Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Op weg naar huis kwam ik langs een al gelogged meetpunt. Logisch, anders had ik het niet geweten. Landmeters aan het werk, neem ik aan, hoewel er niemand in de buurt was (of leek te zijn). Ik heb wat foto's gemaakt. Kan iemand mij nu zeggen wat er op de foto staat en hoe dat ongeveer werkt?

CIMG0265.JPG

Geplaatst

In het veld is gebruik gemaakt van twee Trimble 5800 RTK-sets, uitgerust met GSM. De gebruikte sets zijn standaard

uitrusting zoals die bij een GPS-leverancier gehuurd kan worden. Er is gemeten met de FKP modus van 06-GPS.

De ontvanger moet hiervoor RTCM V2.3 type 20/21 en boodschaptype 59 kunnen ontvangen. De duurmeting is

uitgevoerd met een Leica SR530 ontvanger in de FKP modus.

Dat was wat ik uit dit document haalde.

Bytheway

Geplaatst

Ja, aardige link. Ze werken echt op de centimeter precies die jongens. (en op 2 cm in de hoogte)

Wat we op de foto zien is een GPS referentiestation. Op de driepoot boven de steen staat een speciale dure antenne die multipath signalen verwerpt. Ze zijn voor hun meting niet zo geïnteresseerd in hoogte. Anders zou er een stang tussen meetboutgaatje en centrum van de driepoot staan. Hier hebben ze hem denk ik gewoon met een loodlijntje op zijn plaats gezet (of zelfs zonder met 'Tribach with optical plummet').

In de koffer zit de professionele GPS ontvanger die er ongeveer zo uit zal zien (dat groene doosje):

a909002ExtSx2NxMx.jpeg

Deze ontvanger (tweedehands prijs 7500 euro) heeft een uitgang die verbonden is met een radiozender. Die zender heeft een antenne nodig en die staat op de andere driepoot.

De signalen worden ontvangen door een landmeter elders in het veld (max afstand 5 km.) die een ontvangstapparaat meesjouwt in een rugzakje waaruit een sprietantenne de hoogte insteekt.

De ontvangen digitale signalen gaan naar een soort handheld GPS zoiets als dit:

a50900oeqfPWqs2eL.jpeg

(tweedehandsprijs 4000 euro) waarbij de GPS antenne (die 'vliegende schotel) bovenop een paal zit en dat handheld ding (GPS ontvanger plus computer plus datalogger) zijdelings aan die rood/witte paal vastgeklemd zit.

Een plaatje van een landmeter in actie is hier: Topcon HIPer Series

In korte tijd kan zo de positie van de onderpunt van de stok bepaald worden met centimeter precisie.

Er kunnen tegelijk vele gebruikers van het referentiestation zijn.

Heb je GSM-dekking dan kan je het zonder radio af. Is een positie nodig (dus data) dan bel je het referentiestation op en krijg je digitale data binnen. Maar werk je met meerdere tegelijk dan kan je wel eens een 'in gesprek' krijgen.

De clou is: zo krijg je afstand en richting tot het referentiestation. En je weet waar die precies is. Meer details over deze werkwijze kan je vinden bij RTK (Real-Time Kinematic)

Geplaatst

Wat je op de foto ziet is een GPS RTK-set (van Leica). Een RTK-set (Real Time Kinematic) bestaat uit een GPS-basisstation, wat je rechts op de foto ziet met een bijbehorende radiozender (links op de foto) die, populair gezegd, een soort correctiesignaal stuurt naar de landmeter die (misschien wel enkele kilometers) verderop bezig is met de andere GPS-ontvanger inclusiefradio-ontvanger (de rover) met het bepalen van zijn punten in coördinaten (tot enkele cm nauwkeurig). Tussen de twee GPS-ontvangers wordt a.h.w. een ruimtelijke lijn (vector) gemeten met centimeter nauwkeurigheid. Uitgaande van de bekende coördinaten van het RD-punt, waar het GPS-basisstation boven opgesteld staat, kunnen dan de coördinaten bepaald worden van de andere GPS-ontvanger (rover).

De directe verbinding tussen de 2 GPS-ontvaners kan i.p.v. een radioverbinding ook een GSM-verbinding zijn. Nadeel van een radioverbinding is namelijk dat er niet al te veel bebouwing tussen zender en ontvanger moet zijn. GSM heeft daar geen last van.

vriendelijke groeten Gé Lobé

Rijksdriehoeksmeting

Geplaatst

Gé Lobé, welkom. Bedankt voor je reactie. Erg leuk om iemand "in de buurt" te hebben die een toelichting kan geven!

Overigens, de anderen ook erg bedankt voor de reactie!

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...