Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik wil een Garmin 60 gaan aanschaffen maar heb nog geen ervaring met GPS. Ik wil hem gaan gebruiken voor diverse doeleinden. Fiets, boot, wandel en autotochten. De bedoeling is om met OZIexplorer en ingescande stafkaarten de waypoints te gaan laden.

Nou ga ik volgende maand naar Canada en kan dus daar mooi een Garmin aan gaan schaffen denk ik. Mijn vragen zijn:

1. Zou ik genoeg hebben aan een 60, of is de 60C een aanrader, en waarom?

2. De Alkaline batterijen kunnen ook vervangen worden door 2 NIMH types. Wat is dan de gebruiksduur met 2 NIMH batterijen?

3. Hoe gedetallieerd is de kaart die in de 60C zit? Is het echt de moeite waard of functioneert een route op de 60 net zo goed?

Ronald

Geplaatst (bewerkt)
Ik wil een Garmin 60 gaan aanschaffen maar heb nog geen ervaring met GPS. Ik wil hem gaan gebruiken voor diverse doeleinden. Fiets, boot, wandel en autotochten. De bedoeling is om met OZIexplorer en ingescande stafkaarten de waypoints te gaan laden.

Nou ga ik volgende maand naar Canada en kan dus daar mooi een Garmin aan gaan schaffen denk ik. Mijn vragen zijn:

Als je gaat geocachen is een elektronisch kompas erg prettig en voor die 75 euro meer........

Hierover is op het forum al meer geschreven,

2. De Alkaline batterijen kunnen ook vervangen worden door 2 NIMH types. Wat is dan de gebruiksduur met 2 NIMH batterijen?

Ik gebruik altijd NiMh accu's in mijn gpsen, de gebruiksduur van alkaline batterijen is niet zoveel meer.
3. Hoe gedetallieerd is de kaart die in de 60C zit? Is het echt de moeite waard of functioneert een route op de 60 net zo goed?

Op de basiskaar staan alleen de grotere wegen, voor details moet je cityselect laden.

Cityselect is alleen in kombinatie met een gps te koop en kost zo'n 150 euro.

De kans dat je cityselect later los aan kunt schaffen is zeer klein!

Als je het aparaat in Canada aanschaft dan kijg je een Amercan version, hier in Europa wordt de Atlantic version verkocht.

Dit houd dus in dat er een Amerikaanse basiskaart inzit.

Bovendie zul je met problemen met het aparaat weer terug moeten naar die Canadese winkelier, want de Nederlandse importeur geeft je geen ondersteuning voor geimporteerde aparaten.

Vergeet niet als je terugkomt met die nieuwe gps dat de douane misschien ook nog invoerrechten wil zien!

bewerkt door JandeBeHanger
Geplaatst

Ik ben een tevreden 60CS (american) gebruiker. Ik gebuik mapsource city select europa v 7.0.

Nadeel van de amerkaanse basis kaart wordt pas duidelijk als je wilt navigeren tijdens (auto) tochten binnen europa. Afhankelijk van de te overbruggen afstand is het natuurlijk mogelijk om een beperkt aantal deelkaartjes (intern geheugen!) aan elkaar te plakken.

Ik kan mij voorstellen dat het dan handiger is om de europese basiskaart aan boord te hebben, met daarnaast de betreffende detailkaarten tbv je bestemming.

Het is dus maar net hoe je de gps gaat gebruiken.

groet,

Peiling&Co

Geplaatst

Kunnen die deelkaartjes waarover je spreekt zelfgescande kaarten zijn of blijf je afhankelijk van gekochte software? Hoe werkt dat precies?

Ronald

Geplaatst (bewerkt)
Kunnen die deelkaartjes waarover je spreekt zelfgescande kaarten zijn.

Nee, je moet een mapsource produkt in de gps laden, het liefst cityselect om gebruik te maken van autorouting.

Hier over is al in het verleden veel geschreven in dit forum.

of blijf je afhankelijk van gekochte software? Hoe werkt dat precies?

Ja, er zijn mensen die ea inelkaar knutselen met mapedit of iets dergelijks, maar dat is meer ter uitbreiding en ter aanvulling van.

Je krijgt cityselect een een unlockcode en een 2e is zonder bij betaling aan te vragen.

RR (Route & Recreation) en MG (Metroguide) beide zonder autorouting worden zonder unlock verkocht.

Aan een kale GPS60C(S) zonder cityselect heb je net zoveel als aan een GPS60

Geplaatst

Prima, das informatie waar ik wat aan heb.

Wanneer je dan geen eigen kaarten kunt inscannen en gebruiken dan moet een mapsource produkt wel goed gedetailleerd zijn! Is dat ook zo? Krijg je net zoveel info als b.v een 1:50000 stafkaart?

Ik neem toch aan dat je wel via Oziexplorer alleen de waypoints kunt laden, of is dat niet noodzakelijk omdat mapsourceprodukten al goed genoeg zijn?

Waar kan ik plaatjes vinden van de gedetailleerdheid van de kaarten?

Ronald

Geplaatst (bewerkt)
Prima, das informatie waar ik wat aan heb.

Wanneer je dan geen eigen kaarten kunt inscannen en gebruiken dan moet een mapsource produkt wel goed gedetailleerd zijn! Is dat ook zo? Krijg je net zoveel info als b.v een 1:50000 stafkaart?

Nee, mapsource zijn geen stafkaarten.
Ik neem toch aan dat je wel via Oziexplorer alleen de waypoints kunt laden, of is dat niet noodzakelijk omdat mapsourceprodukten al goed genoeg zijn?

Met Ozie kun je alle info uit de gps halen, maar geen kaarten naar de gps toesturen.

Je kunt met een mapsource produkt ook alle info van de gps uitlezen.

Waar kan ik plaatjes vinden van de gedetailleerdheid van de kaarten?

kaart bewerkt door JandeBeHanger
Geplaatst

Ronald

Probeer een 60cs an te schaffen. Ik zou zeker een Color kopen.De beste GPS van Garmin tot nu toe! Nog beter zou zijn indien er geheugenkaartjes in konden. In Canada krijg je de Amerikaanse basismap, heb ik nu ook. Als je in Europa koopt krijg je de Europese. Deze is echter toch te onnauwkeurig om er echt mee te navigeren. Als je echt iets aan het navigeren wilt hebben zul je City Select moeten kopen. Als je Metroguide Europa al hebt kun je met het programma Mapsend20.exe routable kaarten naar je Garmin uploaden (via Mapsource gaat het niet)

Geplaatst

Probeer een 60cs an te schaffen. Ik zou zeker een Color kopen.De beste GPS van Garmin tot nu toe! Nog beter zou zijn indien er geheugenkaartjes in konden. In Canada krijg je de Amerikaanse basismap, heb ik nu ook. Als je in Europa koopt krijg je de Europese. Deze is echter toch te onnauwkeurig om er echt mee te navigeren. Als je echt iets aan het navigeren wilt hebben zul je City Select moeten kopen. Als je Metroguide Europa al hebt kun je met het programma Mapsend20.exe routable kaarten naar je Garmin uploaden (via Mapsource gaat het niet)

Via mapsend blijft de autoroutingfunctie dus gewoon bestaan begrijp ik?

Wat zijn dan routable kaarten? Ik meen gelezen te hebben dat die alleen in Metroguide of Cityselect zitten? Leg eens uit hoe dat zit want op het forum krijg ik veel tegenstrijdige berichten en dat bijna allemaal van luitjes die een Europese 60 hebben.

Je raadt een 60cs aan en dat zal ikook inderdaad gaan doen.

Alvast bedankt voor je reactie.

Geplaatst (bewerkt)
Wat zijn dan routable kaarten?

Cityselekt zijn routable kaarten.

Metroguide is zijn kaarten die niet routable zijn.

Je ziet ook dan winkels in NL ook gewoon MG en R&R aan bieden , maar geen losse CS.

CS wordt alleen verkocht in kombinatie met een nieuwe gps of een auto navigatie pakket.

De meesten verkijken zich er en schaffen een GPS60C(S) aan zonder CS en komen er dan snel achter dat ze voor de volledige funktionaliteit toch CS nodig hebben en dan komt er nog zo'n 175 euro overheen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...