Spring naar bijdragen
  • 0

Verschil 3.95.4. en 3.95.4m?

Vraag

Geplaatst

Hallo,

Ik werk al een tijdje met OziExplorer 3.95.4. Sinds kort ben ik overgestapt op 3.95.4m. Nu heb ik een probleem. Als ik een track plot op een kaart, dan zie ik dat deze een paar 100 meter naar het zuidwesten wordt 'geplaatst'.

Dat ligt niet aan de tracks of de maps, want alles doet het goed op de 3.95.4-versie. Ook op mijn GPS met OziCE doen de tracks en maps het goed.

Het zal wel aan een instelling in de 3.95.4m-versie liggen, maar welke? Heeft iemand een idee?

Groet,

Raimond.

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Lijkt mij een kaartdatum probleem. Ik neem tenminste aan dat jij een track upload vanaf je GPS. Je zou dan de instelling van je GPS met die van Ozi moeten vergelijken en deze op dezelfde manier instellen.

Of je kaarten zijn niet goed (meer) geijkt. Ik zou niet weten hoe dat ineens zou kunnen.

Misschien zit het ook wel in de communicatie-instellingen tussen Ozi en je GPS, in dat geval moet je die vergelijken met de twee versies van Ozi (als je die nog naast elkaar kunt zetten natuurlijk).

Succes, hopelijk lukt het je om dit probleem op te lossen!

• 0
Geplaatst
Ik werk al een tijdje met OziExplorer 3.95.4. Sinds kort ben ik overgestapt op 3.95.4m. Nu heb ik een probleem. Als ik een track plot op een kaart, dan zie ik dat deze een paar 100 meter naar het zuidwesten wordt 'geplaatst'.

Dat ligt niet aan de tracks of de maps, want alles doet het goed op de 3.95.4-versie. Ook op mijn GPS met OziCE doen de tracks en maps het goed.

Het zal wel aan een instelling in de 3.95.4m-versie liggen, maar welke? Heeft iemand een idee?

Ten eerste vraag ik me dan af, waarom je niet meteen de q-versie gebruikt; want dat is de meest recente...

(en ik kan daar wel een antwoord op verzinnen)

Waarschijnlijk staat de Data-File-Datum niet op WGS84, in vorige versies werdt daar niet altijd gebruik van gemaakt, maar deze geeft aan in welke Datum de waypoints en tracks worden opgeslagen.

Tenzij je weet wat je doet is het gewoon het veiligst om in de configuratie ALLE datuminstellingen op WGS84 te zetten, als ik het goed heb zijn dat:

System: Data File datum

Maps: Blank Map Datum

GPS: GPS-upload/Download datum

GPS: NMEA Output datum

Waarschijnlijk werkt het na het omzetten nog steeds niet correct; want ik denk dat er nu in de tracks/waypoints een verkeerde Datum-instelling in de header staat.

Als dat het geval is, moet je het track/waypoint bestand openen in bv Kladblok (niet in Word!) en de tweede regel veranderen in WGS 84

• 0
Geplaatst

Bedankt voor de reacties!

Alles staat ingesteld zoals het moet:

Data File datum = WGS84

Blank Map Datum = WGS84

GPS-upload/Download datum = WGS84

NMEA Output datum = WGS84

Datum map = WGS84

Datum tracks/waypoints = WGS84

... en toch gaat het mis. Niet in mijn 3.95.4-versie, daar gaat alles goed.

Wel zie ik bij het laden van de map steeds een andere kaartdatum verschijnen in het Ozi-scherm. Heel vreemd. Elke keer als ik een map opstart zie ik steeds een verschillende kaartdatum. Terwijl al mijn maps op WGS84 staan ingesteld ...

Dit lijkt mij een 'bug'. Is iemand hier bekend mee?

Groeten,

Raimond.

• 0
Geplaatst

Ik kan me herinneren dat ik ook een dergelijk verschijnsel had na de installatie van versie 3.95.4q(!). Ik kan me ook herinneren dat de oplossing erg simpel was (gevonden via wat googelen). Als ik het me goed herinner heb ik rechtsboven op het knopje met de "bergen en het zonnetje" geklikt (selecteer weergavedatum). Links van de knoppen met de diskette, kaart, waypoint, event, track, route. Sinds daar WGS84 staat is het probleem verholpen, ongelofeloos, maar waar! Ik zal nog eens de betreffende website proberen te "her"googelen.

Groeten, Tanja

• 0
Geplaatst
Ik kan me herinneren dat ik ook een dergelijk verschijnsel had na de installatie van versie 3.95.4q(!). Ik kan me ook herinneren dat de oplossing erg simpel was (gevonden via wat googelen). Als ik het me goed herinner heb ik rechtsboven op het knopje met de "bergen en het zonnetje" geklikt (selecteer weergavedatum). Links van de knoppen met de diskette, kaart, waypoint, event, track, route. Sinds daar WGS84 staat is het probleem verholpen, ongelofeloos, maar waar! Ik zal nog eens de betreffende website proberen te "her"googelen.

Groeten, Tanja

Graag, want onder het knopje met de "bergen en het zonnetje" zit WGS84 en toch verspringen de tracks.

Groet,

Raimond.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...