Spring naar bijdragen

Kompass


tarske

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

  • 4 months later...
Gast Michiel Firet

Beste Tarske,

 

door jouw vraag werd ik op het bestaan van Kompass geattendeerd. Daarvoor mijn dank. Afgelopen weekend op mijn iPaq 2110 gezet. Ik zocht een programmaatje (gratis) om koers over de grond en snelheid over de grond mee te kunnen bepalen en voor wandelingen te kunnen lopen op top-kaart-ondergrond. (als aanvulling om TomTom Navigator 5 met bluetooth gps muis). Kompass kan dat, en na de handleiding (pdf) even goed te hebben gelezen en de basale instellingen goed te hebben gezet vind ik dat het programma aan de verwachtingen voldoet. Geen toeters en bellen, functioneel en qua menusturing redelijk intiutief.

Bij het invoeren van coordinaten is het belangrijk even de goede schrijfwijze te kiezen (via setup) en er goed notie van de te nemen dat ook de letters E W N of S met een spatie achter de graden-invoer wordt gezet.

Inlezen van gescande kaarten gaat goed, wel moet jpg-formaat de extensie .jpeg hebben. Calibreren wordt in de handleiding goed beschreven. Aanwijzen van 2 diagonale punten in het kaartbeeld werkt nog niet voldoende nauwkeurig (kan ook aan mijn scan en invoer liggen). 'Vangen' (catch) van een gps-positie gaat goed. Voor calibreren van de kaart op basis van de hoekpunten of kaartranden van de kaart met een ascii-cal bestand nog niet uitgeprobeerd. Lijkt eenvoudig, maar vraagt wel een kaartuitsnede op een beetje herkenbare lengte en breedtegraden. Kwestie van voorbereiding.

 

Kortom, als beginneling heb ik wat ik zocht tegen weinig kosten (in tijd én geld).

 

Groet Michiel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...