Spring naar bijdragen

Bier - Artikel


Gast 77-1011013881

Aanbevolen berichten

Gast 77-1011013881

Dit kwam ik tegen op webwereld

 

 

Slap bier met navigatiechips

 

Het Amerikaanse biermerk Budweiser start een opmerkelijke Europese campagne. Sommige bierflesjes worden voorzien van GPS-chips

 

Het gaat om een reclamecampagne in Engeland en Ierland waarbij winnaars een trip kunnen winnen naar het WK voetbal in Korea en Japan. Zij moeten dan het geluk hebben een speciaal biertje te hebben gekocht met een plaatsbepalings-chip (GPS - Global Positioning System). Dit schrijft nieuwsdienst Ananova.

 

Zodra het biertje wordt geopend, gaat er een GPS-signaal af naar de hoofdkwartieren van Budweiser. Op deze manier kan de gelukkige drinker worden opgespoord, zo is de bedoeling.

 

De Amerikanen verspreiden in totaal 25 multipacks met biertjes in Engelse en Ierse winkels. WK-sponsor Budweiser stelt dat het een Europese primeur betreft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gast 77-1011013881

En dit zijn de reacties die daar op kwamen ;)

 

 

aap:

Vrijdag 8 maart 2002, 10:21 uur

 

Een gps stuurt nooit signalen. Het is een ontvanger. Voor verzenden zou dus ook een handy ingebouwd moeten worden. Volgens mij een broodje aap.

 

Gert Jan Kole:

Vrijdag 8 maart 2002, 11:26 uur

 

Aap schreef: "Een gps stuurt nooit signalen." dat is waar, maar de conclusie dat het daarom een broodje aap zou zijn is iets te kort door de bocht. Hooguit snapte de journalistieke keten niet helemaal hoe GPS werkt.

 

Voor tracking @ tracing van bijvoorbeeld met uitsterven bedreigde diersoorten word al vele jaren gebruik gemaakt van zogenaamde GPS-collars, miniscule PGS ontvangers met een VHF/UHF zender aan boord. Ook opsporingsdiensten gebruiken dit soort apparaten (zij het zelden in de vorm van een halsband ;-)). Ze zenden elke x seconden hun lokatie door. In de VS zijn ze al beschikbaar als polshorloges, voor overbezorgde ouders.

 

Het enige probleem is dat tot 30 april (het einde van de actie) menig biertje binnenshuis zal worden opengetrokken. En binnenshuis heb je geen satellietontvangst - dus ook geen GPS coordinaten. Ik kan me voorstellen dat de zender dan de laatste bekende positie doorgeeft.

 

Nu maar hopen dat de koper geen busje en inpandige garage heeft, anders is de laatst bekende lokatie het losplatform van de supermarkt ;-0

 

Gert Jan

 

wouter:

Vrijdag 8 maart 2002, 11:54 uur

 

Een GPS ontvanger is wel degelijk in staat om binnenshuis een positie te bepalen. Elke GPS satelliet heeft een eigen unieke ruis-achtige code en de GPS signalen liggen in principe onder het ruisniveau. Meten gebeurt door het signaal van de antenne te correleren (vergelijken) met bekende codes van satellieten, door de correlatietijd (meettijd) maar lang genoeg te maken zul je de aanwezigheid van een satelliet altijd kunnen detecteren. De meeste commerciele GPS ontvangers gebruiken een relatief korte correlatietijd hetgeen ze vaker in staat stelt een positie te berekenen, het staat de mensen van Budweiser vrij om een 'af-en-toe' positie te accepteren in ruil voor bereik in de kelder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gaaf hoor..

 

vraag me inderdaad wel af hoe je een zender met genoeg vermogen voor de  hele UK weet te verstoppen ...

maar een crea idee is het zeker!

 

Gimli :hehe:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt me een akelig ingewikkelde manier om winnaars te selecteren, en duur. Bovendien moet je in je campagne dan ook nog gaan uitleggen wat gps is. Ik stem dus ook voor 'aap'.

 

Ik krijg er overigens wel erge dorst van.

 

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 73-1011035307
vraag me inderdaad wel af hoe je een zender met genoeg vermogen voor de  hele UK weet te verstoppen ...

Dat zou kunnen door gebruik te maken van bijvoorbeeld het bestaande GSM net. Zelf lijkt het me ook nogal omslachtig maar wel heel leuk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279

Terzijde... wie kan mij verder inlichten over de technische kant van de zaak zoals die door Wouter werd aangestipt? Kun je met beter spul dan onze hand-gpsjes inderdaad binnenshuis je positie bepalen?

 

Zenz (a.k.a. Gert Jan Kole ;-))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[Dat zou kunnen door gebruik te maken van bijvoorbeeld het bestaande GSM net. Zelf lijkt het me ook nogal omslachtig maar wel heel leuk!

 

Het huidige track en tracing systeem dat momenteel wordt gebruikt, maakt gebruik van het GSM net en wel 95% middels SMS-jes. De rest maakt gebruik van satelietcommunicatie en nieuw is het gebruik van GSM met datacommunicatie.

 

Probleem is echter dat bij gebruik van GSM je dus een simmetje met nr. moet hebben, voeding antenne en een stukje hard- en software die kan reageren op het inbellen. Het bereik middels de VHF/UHF band is vaak te gering als men de zender klein wilt houden. Daarbij is er dan nog steeds geen GPS plaatsbepaling.

 

Kortom, ik ga met de stelling: "Broodje aap."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279

Zie http://www.wherify.com/ voor het polshorloge waar ik het over had. Da's echt miniatuur... en zeker geen broodje aap, het product heeft al verschillende prijzen gewonnen, terwijl de eerste consumentenversie deze maand pas uitkomt. Kun je je kinderen voortaan 24/7 tracken... Creepy!

 

Die jongens praten over een 'digital wireless network' met de naam PCS. Zie www.sprint.com voor details: het gaat over het G3 netwerk. Ze claimen een landelijke dekking in de VS, en hebben kantoren over heel Europa - maar daar kom ik niets tegen over Wireless, alleen Internet access.

 

Budweiser heeft iets met GPS, trouwens: ze hebben een zeppelin rondvliegen die je met behulp van GPS kan tracken & tracen... maar op hun site kom ik niets tegen over deze actie...

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's echt miniatuur... en zeker geen broodje aap, het product heeft al verschillende prijzen gewonnen, terwijl de eerste consumentenversie deze maand pas uitkomt. Kun je je kinderen voortaan 24/7 tracken... Creepy!

 

Volgens mij leven wij nog steeds in Nederland. Dat houdt o.a. in dat de WAAS-funktie hier niet werkt. Net zoals dat gedoe van dat horloge; dat werkt (zou dus alleen werken) in de USA. Daarnaast weet ik natuurlijk niet wat voor soort biertjes je drinkt en hoe groot dat die dan wel niet zijn. Als ik dat horloge bekijk heb ik denk ik toch een probleem om het flesje in het krat te krijgen. De flesjes van het betreffende merk waren uit zich zelf zeker niet groter, ook niet in de USA, althans de laatse keer dat ik daar was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...