Spring naar bijdragen

Welke Gps: Bijv. Dakota, Vista Hcx, Map60


Catetje

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar mijn eerste GPS.

Mijn budget is tot circa 300 euro omdat ik gelijk wel een goede wil.

Wie kan me helpen?

Is het belangrijk om caches te downloaden (de zogenaamde papierloze caches?)

Kan ik gaan geocache zonder extra kaarten?

Ik wil namelijk in andere europese landen ook kunnen geocache maar zie dat een kaart van zwitserland al rond de 200 euro kost.

Heb ik dit nodig?

Hoe belangrijk is een touchscreen enz enz.

 

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

 

Dank je wel alvast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Welkom in het Geocaching wereldje Catetje!

 

Is het belangrijk om caches te downloaden (de zogenaamde papierloze caches?)

Een cache downloaden kan altijd. Je kan namelijk gewoon de coördinaten en je gps zetten.

Maar papierloos cachen kan ook. Je moet dan wel meteen wat duurder gaan dan je butget, ik zou gewoon beginnen met een normale GPS. Niet zo'n super-de-luxe.

 

Kan ik gaan geocache zonder extra kaarten?

Ja hoor dat kan makkelijk. Ik vind het zelfs leuker. Want je weet niet waar je heen moet, dus het is echte gewoon die pijl volgen! En je hebt altijd de hoofdwegen op een GPS.

 

Ik wil namelijk in andere europese landen ook kunnen geocache maar zie dat een kaart van zwitserland al rond de 200 euro kost.

Heb ik dit nodig?

Je hebt dus geen kaarten nodig. En je hoeft niet perse een dure kaart te kopen. Het kan ook via openstreetmap.nl . En een andere manier waar wij niet over mogen praten......

 

Hoe belangrijk is een touchscreen enz enz.

Een touchscreen hoeft helemaal niet. Je kan beter gewoon beginnen met een standaart GPS. Je hoeft niet meteen de rolls roys van de GPSen.

 

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

Ik zou eens bij de eTrex serie gaan kijken. Dat zijn goede GPSen voor beginners.

Ik zou dus ook niet meteen heel veel gaan uitgeven aan een dure GPS. Je gebruikt als beginner die extra functies toch niet. Ik ben zelf erg tevreden over mijn eerste GPS: Een eTrex Venture HC. Mooi ding; niet te veel, niet te weinig functies; snel verbonden; enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor je welkom en je super snelle reactie Waldio

 

Ook met in de etrex serie is eer zo'n 200 euro prijs verschil....

Voor een beginner is het echt lastig om daar een beoordeling te maken.

 

Ik dacht eerst dat ik voor de Dakota zou gaan, maar ik lees erg veel goede reviews hier over de Map60CX en de Vista.

Van de Dakota leek me het ook leuk om de papierloze cache te downloaden, maar misschien is dat veel te hoog gegrepen. En ik lees door en zie dat de dakota en oregon een slechter te lezen scherm hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou inderdaad beginnen met een niet te duur toestel. Ik heb zelf net een extrex Vista HCx en dat bevalt me uitstekend. Tweedehands gekocht incl kaartmateriaal. Dat is best leuk, en ik gebruik af en toe de fietsnavigatie, maar voor het cachen zelf gebruik ik de kaarten eigenlijk nauwelijks. Pijltje volgen is veel boeiender dan kijken waar de cache op de kaart te vinden is en er op af vliegen. Touchscreens hebben hun voors en tegens. Zo gebruik ik liever de rekenmachine op m'n mobiel met touchscreen omdat dat net wat sneller gaat dan via de Vista. Kompas en hoogtemeter op de Vista gebruik ik eigenlijk niet, dus wat dat betreft had ik ook voor een Legend kunnen gaan, maar toevallig werd net deze Vista aangeboden voor een leuk prijsje.

Kijk dus eerst wat je per se wil met je GPSr, hoe groot je de kans acht dat je er duur kaartmateriaal op gaat gebruiken, hoe belangrijk je het vindt om paperless te kunnen cachen (niets voor mij, ik heb altijd graag pen en papier bij de hand; anderen vinden het veel prettiger zonder printjes) en kijk dan welke toestellen aan je minimale eisen voldoen en wat je voor de extra's extra betalen moet. Beslis dan of je dat er voor over hebt en maak je keuze. Wij kunnen wel tips geven, maar uiteindelijk moet jij het met het gekochte toestel doen! Verkijk je alleen niet op allerlei extra's. Je koopt ook geen alles-in-een-printer als je alleen maar af en toe een tekstbestandje print, als je begrijpt wat ik bedoel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kompas en hoogtemeter op de Vista gebruik ik eigenlijk niet, dus wat dat betreft had ik ook voor een Legend kunnen gaan, maar toevallig werd net deze Vista aangeboden voor een leuk prijsje.

 

Je koopt ook geen alles-in-een-printer als je alleen maar af en toe een tekstbestandje print, als je begrijpt wat ik bedoel

 

 

Ook Fotogravinnetje, dank je voor je reactie.

 

Ik heb thuis ook een alles in een printer en ik gebruik alle drie de functionaliteiten. ;-)

 

Maar voor wat de verschillen tussen de vista en legend betreft,

Gebruik je ook de sd kaart weleens? Dat is namelijk ook een van de verschillen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De overwegingen die ik gemaakt heb (nog geen maand geleden overigens :thumbup: ) : Heel beperkt budget (150 a 175 was toch wel voorlopig het maximum), wil wel eventueel later extra kaartmateriaal erop kunnen zetten, dus bij voorkeur met sleuf voor (micro)SD-kaartje, hooggevoelige ontvanger. Daarmee kwam ik uit op de etrex legend hc als ik voor een nieuw toestel zou gaan. En tweedehands kon het dan een map60csx (of -76-) of een etrex vista hcx worden, maar heel veel meer keus had ik niet.

Als ik jouw budget had gehad, zou ik een vista hcx met onroute-wandelkaart of onroute-fietskaart gekocht hebben. Maar zoals ik al zei: dat waren mijn overwegingen en ieder moet z'n eigen keuzes maken. Jij legt mogelijk je prioriteiten anders. Zoals je ziet heb ik niet eens gekeken naar touchscreen of mogelijkheid voor paperless cachen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kompas en hoogtemeter op de Vista gebruik ik eigenlijk niet, dus wat dat betreft had ik ook voor een Legend kunnen gaan, maar toevallig werd net deze Vista aangeboden voor een leuk prijsje.

 

Je koopt ook geen alles-in-een-printer als je alleen maar af en toe een tekstbestandje print, als je begrijpt wat ik bedoel

 

 

Ook Fotogravinnetje, dank je voor je reactie.

 

Ik heb thuis ook een alles in een printer en ik gebruik alle drie de functionaliteiten. ;-)

 

Maar voor wat de verschillen tussen de vista en legend betreft,

Gebruik je ook de sd kaart weleens? Dat is namelijk ook een van de verschillen?

verschil tussen de vista en de legend is alleen kompas en hoogtemeter. Verschil met de Venture is dan ook nog de SD-kaart. Die viel voor mij dus af in mijn overwegingen, hoewel ik er wel naar gekeken heb vanwege m'n heel krappe budget. Ik gebruik het sd-kaartje dus wel veel. Schijnt voor geotaggen ook haast een must te zijn, dus dat was voor mij ook nog mooi meegenomen. Je beslissing voor met of zonder geheugenkaartje zal moeten afhangen van hoeveel kaartmateriaal je tegelijk beschikbaar wilt hebben op je GPSr en of je van plan bent te gaan geotaggen. Voor geocaching heb je in principe niet eens kaartmateriaal nodig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...