Spring naar bijdragen
  • 0

kaarten OziExplorer CE

Gast hans_eric

Vraag

Geplaatst

Hallo;

Ik heb sinds een week een GPS antenne op mijn Dell Axim5. Dat werkt heel goed! Nu heb ik een geregistreerde versie van OziExplorer CE aangeschaft, maar ik wordt helemaal gek van het feit dat ik geen kaarten kan vinden en dat het me ook niet lukt om ze zelf te produceren. Ik heb echt al van alles geprobeerd en diverse sites bezocht, maar OziExplorer CE ziet de kaarten gewoon niet. Is er misschien al een 'ervaren kanjer' op dit forum die me hierin op weg kan helpen, want dit is oh zo frustrerend. Ik wil lekker wandelen en fietsen en niet weken gefrustreerd achter mijn pc zitten omdat ik OziExplorer CE niet goed aan de praat krijg.

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Groeten;

Hans

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
Kijk hier maar eens voor een korte uitleg.

http://145.53.24.230/ozice/zelfkaartenmaken.html

De link werkt niet meer. En ik haak graag aan met mijn probleem. Ik heb kaarten met extensies OZF2 en OZFX3 en mapbestanden. Moet ik alledrie soorten op de sd kaart plaatsen of alleen map en ?? En moet heel Nl op de sd of kan ik ook een gebied/provincie op de card zetten? En hoe krijg ik het voor elkaar dat de kaarten naadloos in elkaar overlopen zodat als ik net in een grensgebied zit, ik niet steeds van kaart moet wisselen? Kan dat eigenlijk wel? :huh:

En tot slot, ik vind veel info hier op forum maar als ik de basis niet snap, wordt het erg lastig. Is er ergens een simpele handleiding voor de basisprincipes?

Ik weet het: veel vragen. Daarom waardeer ik het bijzonder als ik slechts 1 link (of meer) krijg voor alle info, een soort wegwijzer dus :blink:

Alvast bedankt ! Nelleke

• 0
Geplaatst

Alleen een .map bestand is niet voldoende. Dit bestand bevat namelijk alleen een soort textfile waarin beschreven wordt hoe het ozf2 bestand eruit ziet.

Te denken valt aan het formaat van het plaatje maar vooral waar de zgn ijkpunten staan en waar ze voor staan en waar het eigenlijke plaatje (ozf2) staat.

Bijvoorbeeld een pixels helemaal linksboven sttat voor coordinaat zus en een pixel helemaal rechtsonder staat voor coordinaat zo.

Bovendien staat er in het mapbestand ook nog info over het soort projectie en de manier waarop een coordinaat verschijnt en ingevoerd moet worden.

Ze horen dus echt bij elkaar. Open maar eens een .map bestand in Kladblok (notepad) en je ziet wat er bedoelt wordt.

Als alles goed werkt zullen naast elkaar liggende kaarten herkend worden. Ze worden echter niet aan elkaar geplakt. Zodra je de ene kaart afloopt wordt de volgende ingeladen. Nog mooier is het dan om een bepaalde overlap te hebben bij kaarten.

ik zou zeggen experimenteer ze.

Ger@ld

• 0
Geplaatst
Alleen een .map bestand is niet voldoende. Dit bestand bevat namelijk alleen een soort textfile waarin beschreven wordt hoe het ozf2 bestand eruit ziet.

Te denken valt aan het formaat van het plaatje maar vooral waar de zgn ijkpunten staan en waar ze voor staan en waar het eigenlijke plaatje (ozf2) staat.

Bijvoorbeeld een pixels helemaal linksboven sttat voor coordinaat zus en een pixel helemaal rechtsonder staat voor coordinaat zo.

Bovendien staat er in het mapbestand ook nog info over het soort projectie en de manier waarop een coordinaat verschijnt en ingevoerd moet worden.

Ze horen dus echt bij elkaar. Open maar eens een .map bestand in Kladblok (notepad) en je ziet wat er bedoelt wordt.

Als alles goed werkt zullen naast elkaar liggende kaarten herkend worden. Ze worden echter niet aan elkaar geplakt. Zodra je de ene kaart afloopt wordt de volgende ingeladen. Nog mooier is het dan om een bepaalde overlap te hebben bij kaarten.

ik zou zeggen experimenteer ze.

Ger@ld

Hallo

Ik heb sinds kort een PDA met een GPS erbij en wil wandelingen gaan maken mbv OziExplorer.

Naar aanleiding daarvan ben ik al een tijdje aan het stoeien met het maken van de juiste instellingen van OziExplorer op de PC, maar het lukt me nog steeds niet.

(Uiteraard heb ik de handleiding van OziExplorer gelezen.)

Uitgangssituatie

PC: OziExplorer 3.94.5

PDA: OziExplorer CE

GPS-antenne: Globalsat BT338

De configuratieinstellingen van de kaart en GPS (voorzover zinvol) zijn conform de suggesties van Kabouterland.

Mijn GPS-antenne werkt in ieder geval goed, want ik gebruik hem ook voor autonavigatie, die perfect werkt.

Mijn probleempje

Ik heb de stafkaart (van de kabouterbond) van het Gooi ingeladen, de nieuwste WGS84 versie. (De aanwijzingen op je site omtrent de RD-versie zijn dus hier niet van toepassing).

Met Img2ozf een versie voor mijn PDA gemaakt.

Vervolgens tijdens een wandeling in de buurt een aantal waypoints vastgelegd met Ozi CE.

Vervolgens die waypoints ingeladen in Ozi op de PC.

Nu blijkt dat die waypoints op de kaart een behoorlijke afwijking hebben tov de werkelijke punten.

Ik dacht daarom dat de calibratie van de kaart wellicht niet goed was. Dus heb ik

met de coordinaten van een drietal waypoints de kaart opnieuw gecalibreerd.

Maar het resultaat is exact gelijk.

Wat doe ik hier verkeerd?

Overigens, een vergelijkbaar probleem doet zich voor een voorbeeld-wandeling van de GO-GPS site (van de Loonse en Drunense duinen.)

Alle waypoints liggen iets noordelijker en een fractie oostelijker dan de blauwe route. Als ik de 25K kaart van het gebied open idem, de meeste punten liggen midden in een veld i.p.v. op een meer logische kruising van paden/wegen oid.

Groetjes en alvast bedankt

André

• 0
Geplaatst
Kan je de eerste 10 regels tekst van de betreffende map-file hier publiceren?

Misschien is daar iets aan te zien n.l.

Hallo

Ik weet niet meer zeker welk bestand ik heb gebruikt; na lang zoeken - met een viewer - kwam ik erachter dat ik twee versies had, één met de inhoude van de eerste set en één met de inhoud van de tweede set.

Hier de eerste 10 regels van set 1; dat is de juiste, want die werkt nu zoals hoopte; ik ben er nu achter dat ik altijd de WGS84 van deze kaarten meot gebruiken:

OziExplorer Map Data File Version 2.2

32A_Soestdijk Topo25 WGS 84

32A_Soestdijk.gif

1 ,Map Code,

WGS 84,WGS 84, 0.0000, 0.0000,WGS 84

Reserved 1

Reserved 2

Magnetic Variation,,,E

Map Projection,Transverse Mercator,PolyCal,No,AutoCalOnly,No,BSBUseWPX,No

Point01,xy,0,0,in,deg,52,15.769342,N,5,10.049087,E, grid, , , ,N

De tweede set is als volgt, de zgn RD-versie dus:

OziExplorer Map Data File Version 2.2

32A_Soestdijk Topo25 Rijksdriehoeksmeting

32A_Soestdijk.gif

1 ,Map Code,

Rijksdriehoeksmeting,WGS 84, 0.0000, 0.0000,WGS 84

Reserved 1

Reserved 2

Magnetic Variation,,,E

Map Projection,Transverse Mercator,PolyCal,No,AutoCalOnly,No,BSBUseWPX,No

Point01,xy, 0, 0,in, deg, , ,N, , ,W, grid, , 140000, 475000,N

Ik denk dus dat hiermee het probleem is opgelost.

Daarvoor dank.

Ik heb echter nog een vraag: onlangs heb ik op vakantie een aantal kaarten 1:25.000 van de Spaanse Topografische dienst gekocht, vergelijkbaar met de RD kaarten van Nederland.

Helaas had ik daar geen scanner bij de hand, dus kon ik ze niet gebruiken met mijn PDA. Thuis heb ik ze inmiddels ingescand. Inmiddels heb ik ze ook gekalibreerd, althans de coordinaten van de vier hoekpunten van de kaart ingevoerd.

Op de kaart zelf heb ik geen informatie gevonden over welke kaartdatum wordt gebruikt, maar op de site van het instituut (http://www.fomento.es/MFOM/LANG_CASTELLANO/DIRECCIONES_GENERALES/INSTITUTO_GEOGRAFICO/cartografia/atlas/Se_Na_25.htm)

staat er dit:

Sistema de Referencia

* Península y Baleares Elipsoide Internacional (Hayford, 1924). Datum Europeo. Origen de Longitud: Greenwich

* Islas Canarias Elipsoide WGS 84. Datum REGCAN 95. Origen de Longitud: Greenwich.

Sistema Geodésico

* RE50 (Red Europea Unificada)

* REGCAN 95

Sistema de Representación

* Proyección UTM, husos 29, 30 y 31

* Proyección UTM, huso 28

Ik heb dus de indruk dat het WGS84 is, maar het zou net zo goed een van de andere meldingen kunnen zijn.

Enig idee wat de juiste is?

Bedankt alvast.

gr

André

• 0
Geplaatst

De Spaanse Topo's die ik onder ogen krijg zijn met mapdatum "European 1950 (Spain and Portugal)" die door Ozi gekend wordt.

Deze mapdatum verschilt een handjevol meters met de rest van de EU zijn ED50. Dit is een erfenis van dictator Franco die landmeters wel kon schieten.

De projectie is altijd UTM en je moet eraan denken dat Spanje zodoende in verschillende zones ligt (even afgezien van die eilanden en andere koloniën). (29,30,31)

De eilanden die ver in zee liggen zijn vroeger nooit op hun juiste plek op de aardkloot gezet. Dat is onlangs wel gedaan met GPS zodat de allernieuwste kaarten een verse locale mapdatum hebben: die REGCAN 95.

Indien nodig kan ik daar wel de gegevens van zoeken maar die mapdatum zal echt erg weinig afwijken van WGS84.

Verwarrend is die melding

Islas Canarias Elipsoide WGS 84 want wat ze eigenlijk gebruikt hebben is de ellips van ITRF die mogelijk een paar millimeters verschilt in grootte en centrum t.o.v. WGS84-ellips. Die mapdatum REGCAN 95 ligt echt vast volgens internationale normen en waarden.

• 0
Geplaatst
De Spaanse Topo's die ik onder ogen krijg zijn met mapdatum "European 1950 (Spain and Portugal)" die door Ozi gekend wordt.

Deze mapdatum verschilt ..................

Hallo

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb nu in OziExplorer via configuratie die European 1950 ingesteld en de kaart opgeslagen.

Maar ik heb nog een paar vragen over OziExplorer, die je wellicht ook kunt beantwoorden (tenzij dat in een ander forum moet); ik kom er met de handleiding niet uit:

1) Hoe kan ik de zgn neatlines resp kruispunten van de kaart instellen, zodat automatisch de aansluitende kaarten worden geladen als je over de grens gaat (Ik kan nergens de menu-keuzen of subscherm daarvoor vinden).

2) Als ik nu aansluitend een andere kaart, bv van Nederland laad - die dus een andere mapdatum heeft, moet ik dan opnieuw in de configuratie de mapdatum instellen of is bij het opslaan/ophalen van de kaart dit direct meegenomen?

Bedankt alvast.

André

• 0
Geplaatst

1. De begrenzing van een kaart wordt door Ozi bepaald aan de hand van de plaats van de kaarthoeken. Daar zijn er 4 van maar het mogen er veel meer zijn in geval van onregelmatige kaartvormen. 'Check calibration of map' laat je deze kaarthoeken zetten.

2. Als Ozi een kaart inlaad dan weet die hoe die geijkt is en in welke mapdatum. Je heb zelf de mogelijkheid om de 'display of mapdatum' te kiezen. Over het algemeen onthoud Ozi jouw laatste keuze hiervan en elke volgende kaart die je inlaad wordt in de zelfde mapdatum getoond als zijn voorganger.

De instellingen van 'configuration' zijn de defaults.

• 0
Geplaatst
1. De begrenzing van een kaart wordt door Ozi bepaald aan de hand van de plaats van de kaarthoeken. Daar zijn er 4 van maar het mogen er veel meer zijn in geval van onregelmatige kaartvormen. 'Check calibration of map' laat je deze kaarthoeken zetten.

2. Als Ozi een kaart inlaad dan weet die hoe die geijkt is en in welke mapdatum. Je heb zelf de mogelijkheid om de 'display of mapdatum' te kiezen. Over het algemeen onthoud Ozi jouw laatste keuze hiervan en elke volgende kaart die je inlaad wordt in de zelfde mapdatum getoond  als zijn voorganger.

De instellingen van 'configuration' zijn  de defaults.

Bedankt, ik ga ermee aan de gang.

Ben ook nog op zoek naar de mogelijkheid om van te voren een route uit te stippelen en die dan te laten begeleiden met gesproken aanwijzingen.

gr

André

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...