Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb in de US of A een geko 301 besteld (mijn neefje woont daar) en die komt volgende week binnen. Newbie dus.

Nu lijkt het me handig om een soort extra battery-pack te maken dat je op de achterkant kunt schroeven. Twee penlights erin van 2300 mAh, of een nog dikkere voor twee C-cells, kabeltje eraan naar boven met een E-connector.

Maar nu vraag ik me af of dat zomaar kan.

Geven die grotere batterijen misschien een te groot amperage af, waardoor mijn Geko beschadigt? Ik bedenk maar wat, ik heb weinig verstand van elektriek, en ik wil mijn apparaatje niet versjaken.

Groet

Jaap

bewerkt door Jaap Driest
Geplaatst
Nu lijkt het me handig om een soort extra battery-pack te maken dat je op de achterkant kunt schroeven. Twee penlights erin van 2300 mAh, of een nog dikkere voor twee C-cells, kabeltje eraan naar boven met een E-connector.

Maar nu vraag ik me af of dat zomaar kan.

Geven die grotere batterijen misschien een te groot amperage af, waardoor mijn Geko beschadigt? Ik bedenk maar wat, ik heb weinig verstand van elektriek, en ik wil mijn apparaatje niet versjaken.

Groet

Jaap

Volgens mij maakt het niets uit. We stoppen er ook AA batterijen in van 1800 of 1900 mAh tot wat er op dit moment maximaal te verkrijgen zijn en dat is nu 2400 of 2500 mAh. Met een babycell of monocell zou het dan ook geen verschil maken.

Maar, even een vraagje. Waarom denk je dat nodig te hebben en waarom zou je het doen? Met een paar AA baterijen kun je wel 20 uur vooruit. Het ding is zo gemaakt dat het lekker in je handpalm valt. Je moet er namelijk wel "de hele dag" er mee in je handen lopen en het dan meestal ook nog in een bepaalde positie houden.

En in de auto hebben velen er een voedingskabeltje aan naar de sigarettenaansteker die de GPS van stroom voorziet, en dus niet de batterijen oplaadt.

De meeste cachers hebben 2 extra penlites bij zich en een enkeling een koffervol, maar die sporen niet helemaal :rolleyes:

Kruimel

Geplaatst

Het lijkt me handig omdat er in de Geko twee AAA betterijen gaan. En ik lees in reviews dat die erg snel leegraken. Sommigen zeggen al na een paar uur. Nou, dan mag je voor een dagwandeling wel een flink pak reserves meenemen.

Maar je hebt gelijk: het is een dikke bult. En lelijk.

Jaap

Geplaatst
Het lijkt me handig omdat er in de Geko twee AAA betterijen gaan. En ik lees in reviews dat die erg snel leegraken. Sommigen zeggen al na een paar uur. Nou, dan mag je voor een dagwandeling wel een flink pak reserves meenemen.

Jaap

Ik heb even de specificaties van Garmin bekeken en zij zeggen: Up to 9 hours of battery life (typical use) on two "AAA" batteries.

Er van uitgaand dat dat je dan goede alkaline batterijen gebruikt en de beste omstandigheden hebt. Als je dan oplaadbare gebruikt en en de mooi voorgeschotelde omstandigheden zijn er niet dan zou het best wel eens een uurtje of 4 a 5 kunnen zijn.

Dan nog zou ik gaan voor oplaadbaren en dan een of twee setjes extra meenemen.

Ik gebruik zelf een snellader die in een half uur 4 van die AAAtjes oplaadt en 4 AA's van 2300 in nog geen uur. Even wisselen onderweg en een paar minuten later is de fix wel weer terug.

Alles beter dan zo'n vreemde aanhangsel. Is dus mijn mening he :rolleyes:

Kruimel

Geplaatst

Je moet geen dingen aan een Geko zetten met kabeltjes enzo, dat is alleen maar lastig en vermindert de betrouwbaarheid.

Mijn Geko 201 doet een uur of 4 met NiMh accuus, die 301 zal er wat korter meedoen vanwege het elektronisch kompas.

Dat kompas is uit te zetten en het gebruik ervan heen pas zin als je dichter dan 100 m van de cache af bent.

Bij mijn Vista staat het kompas alleen aan vlak bij de cache.

In 4 uur kun je een heel eind lopen voor dat de batterijen leeg zijn.

Voor een lange dag cachen neem ik meestal 3 sets AA's voor de Vista en 3 sets AAA's voor de Geko mee.

Vaak draait er op uit dat ik maar 1x de batterijen verwissel.

Het probleem kun je gedeeltelijk omzeilen door een snellader voor in de auto aan te schaffen.

Mijn snellader laadt 4 AA's in 2 uur vol en de Vista stookt 2 AA's in 4 uur leeg.

Oja, als oplaadbare batterijen van hoge kwaliteit gewend bent, dan valt de levensduur van alkaline batterijen erg tegen.

• 11 months later...
Geplaatst

Hallo ik ben reeds twee jaar in het bezit van de 201 en de batterij duur is inderdaad een groot probleem. Ik heb zelf een houdertje gemaakt voor AA batterijen maar dat bood uiteindelijk toch ook geen soelaas. Neem 2 sets NIMH AAA mee en een extra set AAA alkaline. Meestal loop ik de rit uit op 1 set oplaadbaar mits de GPS in de spaarstand is gezet.

Groeten,

Hans

Geplaatst

Even het technische verhaal. Het aantal mA geeft aan hoeveel de batterij kan leveren, niet hoeveel hij levert. (Een gemiddeld stopcontact kan z'on 3680 Watt leveren, maar een lampje van 5 Watt vraagt maar 5 Watt (+ een beetje draad-weerstand) en krijgt (gelukkig) ook niet meer.)

Voor de batterij geld dat in het zelfde aparaat een zwaardere batterij langer mee zal gaan. Dus technisch gezien kan het wel. Maar om je nieuwe Geko meteen om te gaan bouwen, daar zaken als ergonomie, waterdichtheid en garantie mee te vergooien. Dat zou ik zeker niet doen.......

Marc

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...