Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Ben sinds vorige maand in het bezit van een oregon 550t .Tegelijkertijd heb ik topo benelux en CN europa 2010 aangeschaft.Nu wil ik deze kaarten op de micro SD (8gb) plaatsen maar dat wil me niet lukken ,ze worden op het interne geheugen geplaatst waar ook nog eens te weinig ruimte voor is.Waar kan ik instellen dat ik de kaarten op de SD kaart kan plaatsen?

Groet Peter

bewerkt door wandelaartjes
Geplaatst

Ik neem aan dat je gebruik maakt van MapSource... als dat zo is, dan zal je na het selecteren van de mappen willen gaan uploaden naar de Oregon. Hiervoor zal Mapsource standaard de Oregon kiezen. Echter de Oregon fungeert als een kaartlezer als de 8Gb kaart in de Oregon zit. Dus in plaats van de Garmin Oregon, selecteer je in de dropdown voor de MicroSD kaart en daar ga je.

Misschien kun je de topokaart in zijn geheel wel op het interne geheugen zetten. Daar moet genoeg ruimte voor zijn. De 2010 Europe kaart kun je dan later naar de MicroSD kaart zetten.

Ik hoop dat het een beetje helpt.

Geplaatst
Ik neem aan dat je gebruik maakt van MapSource... als dat zo is, dan zal je na het selecteren van de mappen willen gaan uploaden naar de Oregon. Hiervoor zal Mapsource standaard de Oregon kiezen. Echter de Oregon fungeert als een kaartlezer als de 8Gb kaart in de Oregon zit. Dus in plaats van de Garmin Oregon, selecteer je in de dropdown voor de MicroSD kaart en daar ga je.

Misschien kun je de topokaart in zijn geheel wel op het interne geheugen zetten. Daar moet genoeg ruimte voor zijn. De 2010 Europe kaart kun je dan later naar de MicroSD kaart zetten.

Wat je ook kan doen is je microSD kaartje in een kaartlezer van je computer te doen (dus uit je GPS te halen). Via MapSource maak je je favoriete mappenreeks aan en (zonder je GPS aan te sluiten) laat je MapSource zoeken. Hij vind dan je microSD kaartje (het werkt al als je een usb stick in je computer doet, maar dan moet je hem toch weer copieeren naar je microSD kaartje). Ik heb gemerkt dat het wegschrijven van veel geselecteerde kaarten direct naar de microSD kaartje via een kaartlezer veel sneller gaat dan wanneer je het microSD kaartje in je GPS laat zitten en dan het daarheen verzend via MapSource.

In de map \Garmin wordt het bestand GMAPSUPP.IMG aangemaakt. :thumbup:

Mocht je nu weer een kaart wegschrijven naar je GPS (of dus naar de microSD kaart) dan zal het GMAPSUPP.IMG bestand overschreven worden. Wat nu handig is met de Oregon (zelf 1,5 jaar in bezit van de Oregon 400t) is dat je meerder kaarten in de \Garmin map kan zetten. Dat doe je als volgt:

Hernoem de gemaakte kaart in de \Garmin folder naar GMAPSUP2.IMG . Als je nu via MapSource een nieuwe groep kaarten wegschrijft (bv City Navigator) dan wordt dit weer standaard GMAPSUPP.IMG (dit is dus altijd zo!). Daarnaast dus je GMAPSUP2.IMG en je hebt het keurig ingedeeld. ;)

Handig daarna om een leesmij.txt bestand te maken en in deze folder te zetten zodat je weet wat GMAPSUPP.IMG is en vervolgens GMAPSUP2.IMG. Je kan zelfs doornummeren naar GMAPSUP3.IMG, GMAPSUP4.IMG ... GMAPSUP9.IMG.

Allen in de folder op je mircoSD kaartje in de folder \Garmin.

En dit zou je ook kunnen doen op je GPS zelf in de folder \Garmin. Daar adviseer ik je kaarten te zetten die je altijd bij de hand wilt hebben. ;)

Veel succes. Valkenaar

Geplaatst

Ik heb het probleem bij mijn 450t maar ondanks dat er een 2 Gb microSD is geplaatst wordt deze in de dropdown niet aangeboden. Enig idee hoe dit kan? :angry:

Het kaartje wordt door windowsverkenner wel gevonden. :huh:

Geplaatst

Ik heb het probleem bij mijn 450t maar ondanks dat er een 2 Gb microSD is geplaatst wordt deze in de dropdown niet aangeboden. Enig idee hoe dit kan? :unsure:

Het kaartje wordt door windowsverkenner wel gevonden. :huh:

Antwoord op vraag Team The Cache Hunters:

Dat is bijzonder. :blink:

Ik heb het in MapSource zojuist nog geprobeerd om na kaart selectie de kaarten weg te schrijven. Ik krijg dan in een soort van pull down menu (keuze waar ik de kaart heen wilt schrijven) de optie Garmin of 'Verwisselbare schijf'. En ik ben in het bezit van de Oregon 400t.

Idee:

- Voer een update uit op je Oregon 450t of herinstalleer de laatste versie (gaat ook via updater van Garmin).

Mocht dat ook niet werken, dan:

- Haal je microSD kaart uit je GPS en doe deze in een kaartlezer. Is de kaart dan zichtbaar in MapSource als 'verwisselbare schijf' (na selecteren dat je deze natuurlijk wilt wegschrijven naar GPS), dan kan je het op deze manier wegschrijven (werkt in iedergeval sneller dan via de GPS dit te doen).

# Kan je deze niet zien in MapSource als 'verwisselbare schijf' dan lijkt het erop dat er iets mis is met je microSD kaartje. :blink:

Misschien even formatteren en dan nogmaals proberen.

# Kan je deze wel zien, dan via de Garmin site deze vraag stellen aan Garmin zelf, dat je niet kan wegschrijven naar je microSD kaartje als deze in je GPS zit (ik neem aan dat je de Garmin geregistreerd hebt, want anders kan je volgens mij geen vragen stellen).

Ik werk zelf onder XP. Ik weet natuurlijk niet hoe het is onder bv Vista of Windows 7. Misschien heeft dat er ook mee te maken.

Succes. :beerchug:

Valkenaar

• 4 months later...
Geplaatst

Het is niet nodig om te renamen naar iets als 'kaart-1', 'kaart-2' en er dan een leesmij.txt bij te zetten.

Handiger is om de kaarten een naam te geven die aanduidt welke kaart het is. Bijvoorbeeld 'TopoGR' voor Topo provincie Groningen, of 'NavMieke' voor de route naar Mieke.

Geplaatst

Hoi,

Ik weet niet of het precies dit is wat je zoekt.

Maar ik heb ook een probleem gehad met het vinden van een dropdown menu voor mijn Vista Etrex HCx -SD kaart bij Mapsource.

Het blijkt dat ik dit op mijn gps moet instellen

Ga daarvoor naar -> Instellen -> Interface -> USB Massa Opslag aktiveren.

Dan zie ik opeens wel mijn sd kaartje bij Mapsource. Voor zover ik me kan herinneren wordt deze optie automatisch gedeaktiveerd wanneer de gps uitgeschakeld wordt.

Ik hoop dat je dat verder helpt

groetjes

me sannie

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...