Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Beetje dramatische reactie Tony, inderdaad worden de nieuwe apparaten van Garmin niet uitgerust met een Wherigo mogelijkheid. Maar ik vind je reactie eerder bangmakerij dan een aanmoediging.

Na het bouwen van 'De bevrijding van Eindhoven' smaakte het naar meer. Wherigo's kunnen heel interactief zijn, en kunnen veel meer dan een simpele-vraag-antwoord-looproute zijn. Want dan heb ik eigenlijk een paperless multi.

Voor het MEE event in Eindhoven heb ik een (te) 'zware' wherigo gebouwd, 'Wandel MEE in Strijp-S'. Hierbij maakte ik een uitgebreid verhaal, met acties, personages en commands, die uitgevoerd moesten worden. Interactief, dat zeker! Qua opzet, verhaal, locatie, alles kloppend/ Alleen hopeloos te zwaar voor de Oregon, die een te beperkte processorcapaciteit hebben, die er dus niet mee om kan gaan.

Op de iPhone, iPad en merendeel van de hedendaagse smartphones (niet de eerste generatie smartphones!) loopt deze Wherigo als een trein. Uiteindelijk de definitieve versie voor de Smartphone gemaakt (= een andere cartridge) en een versie die ik ben gaan uitkleden. Plaatjes verkleinen, teksten verkorten, acties verminderen, acties verdelen over meerdere 'dubbele' zones, minder interactie, een slap aftreksel van het orginele idee. Ik dacht een definitieve versie te hebben voor de Oregon. Deze ook twee keer proefgelopen met een Oregon, en geen problemen. Helaas heb ik dan net een super-unieke Oregon, want ten tijde van het event, bleek de ene Oregon na de andere te crashen. 90% van de logjes van deze Wherigo gaan ook over gepiep over moeilijk in de zones, crashen, of iets dergelijks. Er is 1 logje wat ik er dan echt uit vind springen, en waar ik echt 'trots' op ben.

Dan weer terug naar Wherigo / cartridges en ander geneuzel:

Groundspeak is slim geweest, ze zijn niet gaan investeren in dure apparaten (via Garmin bv) maar hebben derden gevonden die Apps zijn gaan ontwikkelen. En de hedendaagse smartphone knalt er door, en kan nog veel meer aan. Niet meer zeuren dat er maximaal maar 5/6 zones tegelijk actief mogen zijn, maar pats 20 tot 30 tegelijk! (niet denkbaar bij de Oregon). Filmpjes kunnen gebruiken (kan de Oregon niet)en geluidjes kunnen afspelen (ook ondenkbaar bij de Oregon).

Het feit dat Garmin niet verder investeerd, zegt eerder iets over die kwaliteit. Want de kaarten van de Oregon zijn goed, de mogelijkheden zijn aardig, maar de processorcapaciteiten dramatisch.

Enfin: het feit dat er nog steeds apps gemaakt worden, en software beschikbaar is, bied mogelijkheden. Ik juig ieder initiatief toe voor het maken van Wherigo's. Ik heb het ook via/via 'geleerd', door de mooie filmpjes van Jeebeevee op joeptjoep. Door veel zelf klooien.

Inmiddels de derde Wherigo in de pijplijn, een kinder-Wherigo die ik binnen een maand of twee verwacht te kunnen presenteren. Afrondende fase, nog wat details afmaken, en welke waarschijnlijk dus minder zwaar wordt, goed geschikt voor de Oregon. Tipje van de sluier: interactieve wherigo over sprookjes :thumbup:

Het vierde idee voor een Wherigo is ook al in de pijplijn, maar deze gaat alleen geschikt zijn voor de smartphone, want deze gaat heel veel vragen. En vooral een mooie omgeving waar die leuk is.

:excl:Als iemand vragen heeft, of hulp nodig heeft, laat maar weten. Ik lees niet zo heel veel fora, vooral bereikbaar via Twitter, of via het gc.com profiel. Ik juig het Wherigo-spel alleen maar toe. We zouden een voorbeeld moeten nemen aan onze Tjechische vrinden, Praag ligt vol met Wherigo's.

Geplaatst

Maar ik vind je reactie eerder bangmakerij dan een aanmoediging.

Zo was hij ook bedoeld.

Wherigo's kunnen heel interactief zijn, en kunnen veel meer dan een simpele-vraag-antwoord-looproute zijn. Want dan heb ik eigenlijk een paperless multi.

Yep, de meeste zijn inderdaad een paperless (en als je weet hoe het gwc formaat in elkaar zit ook een leunstoel) multi.

Voor het MEE event in Eindhoven heb ik een (te) 'zware' wherigo gebouwd,

Dat was ook qua opzet een fantastische wherigo, alleen zoals je zelf al ontdekt hebt: Te zwaar.

geluidjes kunnen afspelen (ook ondenkbaar bij de Oregon).

Volgens mij kun je wel geluid afspelen in op de Oregon, alleen in het verschikkelijke 8-bits au-formaat.

Want de kaarten van de Oregon zijn goed, de mogelijkheden zijn aardig, maar de processorcapaciteiten dramatisch.

Dat heeft dan weer wel een positief effect op de tijd dat je met een setje batterijen doet. Daar verslaat de oregon de smartphone met straatlengtes.

Jou bevrijding van Eindhoven heb ik uiteindelijk ook op de smartphone gedaan. Ik snap niet dat Garmin geen koppeling met de kaart heeft gemaakt, maar dat je alleen een pijl krijgt. Zeer irritant in de stad. Maar dat had wel tot gevolg dat ik de telefoon gedurende het laatste stuk met de usb kabel op mijn laptop heb aangesloten om toch nog stroom te hebben.

Ik juig ieder initiatief toe voor het maken van Wherigo's.

Ik juig iedereen die plezier heeft zonder dat het ten koste gaat van anderen toe. (Ook als je dat met het maken van wherigo's hebt).

We zouden een voorbeeld moeten nemen aan onze Tjechische vrinden, Praag ligt vol met Wherigo's.

Zowel openWig als Urwigo zijn Tsjechische ontwikkelingen. Het is aan hun te danken dat Wherigo nog leeft. Geen wonder dat er daar ook meer met Wherigo gedaan wordt.

Tot slot veel plezier met het bouwen van je Wherigo's.

Tc

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...