Spring naar bijdragen

Etrexvista - gps map 76s - magellan sportrak pro - Wie heeft de prakti

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ben op zoek naar een GPS. De drie in de titel hebben nu mijn aandacht. Ik wil de GPS gebruiken voor hikes, geocaching, en als data output voor een compaq Ipaq om in de auto navigatie te hebben.

De 76S is relatief duur, maar heeft oa als voordeel dat hij een externe antenne kan hebben. Dat kan de vista niet en daarmee is de 76S dus in principe beter geschikt voor in de auto. De externe antenne kan ik dan permanent laten liggen. ook het grotere scherm van de 76 S lijkt me prettiger. Maar is het extra geld het waard.

En als dit niet zo is, hoe verhoud de vista zich dan tot de Magellan? Die magellan is goedkoper en heeft vergelijkbare functies.

Eigenlijk hoef ik niet direct een barometer en kompas (Ik heb een Suunto metron), maar het extra geheugen vind ik wel mooi. Jammer dat de Extrex Legend maar 8mb heeft...

Wie prikt me lek..?

Geplaatst
Ik wil de GPS gebruiken voor hikes, geocaching, en als data output voor een compaq Ipaq om in de auto navigatie te hebben.

[...]

Wie prikt me lek..?

Omdat je de gps  voor verschillende doeleinden wilt gebruiken moet je afwegingen maken.

Hieronder wat aandachtspunten.

Voor [b:post_uid0]geocaching[/b:post_uid0] is in principe bijna elke GPS ontvanger geschikt, dit beperkt je keuze dus niet.

Voor [b:post_uid0]hiking[/b:post_uid0] is in principe een gele eTrex (basic model) al voldoende, wanneer je kaartjes etc wilt dan moet je inderdaad aan duurdere modellen gaan denken zoals de vista of legend, of bv de magellan meridian. Bij de afweging zou je kunnen denken aan gewicht/grootte van de gps, beschikbaarheid en kwaliteit van het kaartmateriaal (hiking: topografische kaarten of dergelijk beschikbaar?), geheugenruimte voor kaartmateriaal, en andere functies die het gebruik van de gps tijdens het hiken zo eenvoudig mogelijk maken.

Gebruik [b:post_uid0]in auto[/b:post_uid0]:

kaartjes op bv de eTrex Vista zijn al rijdende zeer moeilijk af te lezen en is bovendien gevaarlijk.

Van de ipaq zal het beter gaan maar aflezen door bestuurder = gevaarlijk.

De kwaliteit van het beeldscherm (kaartgebruik) bij de andere gps ontvangers is mij onbekend.

Diverse bronnen op internet geven aan dat de magellan serie een betere ontvangst heeft dan de eTrex serie door een ander type antenne. Een externe antenne in de auto is dan misschien niet nodig, alhoewel er ook behoorlijke resultaten met de eTrex serie gehaald worden. Voor de beste ontvangst is een externe antenne echter aan te raden.

Geplaatst

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben er al bijna uit, denk ik. Omdat ik op zoek ben naar een mapping GPS (vandaar geen simpele gele etrex), met toch wat uitgebreide features (vooral voor het hiken) kom ik nu bij de Magellan Meridian gold uit.

De gps map76s is te duur, de gps map76 heeft te weinig geheugen, de meridian gold heeft betere ontvangst vergeleken met de vista, heeft geheugen uitbreiding en is veel goedkoper (oke, de vista heeft een kompas en barometer, maar daar heb ik mijn Suunto metron al voor). De sportrak heeft geen geheugen uitbreiding, maar wel kompas + barometer (wat ik dus niet nodig heb). hij is ook duurder dan de gold.

De garmin legend is dan weer goedkoper dan de vista, maar heeft maar 8mb geguegen tov 23 + sd kaartjes voor de meridian gold.

Meridian gold it is...en wel een europese versie.  Nu nog een goedkope site...  Expansys.com lijkt een amerikaanse versie te verkopen. Misschien op www.orbitica.com: 420 Euro.

Weet iemand nog een goed duitse site?

Geplaatst

Oke, heb het dan toch maar gewaagd en een meridian Platinum gekocht. Was maar $30 duurder dan een gold. Met wat internet weekend korting was het nog geen $300.

En ik gok erop dat ik de basemap kan swappen.  :D Anders heb ik met een 128mb SD kaartje genoeg om de benelux en frankrijk asl detail kaart te laden. Lijkt me voldoende. Ik ben trouwens benieuwd of een 512 MB SD card ook werkt  :hehe:

Geplaatst

Beter voor de 20ste oktober een plastic, goed afwasbaar hoesje voor die Platinum regelen. Anders kun je hem gelijk weggooien na al dat gekwijl.  :D  :hehe:

Eric

Geplaatst
Beter voor de 20ste oktober een plastic, goed afwasbaar hoesje voor die Platinum regelen. Anders kun je hem gelijk weggooien na al dat gekwijl.  :D  :hehe:

En ik in mijn onschuld maar denken dat onze GPS-ontvangers waterdicht zijn, zodat een plastic hoesje niet nodig is, ook niet voor kwijl........ :0

Geplaatst

Misschien dat dit niet aan het water licht maar aan al die schadelijke bacterien en enzymen in het speeksel :D

Laten we het maar niet hebben over diegene die van de emotie moet overgeven over z/m-ijn mooie gps...

Over het geocaching herfst event... helaas ben ik dan verhinderd. Het is ook niet om de hoek. Ik woon in Frankrijk   :alien:

Edited By nojevive on sept. 12 2002 at 09:20

Geplaatst
Over het geocaching herfst event... helaas ben ik dan verhinderd. Het is ook niet om de hoek. Ik woon in Frankrijk

Dat konden we helaas niet aan je profiel zien.

En trouwens, da's toch geen excuus......  :D  :P

Eric

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...