Spring naar bijdragen

GPS coordinaten


richardk

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een etrex H gekocht, ik heb deze gokocht om in geval van nood de hulpdiensten onze lokatie te kunnen doorgeven. Ik weet echt niets van het aflezen van coordinaten!! De etrex staat ingesteld met kaartdatum WSG84, en het positie formaat is: hdddomm.mmm' Hoe kan ik nu de goede coordinaten doorgeven aan de hulpsiensten zodat zij ons in 1x vinden?

 

groetjes Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo,

 

Ik heb een etrex H gekocht, ik heb deze gokocht om in geval van nood de hulpdiensten onze lokatie te kunnen doorgeven. Ik weet echt niets van het aflezen van coordinaten!! De etrex staat ingesteld met kaartdatum WSG84, en het positie formaat is: hdddomm.mmm' Hoe kan ik nu de goede coordinaten doorgeven aan de hulpsiensten zodat zij ons in 1x vinden?

 

groetjes Richard

 

Hier is een draadje van maar die kan ik niet vinden.

 

Mijn ervaring is vanuit de meldkamer dat het erg centralist afhankelijk is. Ze zouden er de locatie mee behoren te vinden, probeer in ieder geval ook uit te vinden hoe je de etrex omzet in het weergeven van rd coordinaten. Hiermee zouden de meeste centralisten ook een locatie mee moeten vinden. Ook dat vraag ik me bij sommige centralisten af. Navraag bij diverse meldkamers bleek erg verschillende antwoorden op te leveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Ik heb een etrex H gekocht, ik heb deze gokocht om in geval van nood de hulpdiensten onze lokatie te kunnen doorgeven. Ik weet echt niets van het aflezen van coordinaten!! De etrex staat ingesteld met kaartdatum WSG84, en het positie formaat is: hdddomm.mmm' Hoe kan ik nu de goede coordinaten doorgeven aan de hulpsiensten zodat zij ons in 1x vinden?

 

groetjes Richard

 

Hier is een draadje van maar die kan ik niet vinden.

 

Mijn ervaring is vanuit de meldkamer dat het erg centralist afhankelijk is. Ze zouden er de locatie mee behoren te vinden, probeer in ieder geval ook uit te vinden hoe je de etrex omzet in het weergeven van rd coordinaten. Hiermee zouden de meeste centralisten ook een locatie mee moeten vinden. Ook dat vraag ik me bij sommige centralisten af. Navraag bij diverse meldkamers bleek erg verschillende antwoorden op te leveren.

hoi kun je mij zeggen wat rd coordinaten zijn!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ter verduidelijking: het datum geeft een bepaald model van de aarde aan, waarop je positie in verschillende notaties kan worden weergegeven.

 

RD-coördinaten worden gebruikt op de topografische kaarten van Nederland. Daar hoort altijd een Bessel-datum bij, in je toestel Dutch genaamd. Het is een handig systeem, vooral omdat de posities in meters worden opgegeven. Eerst de oostwaarde, daarna de noordwaarde. Maar het werkt alleen in Nederland.

 

Andere systemen zullen vrijwel zeker het WGS 84 datum gebruiken.

Voor de notatie gebruikt men meestal graden-minuten-seconden. (hdddmmss.s)

Ook wel alleen graden. Dan zijn de graden decimaal verdeeld. (hddd.ddddd)

Bij geocaching wordt gebruik gemaakt van graden-minuten. (hdddmm.mmm)

 

h staat voor halfrond, oost/west noord/zuid (E/W N/S).

d voor graden. (1° = 60')

m voor minuten. (1' = 60'')

s voor seconden.

 

De decimale punt geeft aan dat er ook delen vermeld kunnen worden. Alleen de kleinste eenheid mag decimaal onderverdeeld worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...