Spring naar bijdragen
  • 0

Ozi Explorer

Vraag

Geplaatst

Beste lezers,

Ik wil graag als alternate grid in Ozi het RD-grid gebruiken maar ik krijg dit niet voor elkaar. Het instellen gaat wel maar dan komt het raster wat Ozi op de kaarten projecteerd niet overeen met het raster wat op de kaarten zelf staat. Zet ik de displaydatum op Rijsdriehoekmmeting (normaal staat deze op WGS84) dan klopt het grid wel maar dan wijken de graden weer af van het andere grid. Mijn kaarten zijn gecallibreerd in graden. Wie kan mij een zetje in de goede richting geven of is dit misschien niet kloppend te krijgen omdat beide grids een andere displaydatum nodig hebben?

Groeten,

Henk :beerchug:

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
Beste lezers,

[...]Zet ik de displaydatum op Rijsdriehoekmmeting (normaal staat deze op WGS84) dan klopt het grid wel maar dan wijken de graden weer af van het andere grid. Mijn kaarten zijn gecallibreerd in graden. [...]

Komen graden op de proppen dan is altijd weer de vraag: wat voor graden dan wel?

Sinds 1984 en onder geocachers zijn WGS84 coordinaten gebruikelijk.

Daarvoor hadden we voor Europa alleen de ED50. (1950)

En daarvoor hadden we in ons land alleen RD (Rijksdriehoeksmeting). (al >100 jaar)

Zet je in Ozi de display op WGS84 dan zal je WGS84 graden zien.

Zet je het display op RD dan zie je graden van de mapdatum RD en die verschillen. Maar met RD doen we alles in het RD-raster: lekker in meters! nooit in graden!

En let even op: ook al heb je de display op RD staan dan nog wil de Ozi waypoint list/editor soms opkomen met 'datum of loaded map' en als die WGS84 was dan ga je de mist in! Opletten dus.

In de praktijk heb je alleen last met graden die je met de hand in Ozi intypt.

Wat denk Ozi dat je voor soort graden aan het intypen bent?

En nog even een weetje: voor serieus millimeterwerk gebruiken we in Europa de ETRS89 die bijna gelijk is aan WGS84 kwa posities maar rekening houdt met de continentale drift elk jaar.

ETRS hangt aan de Europeesche geologische schol, WGS84 aan de gehele aarde.

• 0
Geplaatst

Bedankt voor de uitleg maar ik haal hier nog niet uit of het mogelijk is om WGS84 graden als primair grid en RD als secundair grid in te stellen en zo dat beide grids de juiste informatie weergeven.

Henk :blink:

• 0
Geplaatst

Je kunt welliswaar zowel een latitude/longtitude als een (kilo)meter grid instellen, maar beide zijn dan wel gebasseerd op dezelfde kaartdatum.

Je kunt in Ozi geen primaire en een secundaire datum of grid instellen. Wel is het zo makelijk schakelen tussen de verschillende datum's en notatie methoden dat ik ook geen reden zie voor een primaire/sucundaire datum en grid zoals sommige GPSen dat doen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...