Gast Saartje Geplaatst 1 november 2004 Geplaatst 1 november 2004 Op vakantie in Frankrijk kwamen we in de muur van een kerk een interessant punt tegen, ingemetseld: Foto1. Op de rand stond 'nivellement général' en in het midden zat een porceleinen (?) plaatje met wat getallen erop: Foto2. In de volgende (regenachtige) dagen zijn we op zoek gegaan naar nog meer van die punten. In totaal vonden we er een stuk of 6, in de buurt van de camping. Sommige zaten in de muur van een kerk, maar andere zaten aan de kant van de weg in een rotsblok. Thuisgekomen heb ik een wat gezocht op internet en zo kwam ik bij de site van de IGN. Daar is veel informatie te vinden over deze zgn. 'repères', bijvoorbeeld hier: IGN- Fiches signalétiques Ze hebben zelfs een heuse kaartapplicatie toegevoegd waarmee je alle meetpunten in Frankrijk kunt opzoeken: Kaartapplicatie Je moet even ver inzoomen, maar dan pas zie je hoe ontzettend veel van die dingen er zijn! Die 6 die wij hadden gevonden stelde echt niets voor.... In totaal zijn er in Frankrijk ongeveer 450.000 geplaatst, als ik het goed heb begrepen. En ja hoor, ook het punt dat wij als eerste zagen is terug te vinden: hier dus Zelfs met foto! Dat hebben ze lang niet allemaal. Nu ik zag dat we in Nederland ook van dit soort meetpunten hebben ben ik zeker van plan ze te gaan zoeken en fotograferen!
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 1 november 2004 Geplaatst 1 november 2004 Welkom bij de meetpuntenjacht. En bedankt voor de verhelderende links. Dat hebben ze in Frankrijk best wel heel mooi gedaan. Ook in Frankrijk hebben ze dus NAP-bouten (NAP komt niet van Napoleon ) en ook andere merken voor positie. Ik zie in het verhaaltje over je punt dat de positie van deze nivellement punten ook net als bij ons op de 10 meter wordt gegeven. Even tussen haakjes: NAP doen we (nog) niet. Frankrijk is ongeveer 10 keer groter dan wij en we hebben net zo'n NAP-boutdichtheid.
JandeBeHanger Geplaatst 2 november 2004 Geplaatst 2 november 2004 (bewerkt) Op vakantie in Frankrijk kwamen we in de muur van een kerk een interessant punt tegen, ingemetseld: Foto1. Op de rand stond 'nivellement général' en in het midden zat een porceleinen (?) plaatje met wat getallen erop: Foto2. Die driehoekjes staan ook op die kaarten van "carto exploreur" en als die kaarten omgezet zijn naar Ozi. Dan kun je de koordinaten van zo'n meetpunt eenvoudig naar je gps sturen. Ik heb even in de buurt van het dorpje in de Vogezen, waar ik ieder jaar kom, gekeken, maar die meetpunten staan daar bijna allemaal boven op de bergtoppen. 5 november 2004 bewerkt door JandeBeHanger
pa3fus Geplaatst 5 november 2004 Geplaatst 5 november 2004 Ik heb even in de buurt van het dorpje in de Vogezen, waar ik ieder jaar kom, gekeken, maar die meetpunten staan daar bijna allemaal boven op de bergtoppen. Dat wordt dus klimmen, en waarschijnlijk hoger dan de hondsrug... Succes, Jan-Willem.
JandeBeHanger Geplaatst 5 november 2004 Geplaatst 5 november 2004 (bewerkt) Ik heb even in de buurt van het dorpje in de Vogezen, waar ik ieder jaar kom, gekeken, maar die meetpunten staan daar bijna allemaal boven op de bergtoppen. Dat wordt dus klimmen, en waarschijnlijk hoger dan de hondsrug... Dachutnie! D'r loopt naar die punten altijd een weggetje. Je dacht toch niet dat die Franse ambtenaren moe zouden worden? 5 november 2004 bewerkt door JandeBeHanger
Aanbevolen berichten