Spring naar bijdragen
  • 0

Index map in Ozi

Vraag

Geplaatst

Als je een indexmap opent dan laat Ozi normaal gesproken de kaartdelen zien die binnen deze indexmap vallen. Ik heb zelf een indexmap gemaakt van een plaatje van nederland waar de kaartdelen al op staan en deze gecalibreerd. Laad ik deze kaart in Ozi dan worden de waypoints exact op de goede lokatie weergegeven. Laad ik deze kaart als indexmap dan worden NIET de kaartdelen getoont die in de maps dir staan.

Gisteren de indexmap van belgie ge-downd van dit forum en als ik deze als indexmap open dan worden WEL de kaartdelen getoond.

Er gaat iets niet goed maar ik weet niet wat. Wie kan mij helpen?

Grtx, Jacala.

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Kijk eens of de kaarthoeken goed staan. Aan de hand daarvan zoekt die bijpassende kaartdelen.

Het zoeken gaat via het opgegeven pad (paden). Daarin kan van alles mis zijn. Kennelijk gaat zoeken naar files door Ozi op een DOS-achtige manier en zijn spaties in b.v. een foldernaam of filenaam kwa uitwerking terminaal.

Underscores gaan wel.

Als ondanks alles het nog niet gaat: dan breekt die ergens het zoekproces af b.v. doordat een file corrupt is. Remedy: alles elders parkeren en dan weer opnieuw 1 voor 1 de files toevoegen totdat het mis gaat. Dan heb je de boosdoener.

• 0
Geplaatst

De zoekpaden staan goed want hij laat wel de de worldmap zijn als ik de muis over de indexmap beweeg en klik ik dan op een willekeurige plaats op de indexmap dan wordt de worldmap ook geopend.

Prof, wat bedoel je met kaarthoeken, zijn dit dezelfde als de calibratiepunten?

Grtx, Jacala.

• 0
Geplaatst

nee kaarthoeken (corner markers) hoeven geen calibratiepunten te zijn. In Ozi kan je ze zien als je 'check calibration of map' doet.

In de .map files zitten ze onderaan b.v.:

MMPNUM,4

MMPXY,1,100,100

MMPXY,2,4100,100

MMPXY,3,4100,5300

MMPXY,4,100,5300

MMPLL,1, 6.518857,53.498994

MMPLL,2, 6.669527,53.497488

MMPLL,3, 6.665836,53.380669

MMPLL,4, 6.515574,53.382196

posities in pixels en decimale graden.

Er is toch iets mis met de paden. Het pad naar de worldmap kan die wel volgen maar naar jouw maps niet. Laat je wel zoeken in onderliggende folders?

Over deze problemen is en wordt heel uitgebreid gepraat in de yahoo users groep Ozi Users worldwide .

• 0
Geplaatst

Heb het kaartje nu in WGS84 gecalibreerd i.p.v. in RD en nu worden wel alle kaartdelen getoond.

Bedankt voor de reacties.

Grtx, Jacala.

• 0
Geplaatst

Goed te horen dat het probleem voorbij is. Maar ik blijf met een raadsel zitten.

Ozi kijkt voor de indexkaart n.l. (via opgegeven zoekpad) in de al de .map files naar 'welk gebied' er op de betreffende kaart staat.

En dat gaat aan de hand van de corner-markers in de .map file waarvan de positie altijd wordt vastgelegd in decimale WGS84 graden.

Dus op de een of andere manier zou het bereik van de indexkaart als die in RD geijkt is fout zitten (dus met zijn eigen kaarthoeken in decimale graden)?

Wat is de waarde van de kaarthoeken in je nieuwe indexkaart in in je oude RD-indexkaart?

• 0
Geplaatst
[...]Het zoeken gaat via het opgegeven pad (paden). Daarin kan van alles mis zijn. Kennelijk gaat zoeken naar files door Ozi op een DOS-achtige manier en zijn spaties in b.v. een foldernaam of filenaam kwa uitwerking terminaal.

Underscores gaan wel.

[...]

Zojuist kreeg ik een probleem voor ogen dat veroorzaakt bleek door een HP printer driver (Ozi Explorer klapte eruit). Het operating system is Windows XP. Dat heeft geen DOS meer - zegt men - maar kennelijk nog wel overgeërfde beperkingen. Wordt n.l de naam van de printerdriver ontdaan van spaties dan is het probleem weg. :lol1:

• 0
Geplaatst
Heb het kaartje nu in WGS84 gecalibreerd i.p.v. in RD en nu worden wel alle kaartdelen getoond.

Het is een bekend probleem dat tot bepaalde versies van Ozi de indexmap niet werkte i.g.v. RD ijking. (Sorry, las het niet eerder.)

Gelukkig is dat al een paar versies opgelost! :ph34r:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...