Prof. Y. Lupardi Geplaatst 17 oktober 2003 Geplaatst 17 oktober 2003 Heden kreeg ik uit België een file binnen met tamelijk veel Belgische (nou ja, Vlaamse) meetpunten. Zo te zien staat die lijst in Lambert coördinaten. Nu doet Ozi lastig met dat type dus omzetten naar WGS84 graden zal handig zijn. Ook zijn er stel shape-files met aanverwante. Dit format wordt in grote GIS-applicaties gebruikt (om eigen gegevens op kaarten toe te voegen). Nu eens zien waar die in passen. Het begin is er dus: ook onze Zuiderburen kunnen gaan hunten!!
ronnie Geplaatst 17 oktober 2003 Geplaatst 17 oktober 2003 *.shp is waarschijnlijk een Arcvieuw file. Ik heb wel een progje wat dat om kan zetten naar een ander type file. Als je wil mag je het bestandje wel even naar mij mailen, dan zet ik hem om. Je weet mijn e-mail adres, als het goed is Ronald
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 17 oktober 2003 Auteur Geplaatst 17 oktober 2003 Tijdens de koffiepauze ben ik eens gaan kijken wat voor vlees ik in de kuip heb. Ja, het is echt GIS-spul voor applicaties zoals Global Mapper, ArcExplorer en (zoals Ronnie al zei: Arcview). Het zijn echte .shp zaken met toebehorende files. >>>> En wat het mooie is: NO PROBLEM want Ozi Explorer weet er weg mee. Het was even frummelen maar hier is het recept: Eerst 'Map'-> 'load blank map autoscale' dan 'Load' -> 'Load ESRI Shape file', import points, alles default laten verder. Dan een Belgisch Topo50 kaartje er onder met 'find map' en daar staan ze op het scherm!!!!
gimli Geplaatst 17 oktober 2003 Geplaatst 17 oktober 2003 goed bezig die ontwikkelaars.. om het over onze prof maar niet te hebben :-) groets, Michiel
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 4 maart 2004 Auteur Geplaatst 4 maart 2004 Inmiddels is men in België ook zover dat men 'iets' met de meetpunten aldaar kan doen. Er zijn een aantal posities bekend en als je in de buurt van zo'n punt bent kan je zien wat je GPSr ervan maakt. 19 zorgvuldig geselecteerde kernnetpunten
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 18 februari 2005 Auteur Geplaatst 18 februari 2005 Opeens heeft de Belgische meetpuntenjacht een nieuwe dimensie gekregen. De data staat nu online voor iedereen. Dat schijnt ook de bedoeling te zijn van het NGI/IGN. Surf maar eens naar de site: van NGI en kies eerst een weg want het is daar 3-talig. Je krijgt een viewer voor je kiezen en dan is het alleen nog maar een kwestie van de Help bekijken en dan aan de slag te gaan. Vele mooie dingen kan je zo te zien krijgen op de kaart en er wordt een scheiding gemaakt tussen hoogtemerken en positiemerken. Als je een rechthoek om een weergegeven putn op de kaart trekt krijg je de info. Een overzichts topo-kaart 1:50.000 een schets en, welzeker, een paar foto's van het meetpunt. Dus misschien is de Belgische meetpuntenjacht overbodig?
Aanbevolen berichten