Spring naar bijdragen

nieuw firmware of egnos


thegreenman

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

vandaag de nieuwe firmware geladen van mijn garmin 76. Op kousenvoeten op het platdak gaan staan, dus natte voeten, maar ben van verbazing bijna van het dak af gelopen. Bijna geen rode kater meer.

Ik constateerde minimaal 2,1 m afwijking,, voorheen minimaal 5 m.

Afgelopen zaterdag nog op de heide niet lager dan 4,8

 

Vraag is het nu de firmware of heeft men egnos aan staan ???

 

henk ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

->Als ik het goed begrijp:

Nee ik denk niet dat hier EGNOS mee meespeelt. En de nieuwe firmware ook niet.

Wat je opvalt is gewoon spreiding in de meetresultaten. Ik zou zeggen, klim maar eens om de paar uur op je dak (sokken uitdoen, dan worden die niet nat) en meet opnieuw. (reden: je waarnemeningen moeten geen correlatie hebben en dat is pas zeker zo na een paar uur met andere satellieten e.d.)

Stel dat je de echte positie weet van een punt op het dak (binnen een meter nauwkeurig voor het denkgemak) en je GPS doet het pico bello. Dan zal je 9 op de 10 keer binnen 15 meter van het punt uitkomen en heb je een fifty-fifty kans dat je binnen 7 meter zit.

 

(De kans neemt toe naarmate je dichterbij het punt komt maar is gek genoeg het grootst op een paar meter afstand. Dit komt omdat het oppervlak toeneemt met het kwadraat.)

 

-> Als ik het niet goed begrijp (of omgekeerd):

 

Je apparaat geeft een EPE op. Die wordt op een duistere manier door de software gemaakt aan de hand van de spreiding in vele tussentijdse positieberekeningen.

De EPE's tussen verschillende firmware versies zijn niet onderling vergelijkbaar.

Als die firmware weg weet met EGNOS en je denkt dat dit het geval is: dek dan het zicht op de laagstaande geostationaire satelliet af. Sommige merken geven D-tjes op het display of niet. Vergelijk dan eens de EPE's met en zonder EGNOS ontvangst.

Verder: EGNOS is in testfaze en geeft slechts af en toe (willekeurig lijkt het haast) verbetering maar ook wel eens verslechtering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je apparaat geeft een EPE op. Die wordt op een duistere manier door de software gemaakt aan de hand van de spreiding in vele tussentijdse positieberekeningen.

Volgens mij gaat het simpeler. Het lijkt er bij mijn GPSsen (ook Garmins) op dat de EPE uitsluitend bepaald wordt door de configuratie van de ontvangen satellieten, waarbij kennelijk een vaste waarde wordt aangenomen voor de onzekerheid in de afstand tot de satelliet. Andere firmware zou inderdaad tot een ander resultaat kunnen leiden, want de berekening is sterk afhankelijk van aannames, en die kunnen natuurlijk anders zijn in een andere versie.

 

Mijn GPS V kan ook EGNOS gebruiken. Je ziet dan dat voor de EPE-berekening - en waarschijnlijk ook voor de positieberekening - alleen de EGNOS-gecorrigeerde satellieten worden gebruikt, waarbij dan met een kleinere onzekerheid in de satellietafstand wordt gerekend.

Doordat het aantal gecorrigeerde satellieten kleiner kan zijn dan het totaal aantal te ontvangen satellieten kan de opgegeven EPE met EGNOS een stuk groter zijn dan zonder EGNOS. Als echter alle satellieten van een D zijn voorzien is de EPE met EGNOS circa de helft van de EPE zonder EGNOS.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...