Gast Mattijs Geplaatst 30 april 2005 Geplaatst 30 april 2005 Voor het precies bepalen van de waypoints voor de cache die ik aan het uitzetten ben, wil ik het gemiddelde waypoint van een aantal metingen gebruiken. Helaas beschikt mijn gps niet over een functie om waypoints te middelen. Dan maar op zoek naar een applicatie die dit kan.... Helaas, niet gevonden (of heb ik niet goed gezocht?). Dan zelf maar aan de slag. Op zich is de berekening helemaal niet zo moeilijk, als je de coördinaten maar naar decimaal (ddd.ddddd) omrekent. Daarna is het gewoon een kwestie van optellen en delen door het aantal. Het lijkt goed te werken. Het omzetten naar decimaal formaat heeft nog de meeste tijd gekost. Ik heb er gelijk een webapplicatie van gemaakt, zodat het voor iedereen bruikbaar is. Zie WaypointAvg. Is dit handig? Groeten, Mattijz
mr.Bean Geplaatst 30 april 2005 Geplaatst 30 april 2005 Je zou eens VisualGPSXP kunnen proberen (helaas geen freeware) maar werkt wel goed.
Gast Mattijs Geplaatst 1 mei 2005 Geplaatst 1 mei 2005 Dank je wel voor de tip! Had ik toch zelf niet hoeven programmeren. Nu kan ik wel mooi de uitkomsten van mijn programma controleren. Ik laat de applicatie in ieder geval op mijn website staan, is misschien handig voor anderen die even snel waypoints willen middelen, zonder daarvoor een hele applicatie te installeren. WaypointAvg
chokotoff Geplaatst 1 mei 2005 Geplaatst 1 mei 2005 Een mogelijkheid is om de coördinaten over te zetten naar RD en daar mee rekenen. Een programma wat ik gebruik is freeware en heeft nog veel meer mogelijkheden waar ik zelf nog niet achter ben. Ook omrekenen naar andere datums van waar ook ter wereld is mogelijk. Het is te vinden op PCTrans
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 1 mei 2005 Geplaatst 1 mei 2005 Ik heb een oude GPS12 die wel kan middelen, dus veel ervaring met alternatieve manieren heb ik niet. Maar als je GPSr dat middelen niet kan, dan wil de volgende truc misschien helpen: bij de track eigenschappen zeggen dat die iedere seconde een point aan de track moet toevoegen. (Ik kan mijn GPSr zetten op : een bepaalde afstand, een bepaalde tijd of 'auto' dwz. : als ik van koers/snelheid verander een trackpoint zetten.) Vervolgens kan je de waypoint file als een tabel in een spreadsheet importeren en dan rekenkundig gaan knutselen. Ik werk bij cachepositie bepaling in RD. Dan zie ik de afstanden in meters op mijn scherm. En thuis ga ik met Ozi kijken op de kaart of het klopt. Soms werk ik andersom: ik weet al waar de cache terecht gaat komen, ik meet op de kaart hem uit en controleer in het veld of het klopt.
Aanbevolen berichten