eruit...

Al snap ik nog weinig hoe en waarom de verschillende mapdata en welke het beste te gebruiken enzo maar daar kom ik vast uit op dit forum.

allen bedankt

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...