Spring naar bijdragen

Use waypoint... - Wat betekent het?


Gast 98-1027431508

Aanbevolen berichten

Gast 98-1027431508

Beste mensen,

 

Een vraagje van een beginner:

Bij de beschrijvingen van de caches staat altijd 'use waypoint: XYZ99'.

Nu weet ik wel wat een waypoint is, maar waar kun je de definitie van de hier genoemde waypoints vinden of, nog mooier, een file met naar de Etrex overzetbare punten?

 

Alvast bedankt voor de info

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Bij de beschrijvingen van de caches staat altijd 'use waypoint: XYZ99'.

Ik weet niet of dit ook een deel van je vraag was, maar de verklaring van de naam is als volgt (uitgaande van GCklmn):

Omdat sommige GPS'en maar 6 karakters toestaan als waypointnaam is er voor dit aantal gekozen, (zie ook http://www.geocaching.com/glossary.asp#waypoint)

[b:post_uid0]GC[/b:post_uid0]

lijkt me duidelijk: GeoCache

[b:post_uid0]klmn[/b:post_uid0]

is de hexadecimale representatie [i:post_uid0](met dank aan Broek, die mij hier eens op wees)[/i:post_uid0] van het decimale cache-id zoals dat  in de url staat die een cache pagina weergeeft, bijv:

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.asp?ID=13732 voor de THEME cache met als 'use waypoint' GC35A4, om maar eens een willekeurig  ;) voorbeeld te pakken.

 

Wat is hexadecimaal? Voor degenen die dat niet weten.

k,l,m,n kunnen elk 16 waardes aannemen: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F (met A=10,...,F=15)

Het uiteindelijke decimale getal, zoals we gewoon zijn te gebruiken vind je door:

n*16^0 = n*1 (noot: iets^0 = 1)

m*16^1 = m*16

l*16^2 = l*256

k*16^3 = k*4096

bij elkaar op te tellen.

 

Voor de Theme met GC35A4 geldt dus:

4*1 + 10*16 + 5*256 + 3*4096 = 13732. Hoera, het klopt.

 

Raar, hexadecimaal? Nee hoor, in decimaal doe je hetzelfde alleen kan elke positie waardes 0,1,...,9 aannemen en is elke positie van rechts naar links steeds een factor 9+1 = 10 meer waard. Eenheden zijn dus 10^0, tientallen 10^1, enz. Zo kun je dus elke willekeurig basis verzinnen, maar je moet altijd evenzoveel tekens hebben voor elke positie, met als eerste teken het 'geen waarde' teken. Binair is dus gebaseerd op 2^... met als twee tekens 0 en 1. Octagonaal op 8 enz. enz. enz. Tja, dat je met 16 i.g.v. hexadecimaal meer tekens moet hebben dan wij gewend zijn, dat los je op met letters A...F, voor 't gemak.

 

Helaas heb ik ook nog nooit een lijst/pagina gevonden waarmee een handige GCklmn <-> Cachenaam omzetting is te vinden. Met het programma waar Bernez het over heeft kun je dat wel doen, maar je kunt nergens ff snel opzoeken dat GC35A4 de Theme is, als je alleen het GC nummer weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 98-1027431508

Mensen,

 

Bedankt voor de info. Ben weer een stukje verder.

Hexadecimaal rekenen doe ik regelmatig (moet je wel als system/softwar engineer) dus dat is een stukje koek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...