Spring naar bijdragen
  • 0

Vraag

Geplaatst

Ik heb een digitale kaart die als kaartdatum 'Potsdam Rauenberg DHDN' heeft.

Ik zou deze graag onder WGS84 op mijn OziexplorerCE krijgen, maar krijg dit niet voor mekaar.

Hetgeen ik al geprobeert heb is hetvolgende. Ik open mijn map in Oziexplorer, verander bovenaan de kaartdatum naar WGS84 en doe save mapfile.

Nu converteer ik deze naar een OZF2 file om hem op mijn pocket pc te kunnen gebruiken.

Ik open de map in OziCE en wat blijkt de coordinaten kloppen niet, afwijking van 160m richting Zuid Westen.

Ga ik naar map information kijken op mijn pocketPC, staat er nog altijd die Potsdam Rauenberg.

Wat nog straffer is, is dat als ik deze map gebruik geeft hij wel de exacte positie weer waar ik op dat ogenblik sta maar de overeenstemmende coordinaten met dat punt kloppen niet :beerchug:

Wat doe ik verkeerd ? :D

Please help..... ;)

alvast bedankt :(

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

"Ik open mijn map in Oziexplorer, verander bovenaan de kaartdatum naar WGS84 en doe save mapfile."

Deze knop heeft alleen betrekking op de weergave van de kaart op het scherm. Dit weerspiegelt zich niet in een hercalibratie van de map-file. De bedoeling van dit feature is dat je coördinaten ->in kan typen

Dit vergt wat omrekenen op de achtergrond. Ozi is wel zo slim om te weten dat coördinaten die binnen komen van een aangesloten GPS ontvanger of die ingelezen worden zeg uit een waypoint file, in WGS84 zijn en dat die die voor weergave op het scherm moet omzetten naar huidige mapdatum.

Helaas kent Ozi CE deze 'show map with another mapdatum ' niet.

En zoals gezegd, het is geen probleem behalve als je posities intypt of als je posities afleest. In dit voorbeeld geeft OziCe op zijn scherm de graden in Postdam datum.

Op een Potsdammer kaart in Ozi een waypoint intypen gaat alleen maar goed als die positie ook in Postdam mapdatum is. Is die in WGS84 kan krijg je die typische Postdammer Schuif.

Omzeilen kan je dit door in Ozi CE naar de blank map autoscale (WGS84) te gaan en daar af te lezen en in te typen. Dan weet Ozi dat je graden WGS84 intypt en weet jij dat je graden WGS84 afleest.

Het alternatief is een herijking te doen. In de map-file staan de Postdam posities. Ergens zal wel online een omzetter naar WGS84 te vinden zijn.

• 0
Geplaatst

Oh jee, als dat maar goed gaat.

Een simpele google op "map datum potsdam conversion"geeft al >200 hits.

Misschien dat iemand een goede link kan vinden voor online conversie Potsdam -> WGS84? Ik kan hem zo gauw niet vinden. Mijn grabbelton is te groot.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...