Spring naar bijdragen

Vraag

Geplaatst (bewerkt)

Ik probeer nu al een tijdje een wegenkaart voor Ozi te maken.

Lijkt me makkelijk om van te voren te kijken waar ik ongeveer moet zijn en welke afslag ik het beste kan nemen.

Ben nu al weken aan het klungelen (of experimenteren zoals de Prof het zegt) maar het wil niet best lukken.

Ik heb van MapPoint alle kaartjes compleet van de Benelux via rechtsklik-Bestand opslaan als.

Nu heb ik geprobeerd om al die kleine (deel) kaartjes te plakken met PhotoStitch.

Die plakt wel maar hoe. Het lijkt wel een micadokaart. Project mislukt.

Vanavond een tweede poging met Panavieuw. Die maakt er ook een onooglijke zooi van. Project wederom mislukt.

Het probleem komt waarschijnlijk door de schuine kustlijn van Nederland.

Door alle deekaartjes 180 graden te draaien begint het plakken nu in Duitsland zodat het goed moet gaan. Helaas weer mislukt.

EDIT: Niet helemaal. Met force firtst colum and row wordt het al een stuk plezieriger. Helaas is het allemaal niet zo scherp meer maar ik krijg weer hoop.

Hoe kan ik dit efficient en makkelijk gaan oplossen?

Of is er misschien al zo'n kaart van 1:25.000?

Ger@ld.

bewerkt door de Roode Lantaarn

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
Vanavond alle kaarten opnieuw gecallibreerd. Echter in plaats van 4 punten maar 3 punten gebruikt.  :huh:

Het klinkt misschien onlogisch maar nu klopt het veel beter.  :thumbup:

Waarom??? Ik heb geen idee maar het werkt in iedergeval.  :yes:

Binnenkort zet ik ze allemaal online in zowel .jpg als .ozf2

Hou dus dit draadje in de gaten voor de links.

Ik heb nog geen GPS, maar ben alvast sinds een paar dagen met Ozi aan het experimenteren. Na mijn eerste teleurstelling (gescande kaarten niet naar een GPS te versturen) kwam ik tot mijn verbazing tot de conclusie dat, na kalibratie van een gescande stafkaart, gepubliceerde waypoint niet op de (vermoedelijk) juiste plaats op de stafkaart (in Ozi) komen te liggen. Ook blijken bekende graden op de stafkaart niet in overeenstemming met die op de kaart (de RD-grid klopt precies). Ik heb dit na veel hoofdbrekens opgelost door het verschil te meten en dit te corrigeren in de configuratie set-up: kaarten, user grid, lat origin en centr. mediaan. Dit bleek prima te werken. Dit was bij WGS 84 weergave in Ozi scherm met stafkaart.

Een veel gemakkelijker methode bleek: Bij verkeerde graden, maar juiste

RD-cooridinaten (stafkaart in beeld bij Ozi): kalibratie-controle, kaartdatum veranderen van WGS 84 in Rijksdriehoekmeting. Bij Transverse Mercator de projectie op Dutch Grid laten staan.

• 0
Geplaatst

Je moet heel erg opletten wat je doet in Ozi.

Het metrisch RD-grid zit vast aan de mapdatum Bessel 1841. Maar we geven onze posities nooit op in graden in deze mapdatum Bessel 1841. Doe je het wel dan gaat van alles mis: de verkeerde soort graden.

Nu staan in de kaarthoeken van de papieren 1:25.000 topokaarten ook posities in graden. En die zijn in WGS84 mapdatum net zoals het UTM raster!

Dus lees je de graden van de kaarthoeken en je kijkt in Ozi die de kaart in ons RD-systeem weergeeft dan geeft Ozi (zeer verneukeratief) wel posities maar die zijn in graden Bessel zal ik maar zeggen.

Lees eens mijn verhaaltje: Ozi Explorer en Nederlandse Topografische kaarten

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...