Spring naar bijdragen
  • 0

Mapsource en TOPO NL+CN NT v9


Vraag

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb kort geleden een GPSMap 60CSx in de USA gekocht. Na ontvangst heb ik het volgende gedaan (in die volgorde):

- Trip&Waypoint Manager geinstalleerd op laptop

- van de site van Garmin de nieuwste firmware voor de 60CSx gedownload

- Garpatch gedownload

 

Mijn GPS kent nu Nederlands.

 

Vervolgens:

- Europese basemap gedownload op laptop

- TOPO NL geinstalleerd

- CN NT v9 idem

Dit staat allemaal in de map C:\Garmin.

 

Ik heb een 2GB microSD kaartje. Daarom wil ik alle kaarten via MapSource op het microSD kaartje zetten. En hier gaat het fout... :cry:

Eerst had ik een probleem met het opstarten van Mapsource. Nadat ik er achter kwam dat ik een update van Mapsource moest uitvoeren, kan ik dit nu gelukkig openen en gebruiken. :blink:

Het volgende probleem is nu dat ik geen kaarten in MapSource kan openen/selecteren. :( Ik krijg de volgende foutboodschap nadat ik in de map van TOPO NL een enkel bestandje aanklikte:

‘’ C:\Garmin\FAM_802\00000002.img’’ is geen geldig Mapsource bestand en kan niet worden geopend.

Wat ik zie, is dat alle bestanden van de Europese basemap, TOPO NL en CN NT v9 een img.extensie hebben.

 

Als ik in MapSource op Beeld/Overschakelen naar product klik, krijg ik twee opties in beeld:

1) Geen kaart

2) Trip&Waypoint Manager v4

MapSource herkent dus lijkt het wel helemaal geen kaarten. Als ik via Bestand/Openen onderaan op Bestandstypen klik, zie ik hier de volgende extensies van bestanden: gdb, mps, gpx en loc. Er kan ook gekozen worden voor Alle bestanden (heb ik geprobeerd, maar ook dan krijg ik dezelfde foutboodschap).

 

Ik heb met de zoekfunctie een deel van de middag/avond gezocht naar een oplossing. Maar ben nu toch danig in de war. Ik zag o.a. in dit forum een link naar http://www.geopainting.com/en/. Moet ik dit nou soms gebruiken?? :huh: Verder kwam ik ook dit topic tegen http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=6349. Maar bij het doorlezen kwam ik niet exact dezelfde foutboodschap tegen. Daarom leek het mij raadzamer om de voorgestelde oplossingen onder 1 t/m 3 nog maar even niet toe te passen. Zo'n pc-specialist ben ik nou ook weer niet..

 

De vragen waar ik mee zit zijn:

- ik heb eerst de Europese basemap gedownload. Kan het zijn dat daardoor ook de bestanden van TOPO en CN een img-extensie hebben gekregen? Hebben andere geocachers soms ook een img-extensie achter de bestandsnamen op hun pc of andere extensies?

- waarom kan MapSource de gedownloade en geinstalleerde (kaart)bestanden met img-extensie niet herkennen en hoe kan dit opgelost worden?

 

Ik kom er zelf even niet meer uit. :) Ik had gehoopt vandaag met mijn GPS het nodige te kunnen uitproberen, maar dat viel tegen. Nou ja, morgen misschien. Er zal heus een oplossing zijn. Anyone who can help me? Mijn dank is zeer groot. Sorry voor de lange post.

 

O ja, voor ik het vergeet: via MapSource met 25-tekens unlockcode de kaarten met succes ontgrendeld (dat was de melding op het scherm).

bewerkt door Scrat

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Geplaatst

Je moet de kaarten installeren. Mapsource kijkt vervolgens in de windowsregistry welke kaarten er geinstalleerd zijn. Als je de kaarten domweg naar c:\garmin installeerd dan vindt mapsource de kaarten niet en kan je ze ook niet naar je GPS upsloaden.

 

p.s. zou geen moeite doen om de basemap erin te zetten als je van plan bent om topo kaarten en/of city navigator te gebruiken.

  • 0
Geplaatst

Ik heb het probleem zelf opgelost.

 

Gewoon alles (Mapsource, CN NT v9, TOPO NL en Europ. basemap) van mijn laptop afgekieperd. Het register opgeschoond en alle mappen van Garmin via de Verkenner op de C-schijf verwijderd. Daarna alles opnieuw geinstalleerd. Telkens tussendoor rebooten. Updates gehaald, software geunlocked enz. En het resultaat in Mapsource: :lol1: Nu zie ik wel linksboven in Mapsource een veld met alle kaartsoftware, zodat ik kan kiezen hieruit en een kaartset kan maken om dit naar mijn microSD kaart over te zetten.

Bij de vorige installatie e.d. zag ik dit scherm niet linksboven in Mapsource en kon ik dus ook niet de kaartsoftware selecteren. Hoe dit nou kan ??? :D Ik weet het niet. Schiet mij maar lek..

 

Gelukkig doet Mapsource het nu goed en kan ik kaarten gaan laden en met mijn GPS aan de slag.

Ik sluit hierbij mijn eigen draadje.

  • 0
Geplaatst

Het probleem zit in de volgorde van installeren.

Topo NL als laatste op je PC en er werkt niets meer !!!

Dus gewoon alles er af,

dan als eerste Topo NL en dan de rest pas met als laatste de update van MapSource.

Dan werkt het beslist.

Succes !!!

  • 0
Geplaatst
Ik heb het probleem zelf opgelost.

 

Gewoon alles (Mapsource, CN NT v9, TOPO NL en Europ. basemap) van mijn laptop afgekieperd. Het register opgeschoond en alle mappen van Garmin via de Verkenner op de C-schijf verwijderd. Daarna alles opnieuw geinstalleerd. Telkens tussendoor rebooten. Updates gehaald, software geunlocked enz. En het resultaat in Mapsource: :lol1: Nu zie ik wel linksboven in Mapsource een veld met alle kaartsoftware, zodat ik kan kiezen hieruit en een kaartset kan maken om dit naar mijn microSD kaart over te zetten.

Bij de vorige installatie e.d. zag ik dit scherm niet linksboven in Mapsource en kon ik dus ook niet de kaartsoftware selecteren. Hoe dit nou kan ??? :angry: Ik weet het niet. Schiet mij maar lek..

 

Gelukkig doet Mapsource het nu goed en kan ik kaarten gaan laden en met mijn GPS aan de slag.

Ik sluit hierbij mijn eigen draadje.

 

Ik heb dus hetzelfde probleem. Alles de-installeren is geen probleem, maar het opschonen van je register is mij niet helemaal duidelijk. :no: Hoe heb je dat gedaan?

 

Thx,

Abcuus

  • 0
Geplaatst

Hallo Abcuus,

 

Voor alle duidelijkheid: ik ben ook nog maar een beginner op GPS-gebied. Ik heb (nadat ik een tijdje heb gezocht op internet) de informatie gebruikt uit deze thread: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=8717&a...chonen+register. Zie de 5e post.

 

Is een duidelijke uitleg. Het was voor mij (ook) de eerste keer dat ik het register aanpaste, maar als je je gezond verstand gebruikt en het rustig stap voor stap uitvoert, kan er eigenlijk niets misgaan.

Wel nog een opmerking: Er wordt geadviseerd om de aanpassing uit te voeren bij HKEY_LOCAL_MACHINE in het register. Echter, onder HKEY_CURRENT_USER staat onder SOFTWARE eveneens GARMIN. Ik heb in beide bevallen de volledige map GARMIN verwijderd uit het register. Ik heb ergens in een draadje gelezen dat dit geadviseerd werd. Kan het alleen niet meer vinden... :blush:

Herinstalleren van de software ging daarna probleemloos en ik kon vervolgens Mapsource gebruiken.

 

Voorzichtig en veel succes. Laat even weten als het gelukt is.

  • 0
Geplaatst

Hoi Scrat,

 

Was weer een heerlijk avondje pielen met de PC en de GPS, maaaarrrrr wel gelukt!!!! :ph34r:

 

Bedankt voor de tips! :thumbup:

 

Groetjes,

Abcuus

  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...