Spring naar bijdragen

Verschillende opgave coordinaten

Wimke

Aanbevolen berichten

:huh: Ik snap niet helemaal hoe het komt dat als ik de plaatsing intyp in het programma Mapsource dat ik meegekregen heb bij mijn GPS dat ik op een andere plek uitkom. Als ik dit later corrigeer in mijn GPS dan kom ik wel op de goede plaats uit. Ga ik kijken bij MapQuest dan zie ik daar ook een andere lokatie aangegeven.

Bedaf N 51.40041 E 5.34452 volgens MapQuest N 51.66735 E 5.5742.

Kan iemand dit mij uitleggen??

Wimke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kan iemand dit mij uitleggen??

Wimke

Je haalt 2 notatiewijzen doorelkaar, namelijk hdddºmm.mmm' en hddd.dddddº.

Deze 2 zijn namelijk niet hetzelfde. Voor het geocachen is de eerste de juiste. De coördinaten worden op de cache-pagina's namelijk altijd in het formaat hdddºmm.mmm' genoteerd, wat betekent dat de coördinaten worden weergegeven in graden(hddd), minuten (mm) en duizendsten van minuten (.mmm).

Maar meerdere notatiewijzen zouden goed kunnen zijn, bijvoorbeeld:

hddd.dddddº = Graden (hddd) en decimale graden (.ddddd)

hdddºmm.mmm' = Graden (hddd), minuten (mm) en decimale minuten (.mmm)

hdddºmm'ss.s'' = Graden (hddd), minuten (mm) en seconden (ss.s)

(Let hierbij op de scheidingstekens: º=graden '=minuten "=seconden)

Dit zijn drie gelijkwaardige notatiewijzen, die allemaal geschikt zijn om dezelfde coördinaten weer te geven.

Zo verwijzen N 53º 30.250' E 005º 30.250' (formaat hdddºmm.mmm'), N 53º 30'15" E 005º30'15" (formaat hdddºmm'ss.s'') en N 53.50417º E 5.50417º (formaat hddd.dddddº) dus alledrie naar dezelfde plek op aarde, alleen elk op een andere wijze.

Jij hebt dus de fout gemaakt, dat je de ene notatiewijze interpreteerde als de andere.

Bedaf N 51º40.041' E 005º34.452' (in de notatiewijze hdddºmm.mmm') is namelijk precies hetzelfde coördinaat als N 51.66735º E005.5742º in de notatiewijze hddd.dddddº.

Dit kun je ook wel beredeneren: een graad bestaat immers uit 60 minuten; 0.66735 graden komt dan overeen met 40.041 minuten.

Je moet dus je gps even juist instellen op de notatiewijze hdddºmm.mmm'. In de handleiding van je gps staat hoe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peetee heeft het probleem van Wimke goed onderkend.

Niettemin schept hij verwarring door de notatie N 51.40.041 E 5.34.452 te gebruiken.

De notatie met tweemaal twee punten is niet juist, de eerste punt zou duiden op decimaal genoteerde graden, de tweede op decimaal genoteerde minuten.

Bedoeld wordt N 51 40.041 E 5 34.452 (eigenlijk N 51°40.041' E 5°34.452', maar de graden en minutentekens moeten bij invoer worden weggelaten.)

MapSource herkent bij invoer het systeem, en zal bij instelling (Edit/Preferences/Position) op HDDDMM.MMM

een ingevoerde 52.5 weergeven als 52°30'.

De GPS moet wel ingesteld zijn op het systeem van de in te voeren coördinaten.

Opmerkingen:

Bij wijziging achteraf, of bij electronische overdracht (zonder intoetsen) worden de coördinaten aangepast aan het nieuwe systeem; de coördinaten veranderen, niet de positie! In werkelijkheid worden de coördinaten opgeslagen in een standaardnotatie; wat verandert is de wijze van weergeven.

MapQuest geeft coördinaten in HDD.DDDDD

Zorg ervoor dat het datum goed ingesteld staat (WGS84 is standaard voor geocaching), anders kan je meer dan 100m verkeerd uitkomen! Een verkeerd datum is extra verraderlijk want dat uit zich alleen in een iets ander getal. Een verkeerd coördinatensysteem is bij nauwkeurige beschouwing van het weergeven getal wel te herkennen aan de groepering van de cijfers.

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lex, bedankt voor je correctie en aanvulling. Mijn schrijfwijze werkt inderdaad verwarrend.

Daarom heb ik het bovenstaande verhaal even aangepast aan de op de Etrex Euro gebruikte notatiewijzen. Ik hoop dat ik niks vergeten ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...