Nu heb ik een Garmin Quest met een meegeleverde kaart uit 2009. In die 8 jaar is er best veel veel aan de wegen gewijzigd en ik begin mij eraan te storen dat mijn kaart niet up to date is. Een nieuwere versie kaart kopen voor de Quest heeft geen zin, daar Garmin overgegaan is naareen formaat welke door de Quest niet geaccepteerd wordt. Bovendien wil ik dat geneuzel van key's en ontgrendelen niet, ik wil gewoon die kaarten op alle toestelen kunnen gebruiken. Een aantal jaar wordt er een copuright vrije kaart aangeboden voor fietsers. Deze Open Fiets Map, gebaseerd op OSM, heb ik dan ook in mijn 60Cx gestoken, uiterst gedailleerd en die kaart bevalt mij uitstekend. Die OFM ook veel meer poi's dan die kaart die met de Quest meekwam. Op http://www.openfietsmap.nl/procedure wordt uit gelegd hoe deze kaart gemaakt wordt met windhoos. Op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mkgmap/help/How_to_create_a_map staat een beschrijving met gebruik van Linux. Gisteren was een regenachtige dag, dus maar eens aan de slag met het voorbeeld. Ik ben begonnen met Frankrijk, want dit stond in de beschrijving en dan is het voorbeeld een op en over te nemen. Helaas is die kaart van Frankrijk vrij fors, rekenwerk duurt dan best wel lang, misschien was de kaart van Luxemburg wel een slimmere zet. Ik maak gebruik van een computer met een processor AMD A10-7700K met 8 GB geheugen, een eerste systeemschijf met windhoos W7 (ssd 120 GB), een tweede systeemschijf Linux Mint (ssd 30 GB) en traditionele harde schijf van 500 GB. Het omzetten van de ruwe bestanden van OSM naar een kaart is een langdurige toestand meet veel lezen en schrijven vanaf de harde schijf. Misschien als ik veel meer kaarten ga maken dat er dan toch maar een extra ssd in computer moet voor het maken van kaarten, omdat een ssd toch 4x sneller is dan een mechanische schijf. Na een dag experimenteren, het splitten ging goed onder windhoos en Linux Mint. Echter het compileren lukt alleen met Linux Mint. De geproduceerde img's heb ik toen met OSMCombiner_Setup.exe in mapsource 6.13.7 gezet. De kaart ziet er aardig uit, echter het belangrijkste voor de Quest in de auto zou zijn dat de kaart routeerd. Helaas routeert de kaart niet. Toch maar weer eens opnieuw proberen, met andere instelling en erg belangrijk een wat kleiner land. Echter het belangrijkste is wel gelukt! Het produceren van een eigen copyrightvrije kaart.
bewerkt door JandeBeHanger Afbeeldingen bijgeplaatst
Vraag
JandeBeHanger
In die 8 jaar is er best veel veel aan de wegen gewijzigd en ik begin mij eraan te storen dat mijn kaart niet up to date is.
Een nieuwere versie kaart kopen voor de Quest heeft geen zin, daar Garmin overgegaan is naareen formaat welke door de Quest niet geaccepteerd wordt.
Bovendien wil ik dat geneuzel van key's en ontgrendelen niet, ik wil gewoon die kaarten op alle toestelen kunnen gebruiken.
Een aantal jaar wordt er een copuright vrije kaart aangeboden voor fietsers.
Deze Open Fiets Map, gebaseerd op OSM, heb ik dan ook in mijn 60Cx gestoken, uiterst gedailleerd en die kaart bevalt mij uitstekend.
Die OFM ook veel meer poi's dan die kaart die met de Quest meekwam.
Op http://www.openfietsmap.nl/procedure wordt uit gelegd hoe deze kaart gemaakt wordt met windhoos.
Op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mkgmap/help/How_to_create_a_map staat een beschrijving met gebruik van Linux.
Gisteren was een regenachtige dag, dus maar eens aan de slag met het voorbeeld.
Ik ben begonnen met Frankrijk, want dit stond in de beschrijving en dan is het voorbeeld een op en over te nemen.
Helaas is die kaart van Frankrijk vrij fors, rekenwerk duurt dan best wel lang, misschien was de kaart van Luxemburg wel een slimmere zet.
Ik maak gebruik van een computer met een processor AMD A10-7700K met 8 GB geheugen, een eerste systeemschijf met windhoos W7 (ssd 120 GB), een tweede systeemschijf Linux Mint (ssd 30 GB) en traditionele harde schijf van 500 GB.
Het omzetten van de ruwe bestanden van OSM naar een kaart is een langdurige toestand meet veel lezen en schrijven vanaf de harde schijf.
Misschien als ik veel meer kaarten ga maken dat er dan toch maar een extra ssd in computer moet voor het maken van kaarten, omdat een ssd toch 4x sneller is dan een mechanische schijf.
Na een dag experimenteren, het splitten ging goed onder windhoos en Linux Mint.
Echter het compileren lukt alleen met Linux Mint.
De geproduceerde img's heb ik toen met OSMCombiner_Setup.exe in mapsource 6.13.7 gezet.
De kaart ziet er aardig uit, echter het belangrijkste voor de Quest in de auto zou zijn dat de kaart routeerd.
Helaas routeert de kaart niet.
Toch maar weer eens opnieuw proberen, met andere instelling en erg belangrijk een wat kleiner land.
Echter het belangrijkste is wel gelukt!
Het produceren van een eigen copyrightvrije kaart.

bewerkt door JandeBeHangerAfbeeldingen bijgeplaatst
4 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten