Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

De AMA is de Artillerie Meet Afdeling. Zoals enkelen misschien wel weten is er op de Oldebroekse Heide (tussen Heerde, Wezep en 't Harde) een oefenterrein voor de Artillerie (sinds 1875). Zo'n kogel wordt afgevuurd, vliegt een eindje door de lucht en komt dan verderop weer neer. Die afstand kan oplopen tot wel 40Km. Je begrijpt dat visueel e.e.a. wel lastig wordt. Mikken van dit soort kogels op goed geluk wordt door de lokale bevolking niet op prijs gesteld. Soms gaat het ook wel eens fout en komt zo'n onding buiten het oefenterrein terecht. De kraters die worden geslagen zijn enorm!

Vandaar ook dat er een veiligheidszone is waardoor mijn cache "De Dellen" niet altijd te bereiken is.

Een meetafdeling kan die posities nauwkeurig bepalen. Het fijne weet ik er niet van; dan zou ik het mijn zwager nog eens moeten vragen. Die heeft daar gediend.

Feit is wel dat heel veel meetpunten rondom het oefenterrein worden gebruikt door Defensie. Ook voor oefening uiteraard. Niet alleen het kadaster maakt gebruik van die punten, maar ook defensie. Overigens verwacht ik dat defensie intussen overgestapt is op GPS. Maar oude systemen van meetpunten werken altijd natuurlijk. Vandaar dat het nog steeds gebruikt wordt.

Bewoners van panden zien ook vaker soldaten rond hun huis dan kadaster-medewerkers.

Geplaatst

Dank voor de uitleg.

Ik kan mij herinneren dat een meetpunt op de Afsluitdijk gevonden is met een Talon stok erop die gebruikt werd voor een mobiel radarstation van het leger. (gevonden: punt 90306)

Heel vroeger zat ik 'voor mijn nummer' in het leger. Dat was in de tijd dat soldaten nog op strozakken sliepen. Daar moest met een kanon 10 km ver worden geschoten. Over dorpen en steden heen. De vuurleiding moest weten waar we stonden en of onze lopen met de juiste hoek omhoog stonden. Met een kijkertje werd gekeken naar een talon een eind verderop en dan moest de opgegeven hoek precies kloppen. Door wat aan een zwengel te draaien kreeg je het kanon de goede kant op wijzen. En met een speciale opzet-waterpas werd hoek met het horizontale vlak gecontroleerd.

Er was een speciale groep met landmeterspullen die moest zorgen dat de plek van de kanonnen juist bekend was.

• 2 years later...
Geplaatst

Tussen 2000 en 2003 was ik terreinmeter bij 101 artillerieondersteuingsbatterij. Het onderdeel heette TMD terreinmeetdienst. Wij gebruikten inderdaad de getrianguleerde RD punten. Ik heb nog topografische kaarten thuis liggen waar op de achterkant kerktorens bouten ed staan afgebeeld. De landmacht sticht zelf ook punten, deze worden soortegelijk uitgetekend als RD bouten en worden BEKAP genoemd. BEKAP staat voor Beschrijvings Kaart Artillerie Punt. Het zijn veelal plastic witte piketten die onder het maaiveld liggen.

De punten moesten up to date gehouden worden. En da's soms best lastig zoeken als er iemand al jaren niet geweest is. Soms stond er op de plaats van het punt een hele woonwijk. Ik vond het wel altijd erg leuk om op zoek te gaan naar die punten.

En zie hier geocaching komt toch redelijk in de buurt.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...