Spring naar bijdragen

Omrekenen coordinaten


hee

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Reuze makkelijk hoor, zo'n directe verwijzing. Maar ik vind dat als iemand een nieuwe draad begint over een onderwerp dat er al is, je beter naar de eerste draad kunt verwijzen. Daar staat nog wat extra informatie, en ook nog precies dezelfde verwijzing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor de informatie.

Ik had de goede draad niet gevonden, maar nu wel.

En ik ben het met je eens: als er al een draad is dan deze verwijzen.

Dan blijft het overzichtelijk.

 

Bedankt

Hans van Essen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Zoeken naar de Rome40 datum (oude kaart van Italië) was niet zo eenvoudig. Op Italiaanse landmeter-sites is wel wat te vinden maar ik ken de taal niet. Ik weet wel, wiskunde, formules en getallen zijn internationaal maar toch...

Gelukkig kwam ik in Zwitserland een document tegen in het Engels waarin ook de Italiaanse map-datum stond vermeld. En die niet alleen. Zelfs onze (nou ja) datum Zanderij stond in de uitgebreide tabel! Belangstellenden:

Datum transformations of GPS positions

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Andere vraag!

 

Voor een scoutingprogramma wil ik RD coordinaten die ik via SMS binnen krijg invoeren in OziExplorer zodat ik snel kan zien waar de hikers zich bevinden.

Ik heb de Coordinate Calculator van Rijkswaterstaat gedownload maar die kan volgens mij niet omzetten naar een coordinaat waar Ozi mee overweg kan! :unsure:

 

Weet iemand toevallig hoe ik dit ga oplossen?

 

Grt, Godert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerst over CC40: klik 'transformation' en heb je daar links (original system) RDNAP gezet en rechts Target System WGS84? En 'Geographic' aan? Dan kan alleen de gradenrepresentatie moeilijk doen. Die kan je tevoren zetten in de 'configuration'.

dd.ddddd of dd.mm.ss.ss e.d.

 

MAAR: als je in Ozi de 'map' zet niet op WGS84 maar Ríjksdriehoeksmeting dan kan je bij openen van de waypoint list de zaak in RD coords typen. Kijk eens bij mijn pages :

Ozi help voor RD en Ozi help voor WGS84

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat de oplossing van de prof de beste is, maar ook CacheMaps kan je helpen.

 

Door in CacheMaps de coordinaten (RD) in te typen (bij wijzigen van een bestaande waypoint), kan je vervolgens Ozi openen en wordt direct de juiste kaart met de geselecteerde waypoints erop getoond.

Je kan voor de betreffende locaties ook andere kaarten direct van internet plukken.

Alle benodigde conversies worden door CacheMaps gedaan.

 

Je vindt CacheMaps op mijn site.

 

BigBird :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

 

Bedankt voor de informatie, ik ga er weer mee spelen maar blijf erbij dat het allemaal wel redelijk ingewikkeld is.

Als we met de RD kaarten (papier) werken dan gebruiken we ook echt die coordinaten en niet de graden, minuten etc.

En het is toch jammer dat je die niet meteen kan invoeren.

 

Groeten, Godert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap niet wat de moeilijkheid is. Misschien dat onderstaande dus niet toepasselijk is:

Ga naar 'Select display Datum' bovenaan. Zet die op WGS84. En druk dan de knop in 'Accept the Selected Datum'.

Om netjes graden en minuten op de kaart te hebben als raster:

'Grid Line Setup' en 'Lat/Lon' raster aan.

Hierna kan je waypoints in de lijst invoeren e.d. in WGS84 graden. In de waypoint list zit daar ook een knop voor speciaal als Ozi niet overschakelde.

Bovenaan de kaart moet nu ook staan WGS84 en geen RD.

Lees maar eens na op mijn help-page.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we met de RD kaarten (papier) werken dan gebruiken we ook echt die coordinaten en niet de graden, minuten etc.

En het is toch jammer dat je die niet meteen kan invoeren.

Als je CacheMaps gebruikt kan je wel degelijk je coordinaten, zoals je die binnenkrijgt in RD, als RD coordinaten ingeven.

Vervolgens selecteer je alle waypoints die je op de kaart wil zien en klikt op het Ozi icon.

Ozi zal nu, mits je een kabouter topo kaart van de omgeving beschikbaar hebt, de kaart openen en alle waypoints tonen. Op de topokaart, net als de mannen in het veld, alleen electronisch.

CacheMaps zorgt voor de conversies van RD naar WGS84 die nodig is voor Ozi.

 

Zie ook een PM die ik je stuur.

 

Succes,

BigBird :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prof. Lupardi & BigBird,

 

Bedankt voor jullie reacties, ik liep inderdaad een beetje te klungelen met de datums.

De handleiding die op de pagina van de Professor staat is prima en nadat ik deze gevolgd had werkte het allemaal naar behoren.

Jammer dat de GPS-dropping al is geweest maar bij de volgende activiteit zal ik er zeker goed gebruik van maken!!!

 

Bedankt voor de hulp!

 

Godert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...