Edjekadetje Geplaatst 11 juni 2004 Auteur Geplaatst 11 juni 2004 Ik bleek reeds een converter van 9-pins naar usb in mijn bezit te hebben omdat ik die gebruikte voor het aansluiten van mijn Nokia 3310. Achteraf is nu gebleken dat ik deze kabel niet kan gebruiken omdat er geen electronica in zit. Ik heb inmiddels een (RS-232) converter besteld waar dat wél in zit, waarmee zou het nu moeten lukken. Ik kreeg namelijk ook geen contact via de Garmin Updater, en dat zegt dus iets over het protocol, de converter dus die ontbrak. Ik begrijp de uitleg over de instellingen Garmin en NMEA , en ook dat je telkens zal moeten switchen voor de keren dat je interfaced. Ik had ook gezien dat je je baudrate kunt opgeven, maar ik meen te begrijpen dat het prog dat vanzelf regelt. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom er bij NMEA een baudrate van 4800 wordt genoemd, terwijl bij GARMIN (voor het interfacen) helemaal met geen woord over baudrates gerept wordt. Blijft de vraag over welke software het best bij jullie (Geko gebruikers) bevalt. Graag je mening hierover!
SunOne Geplaatst 1 augustus 2004 Geplaatst 1 augustus 2004 Hallo Houdini Ik heb ook een geko 201, Ik heb bij bever een kabel gekocht voor 50 euri (kreunnnn) voor een seriele 9 pins aansluiting op mijn NoteBook. (voeding van 12 -> 16 volt voor 45 euri ) Werkt prima. Ik gebruik EasyGps, Ozi, Route66 2005 . Route66 heb ik in de auto gekoppeld aan de geko en geeft (snel) mijn huidige positie door, Soms doe ik hetzelfde met Ozi,. EasyGps gebruik ik om waypoint in te toetsen/lezen en door te "jodelen" (leuke uitdrukking van kruimerdief, die ga ik meer gebruiken) naar de geko. Uit het voorgaande begrijp ik de protocols beter maar ik let er niet zo op, als ik een fout met verbinden krijg dan wissel ik van garmin naar nemea of andersOm.
pa3fus Geplaatst 22 augustus 2004 Geplaatst 22 augustus 2004 Houdini, Om het nog wat lastiger te maken: Je Geko (heb ik ook trouwens) werkt op een spanning van 3 volt en in de handleiding staat ook vermeld dat de seriele aansluiting niet helemaal volgens de standaard is. Een normaal serieel signaal (RS-232) werkt met spanningen van -12 Volt en +12 Volt. De Geko levert een signaal van 0 Volt en 3 Volt. Afhankelijk van je seriele poort zal het dus wel of niet werken. Volgens mij is het noodzakelijk om gebruik te maken van een spanningsconverter zoals bijv een MAX 232 chip. Dit heeft meteen als voordeel dat bij eventuele spanningspieken je geko niet meteen de geest geeft. Dit zal tevens de reden zijn dat de originele kabels wat prijzig zijn. Mocht je willen testen of je pc de gegevens kan lezen vanaf een seriele poort kan je proberen te werken met het programma hyper terminal wat direct met een compoort kan werken. Als het goed is zal hier de tekst / gegevens op het scherm komen indien de aansluiting en instellingen in orde zijn. Succes met proberen. Groeten Jan-Willem PA3FUS.
Mars Express Geplaatst 22 augustus 2004 Geplaatst 22 augustus 2004 Okee, helder. Ik ga een 9 polige kopen én een converter.Later! Bij de 9 polige RS232 connector is trouwens pootje 5 GND (en niet 7 zoals bij de 25 polige). Als het niet werkt, probeer dan of het verwisselen van pootje 2 en 3 helpt. gr, marcel.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 22 augustus 2004 Geplaatst 22 augustus 2004 Ja kan nagenoeg alles over RS-232 vinden bij RS-232 - overview of RS-232 standard En volgens de standaard is alles tussen -3 en +3 Volt 'ongedefineerde toestand'. Dus een RS-232 met 0 en 3 Volt gaat niet. Evenwel: al jaren geleden hebben hardwaremakers van computers besloten dat die +/- 12 Volt die meestal gebruikt wordt te lastig is en hebben toen de poort zo gemaakt dat die ook 0 / 5 Volt kan vatten. Mij GPS12 met 4x1,2V voeding doet het prima aan zowel mijn oude als nieuwe rekentuig. Maar een moderne chipset die ik laatst had moest ik toch met een extra chipje uitrusten om de schakelspanningen op zo'n niveau te krijgen dat mijn computer weer wat 'zag' binnenkomen op de poort. Maar misschien zijn er computers met RS-232 poorten die het ook met 3 Volt doen. Iemand?
Mars Express Geplaatst 22 augustus 2004 Geplaatst 22 augustus 2004 De standaaard mag dan wel >+3 en <-3 zijn, maar de meeste interface chippies nemen al genoegen met 2 volt... (en zelfs minder) Groet, Marcel.
Edjekadetje Geplaatst 30 september 2004 Auteur Geplaatst 30 september 2004 Hoi, sorry voor de late reactie, maar alles werkt inmiddels. Heb de juiste kabel, na het nodige gepiel eindelijk de stekkert juist aangesloten (zat eerst verkeerd om ivm voor/achteraanzicht schematekening), spul werkt nu prima! Na het nodige gehike in Noord Italië ben ik ontzettend wijs met mijn 201! Een absolute aanrader dus.
kitt Geplaatst 30 september 2004 Geplaatst 30 september 2004 Ik pas ook een serial kabel gemaakt voor mijn Etrex. De kabel gekocht zonder PC-stekker want die heb ik op het werk wel liggen. Later bleek dat ze in Notter bij de GPS-shop losse Etrex stekkertjes verkopen! Dat is veel voordeliger!!! ( 6 euro ) Nu de aansluitingen: De GPS fabrikant redeneert vanuit zijn apparaat. Dus als hij aangeeft dit draadje is TX-data dan is dat de uitgang van de GPS, RX-data is dus een ingang van de GPS. De serial poort van de computer is een DB25 Male of een DB9 male. Ik heb een 9 polige female stekker aan mijn kabel gezet. : Pin 2 ( RX data computer ) <--- Tx data GPS Pin 3 ( TX data computer ) ---> Rx data GPS Pin 5 ( Signal ground ) <----> GND GPS Verder om eventuele handshake lijne n voor de gek te houden: Verbind Pin 4 (DTR ) met Pin 1 en 6 ( DSR, DCD ) Verbind Pin 7 met pin 8 ( CTS met RTS ) Dit zal werken bij de meeste computers en OS'en. Voor de 25 polige connector geld: Pin 2 ( tx-data ) Pin 3 ( rx-data ) dus precies andersom, pin 2 3n drie verwisselen was een goede suggestie pin 7 ( gnd ) Verbind vervolgens : pin 20 met 6 en 8 Verbind Pin 4 met pin 5 Als je niet weet of de GPS applicatie de data binnenkrijgt kan je ook met een terminal programma ( Hyperlink oid ) de NEMEA data bekijken die de GPS verstuurd. Ik gok erop dat het pin 2 en 3 in jouw geval. Veel succes, Andries pe1bmc ( elektronicus in het dagelijks leven ... )
Aanbevolen berichten