Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

De nieuwe generatie Magellan GPSsen hebben als je de reviews moet geloven , met name in het "outdoor" segment (hiking, trekking, geocaching ) naast Garmin en DeLorme, Magellan weer in de top 3 gebracht in de US.

Naast de US versie is hier alweer geruime tijd van alle modellen een EU versie te koop.

In Nederland, waar Garmin zo ongeveer het monopoly heeft momenteel, zou dat betekenen, dat Magellan een goede tweede zou moeten zijn, aangezien de andere merken uit de US niet echt gericht zijn / geschikt zijn voor de Europese markt.

Ook in een aantal Nederlandse reviews, met name van verkoop-sites, maar bijv. ook in Op Pad, scoort de Magellan niet slecht.

Toch lees ik er hier op het forum al geruime tijd niets meer over.

Zijn hier uberhaupt nog Magellan gebruikers? en zo ja...welke modellen en wat zijn de ervaringen?

Geplaatst

Mijn laatste is bij mijn maatje in België

Leuk toetel voor beginnende cachers voor die prijs alles snufjes die je nodig hebt voor cachen staan erop enz

Maar vond het zelf een te traag systeem kwa reactie/ontvangst en de kaarten zijn onduidelijk.

Als je met de garmin op 0 staat is de maggelan nog 30 meter verderop.

Beslist geen slechte toestellen maar voor mijn gebruik gewoon te traag in de omgang. (last van bomen en hoge gebouwen etc)

Zelf gebruiken we hem nog wel vaak naast elkaar doordat we samen cachen

Denk dat het voor ieder toestel geld. Je moet er wel mee om kunnen (willen) gaan.

Geplaatst

welk type eXplorist was het?

Ik heb zelf de oudere eXplorist XL sinds begin 2006. Een prima toestel, goede ontvangst duidelijk scherm en snel genoeg.

Is alleen erg verouderd qua kaarten en heeft niet alls snufjes die de nieuwe generatie GPSsen hebben.

Daarom wil ik een nieuwe. Dacht aan de eXplorist 710 omdat die erg compleet en veelzijdig is, maar ik lees hier dus weinig over op dit forum.

Vandaar mijn vraag.

Geplaatst

Hebben vorige week mogen proeflopen met de 110

Je ziet dat er veel verbeteringen zijn tegenover de GC

Helaas nog niet zo tevreden over de kaarten (sturen je nog gewoon een sloot door) wat het oude type ook had.

Scherm is een stuk duidelijker. De ander kon nogal slecht leesbaar worden met veel zon of bewolking. Het is zeker geen slecht toestel.

Voor de prijs die ze ervoor vragen denk ik ook dat je er geen buil kan vallen.

Het is niet dat we de gc wegdoen en een 110 zouden kopen daar zijn te weinig verschillen voor.

Voor ons zijn de off road kaarten gewoon belangrijk en dan kom je toch bij een ander merk uit.

Kijk gewoon of je eens een nieuw model kan lenen en zien of tie naar jouw behoefte is veranderd.

Geplaatst (bewerkt)

Tja, ik geruik al Magellan, zolang ik een GPS gebruik (al voordat ik geocachen ontdekte) en neig nu toch weer naar een nieuwe Magellan.

Wel de meest complete versie dus de 710 want daar zitten (volgens reviewers) prima voorgeinstalleerde kaarten op.

Nadeel van Garmin vind ik namelijk, dat de voorgeinstalleerde kaarten nogal pover zijn uitgevoerd.

Voor gedetailleerder kaarten zoals de Topo (diverse landen) en de wandel/fiets topo Benelux etc. moet stevig worden betaald en je hebt als je een beetje rondreist meerdere van die kaarten nodig. Prijzen varieren per land (duitsland-€199 / frankrijk €279 / Spanje-€159 etc.)

Daar loop je dus behoorlijk op leeg.

Ik weet wel, het kan ook op allerlei andere manieren met Openstreet of zelfs Googlemaps kaarten enzo, geloof ik, maar ik vind dat al snel teveel gedoe.

Op de Magellan eXplorist 710 zit een wereldkaart die al stukken beter oogt als de basemaps die ik op alle andere merken en modellen heb gezien. Op diezelfde 710 zit de Summit series Europe voorgeinstalleerd. Dit is een TOPO van heel Europa! waarvan de kwaliteit door div. reviewers als zeer goed wordt omschreven. Ook is City series Europe woorgeinstalleerd, waarmee hij kan autonavigeren, zelfs met gesproken tekst.

Als ik de specificaties er op nakijk en ook de reviews en de ervaringen van gebruikers (die laatste voornamelijk op het GC.com forum) kan ik er wel enthousiast van worden.

Vreemd genoeg, hoor ik er, zoals ik al zei, op dit forum niets over.

Laat ik mijn vraag wat specificeren, aangezien ik zelf alleen interesse zou hebben in de 610 of de 710.

Heeft er hier iemand ervaring met de eXplorist 610 of 710 ?

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst (bewerkt)

Ik merk al, dat het met gebruikerservaringen t.a.v. de Magellan niet echt storm loopt.

Het merk is, onder alle Garmin en TomTom geweld hier in Nederland blijkbaar een beetje een zachte dood gestorven.

Niet echt verwonderlijk, want zolang als ik Magellan al gebruik (bijna 10 jaar) zijn ze al 2 keer van eigenaar verwisseld en is evenzoveel keer de vertegenwoordiging in Europa gewisseld.

Richting de klant straalt dat weinig vertrouwen uit en dat is door de jaren heen wel gebleken met in de eerste plaats de slechte ondersteuning richtng gebruikers en in de tweede plaats het hopeloos achterblijven met het ontwikkelen en up to date houden van kaartmateriaal voor de Europese markt.

Waren onder de eerste eigenaars de GPS 12, de Sporttrak, de Meridian en later de eerste eXplorist series nog echte concurrenten voor Garmin, na de eerste wisseling van eigenaar (ten tijde van de eXplorist) heeft die laatste ervoor gekozen om zowel de "handheld outdoor" tak als ook de Europese markt een beetje (nou ja beetje...) links te laten liggen.

Toen echter bleek dat Garmin en anderen hier toch wel grote omzetten mee realiseerden heeft men met het doorontwikkelen van de eXplorist (de *10 versies) en de introductie van de Triton serie nog een krampachtige poging gedaan om daar weer wat van terug te winnen, maar we kunnen gerust stellen dat ze daarmee niet alleen te laat waren maar ook qua ontwikkeling/technologie alweer achter de feiten aanliepen, waardoor die serie tamelijk geflopt is, zeker in Europa.

Dat laatste ook weer omdar er hier vrijwel geen ondersteunimng voor was en nog steeds zeer matig kaartmateriaal.

Anders is het nu echter met de nieuwe serie Magellans (nieuwe type eXplorist, vanaf de eXplorist GC). De nieuwe eigenaar MiTAC (geen onbekende in de GPS markt) richt zich duidelijk weer op "onze" markt en zoekt daarbij duidelijk naar interactie en feedback vanuit diverse gebruikersgroepen, waaronder ook Groundspeak.

Ook voor kaartmateriaal is er goede samenwerking met een aantal grote kaartenmakers en is men druk doende om naast het sterk verbeterde "basis" kaartmateriaal ook zeer gedetailleerde TOPO's (tot 1 : 1000 !!) te ontwikkelen.

De Summit series Europa zijn al zeer gedetailleerde topo's die op de 610 en 710 reeds zijn voorgeinstalleerd. Op de 310, 410 en 510 zijn deze apart te installeren.

Dit alles in ogenschouw nemend, heb ik besloten (weer) de gok te wagen om toch bij mijn oude merk te blijven.

Ik heb dan ook de Magellan eXplorist 710 besteld.

Vergeleken met een aantal Garmins, die ongeveer hetzelfde kunnen (topsegment Oregon en Montana) is deze Magellan toch wel weer wat vriendelijker geprijsd.

Ook het feit dat (volgens zeggen) de voorgeinstalleerde TOPO Europa en de City series Europe (autonavigatie) van uitstekende kwaliteit zijn speelt bij mijn keuze mee.

Als ik zowel de US als de EU site bezoek, zie ik dat er ook weer ruim aandacht wordt besteed aan klant-ondersteuning, altijd fijn.

Daarnaast vind ik het toch ook wel een prettig idee, dat ik voor elk land binnen Europa niet steeds apart een kaart hoef aan te schaffen.

Ik weet het: alle Garmin gebruikers verklaren me nu voor gek, maar dat ik een eigenwijze donder ben, wist men hier allang, haha...

Ik ga in mijn vakantie en door de tijd heen, jullie zeker op de hoogte houden van mijn ervaringen en probeer dat natuurlijk zo objectief mogelijk te doen.

In het kringetje cachers waarmee ik nog wel eens op stap ga, was ik / ben ik de enige met een Magellan dus ik kan mooi een aantal zaken proberen te vergelijken.

Ik zal jullie in elk geval zo objectief en eerlijk mogelijk aangeven of ik / wanneer ik spijt heb/krijg van mijn aankoop en zoja waarom.

U hoort wel van de klap...

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

Waren onder de eerste eigenaars de GPS 12, de Sporttrak, de Meridian en later de eerste eXplorist series nog echte concurrenten voor Garmin,

GPS 12 is van Garmin ;)

Geplaatst (bewerkt)

Waren onder de eerste eigenaars de GPS 12, de Sporttrak, de Meridian en later de eerste eXplorist series nog echte concurrenten voor Garmin,

GPS 12 is van Garmin ;)

Magellan had (heel) vroeger ook een GPS12, de GPS12 Blazer serie ( de 310, 315, 320 en 330) ;)

Volgens mij was GPS12 destijds meer een "soort" aanduiding gebaseerd op het gebruikte systeem, dan een merk/type aanduiding.

b12.jpg

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de Magellan!

Zelf cachen we met de Explorist GC. Vooral in de bossen is deze erg traag en daardoor soms onnauwkeurig. We zitten er wel aan te denken om een betere aan te gaan schaffen.

Geplaatst

Lekker aan het stoeien met m'n nieuwe Magellan eXplorist 710.

Eerste indruk: Zeer positief !!. Allse is heel duidelijk, bediening zo logisch, dat je het haast intuitief in 1 keer goed doet.

Toch is er een heftige manual te downloaden, maar dat komt meer doordat er zoveel functies opzitten.

Waar ik zeer gecharmeerd van ben, is dat je met 1 tik op het scherm in de 4 hoeken van de kaart een knop krijgt, waar de belangrijkste menu's onder zitten.

Het prettigst daarvan is de knop rechtsboven, waarmee je een menu opent waar jezelf 12 knoppen kunt definieren. Een soort snelkoppelingen dus, naar de door jou het meest gebruikte functies / opdrachten.

Echt heel handig.

Autonavigatie (met stemondersteuning) werkt echt perfect.

Papierloos cachen was (voor mij) nog nooit zo simpel. Om te proberen heb ik er 5000 caches ingezet, in Belgie, Luxemburg, Spanje en Rondom Lissabon.

De 1000 populairste caches van Europa stonden er al in. (ik heb dus nog ruimte voor 4000 caches meer)

Alle benodigdeinfo, staat met 1 klik in de GPS. Cachebeschrijvingen, met evt. fotoos, laatste logs etc.

Diverse tracks en Routes uit mijn oude systeem, via VantagePoint erin gezet. (trainingsrondes, RopaRun, Marathon Rotterdam etc.) met diverse tussenpunten.

Vlekkeloos

Afgelopen weekend ben ik wezen speleo-en (nee...geen ontvangst op 60m diepte, haha) en had voor vertrek de GPS voorzien van nieuwe batterijen (2 stuks AA -Energizer Ultimate Lithium)

De GPS in de meest on-economische stand laten staan (geluid hardst, schermverlichting voluit, Route en Track continu aan etc.) en op autonavigatie (niet aangesloten op de auto-accu) naar de Ardennen gereden.

De GPS niet uitgezet, en daar gebruikt, tot de batterijen het begaven.

Resultaat: 17,5 uur op 2 AA

Ik zal hetzelfde nog eens doen, met alle onnodige functies uit en de rest in de bespaarstand. Ik heb er alle vertrouwen in, dat de beloofde 30 uur (met dit type batterij) benaderd gaan worden.

1 minpunt: je moet zelf je energiemeter in de gaten houden, want het is PLOP: UIT zonder voorafgaande waarschuwing.

Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, want zelf nooit met Garmin gecached. GPSMap, Oregon, Dakota en Montana, zullen deze functies ook wel hebben< maar ik ben toch wel onder de indruk van deze Magellan.

Ik ga (na mijn vakantie) nog wel op pad met enkele Garmin gebruikers en zal dan proberen een soort vergelijkend testje te doen.

Ik zal wel enkele belangrijke vergelijkingscriteria op een rijtje moeten hebben, dus wat mij betreft is jullie inbreng daarin zeer welkom.

Ik wil bijv. bij een RD meetpunt een nauwkeurigheidstest doen, maar ook een (fix) snelheidstest.

Wat vinden jullie qua prestaties en functies zinvol om te vergelijken?

Geplaatst

blablabla....zie boven...

Wat vinden jullie qua prestaties en functies zinvol om te vergelijken?

Niemand?

is er uberhaupt belangtelling voor? of heeft Magellan hier echt helemaal afgedaan in de community?

(zou zonde zijn, want ...nou ja...zie boven...)

• 1 month later...
Geplaatst

Niemand?

is er uberhaupt belangtelling voor? of heeft Magellan hier echt helemaal afgedaan in de community?

Toch wel! Hier nog twee enthousiaste Magellan gebruikers sinds december 2007. Na bijna 5 jaar lief en leed met een eXplorist 500 LE, vanavond in de actie bij de Bever een nieuwe 610 besteld. Vernieuwing stond al langer op ons lijstje en tja, voor -50% en -10% willen we de knoop dan wel doorhakken. De 610 kostte ons zodoende kaal 216 euro. Gelijk maar een fietssteun en de Benelux + Germany Summit Series Maps meebesteld. Die fietssteun al jaren gemist voor de oude GPS...

Na aankoop nog wat verder gesurfd en deze lovende review gevonden... hopelijk zijn wij binnenkort net zo enthousiast. We zijn ook benieuwd naar de echte meerwaarde van de extra bestelde kaarten nu de basiskaart al zo goed blijkt te zijn. We melden ons nog zodra we hem in huis hebben en wat meer ervaring hebben.

• 1 year later...
Geplaatst

Nu ben ik toch benieuwd wat de ervaringen zijn met de Magellan. Zit zelf te twijfelen tussen Garmin of Magellan. Wij wonen in Portugal en Garmin heeft alleen maar city navigator voor Portugal. En dan kun je natuurlijk allerlei open source mappen downloaden. Het voordeel van Magellan zou die Europa map zijn, aangezien wij regelmatig i. duitsland, Nederland en Zweden zijn.

Geplaatst

Ik heb de 710 nu 1,5 jaar en ben er nog steeds heel blij mee.
Zoals ik al aangaf heb ik geen echte vergelijking kunnen maken met Garmin, aangezien ik daar vrijwel geen ervaring mee heb.
Voor de RoPaRun hebben we sinds vorig jaar 2 Garmins, maar ik wrk daar zelf niet mee. Mij te onwennig.

Ik ben zeer tevreden over de Europese kaart. Hij brengt me echt overal en is behoorlijk gedetailleerd. Zeker voor routenavigatie tijdens autorijden (waar ik hem momenteel het meest voor gebruik), fietsen, maar ook wandelen.
Magellan is niet heel vlot met kaart-updates enzo, mar ik heb dat tot nu toe niet als storend ervaren.
Met mijn kaartmateriaal uit 2010 ben ik nog nooit voor verrassingen komen te staan.

Ik ervaar de complete map van Europa die zeer gedetailleerd is, nog steeds als een groot voordeel t.o.v. de Garmin.
Op de Garmin is weliswaar heel goed met gratis OSM kaarten te werken, maar op de Magellan zit heel Europa al en dat geeft wat mij betreft toch een stukminder rompslomp.

ik cache de laatste tijd nog maar sporadisch. Voornamelijk in de vakanties, maar ook daar werkt de 710 wat mij betreft prima.
Caches uploaden, rechtstreeks vanaf GC-com gaat probleemloos en je hebt direct alle info op de GPS over de cache. Evt met laatste logs enzo. Paperless cachen gaat dus ook prima.

Een vergelijking metdeGarmin toestellen, waar ikin postje 10 over sprak, heb ik echter nog steeds niet gemaakt. Dmweg omdat ik eigenlijk niet heel veel meer cache en het gebruiksgemak bij cachen voor mij geen echte prio (meer) is.
Let wel: mijn ervaringen met cachen met de Magellan zijn prima, ik ben daar uitermate tevreden over. Of en op welke fronten een Garmin daarin beter is kan ik je alleen niet zeggen.

Geplaatst

Dus de Europa kaart is voldoende om te cachen in heel Europa. En als ik het goed begrijp kun je op de Magellan dus geen open source maps downloaden??

Al die keuzes die je moet maken:) Ik ben er nog niet helemaal uit. Hier in Portugal is alleen maar Garmin te koop, en dan dus de city navigator map. Ik heb hier rondgevraagd en iedereen hier cached met topolusitiana, dat schijnt goed te zijn. Als je met Magellan dus geen open source kunt downloaden heeft Garmin een streepje voor, maar..........Garmin heeft niet van alle europese landen een topomap, en dat heeft Magellan dus wel. Tja, wat is wijsheid..............

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...