Gast jornt Geplaatst 15 juli 2005 Geplaatst 15 juli 2005 Hallo, ik heb meerdere coordinaten gekregen van WiFI Accesspoints. Probleem is nu dat de accesspoints aan dezelfde paal zitten maar op verschillende verdiepingen. De AP's zitten dus aan 1 paal maar de een zit b.v. 4 meter hoger. Nu is het verschil in coordinaten wel erg groot (hier volgt een voorbeeld) 255416,119125021 473336,731545295 en 255419,122837881 473338,704401364 Voor zover ik weet is RD een 2 dimensional stelsel. Als de AP's dus op dezelfde paal zitten maar met een hoogte verschil dan moeten de coordinaten toch hetzelfde zijn?
Team Professor X Geplaatst 15 juli 2005 Geplaatst 15 juli 2005 (bewerkt) Misschien zijn ze op verschillende dagen door verschillende mensen met verschillende GPS'en ingemeten. Sterker nog; met één minuut verschil door de dezelfde persoon en hetzelfde apparaat (behalve met officiële geijkte landmeetapparatuur) ingemeten punt kan verschillende waarden opleveren. In deze meting heeft de X een afwijking van 3 meter en de Y 2 meter. Valt nog mee. De meeste caches hebben een grotere afwijking. Maar ik ben het met je eens dat een paal maar op één punt kan staan . Het kan ook nog zijn dat de paal van een kaart is ingelezen, en dat er nooit daadwerkelijk iemand de paal heeft ingemeten. De ene paal staat zo'n 3,61 meter ten noordwesten van de andere 15 juli 2005 bewerkt door Team Professor X
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 15 juli 2005 Geplaatst 15 juli 2005 Inderdaad, ik heb even met de omzetter gestoeid en 10 meter hoogteverschil maakt tot op de 3-de decimaal (= millimeter) niets uit in RD. Maar de getallen voor de positie zijn wat vreemd. Een ongelooflijke nauwkeurigheid van positie wordt gesuggereerd met zoveel getallen achter de komma. Ik kom ergens uit in het nanometer bereik. Gegeven het feit dat de ligging van het fazecentrum van die antennes volkomen onbekend is lijkt mij een nauwkeurigheid van een meter ruim voldoende. B.v.: kerktorenspitsen uitmeten met alleen een GPS is niet goed mogelijk. Daar heb je landmeter spullen voor nodig.
Gast jornt Geplaatst 15 juli 2005 Geplaatst 15 juli 2005 De AP's zijn bij mij op de vakgroep op de Uni. Voor zover ik begrepen heb is er iemand van het kadaster langsgeweest en zijn de punten met laserprecisie geschoten... Ik zal degene van wie ik de coordinaten heb gekregen eens een mail sturen nu mijn vermoeden bevestigt is. Bedankt!
Aanbevolen berichten