Spring naar bijdragen

ozie explorer map calibratie


thegreenman

Aanbevolen berichten

Goed ik heb dus ozie explorer. Weet hoe de map gecalibreerd moet worden en heb digitale mappen van nederland.

Het probleem is echter dat als ik de map calibreer, ik pak de hoek coordinaten (RD) en laat de 4 hoekpunten omrekenen naar wgs84 graden minuten, minuten (ik denk dat dit ook de indeling is van de coordinaten op geocaching.nl.)

 

Als ik dan naar buiten loop een meting doe en de waarden opschrijf, terug naar mijn computer en de waarde opzoek op de kaart, kom ik verhoudings gewijs in timboektoe uit. In iedergeval buiten een afwijking van 100 meter.

Is dit normaal of gaat er iets mis ???

 

:cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

O.k. ik maak hieruit op dat jij 100m van Timboektoe woont?!? Eeh, oh, sorry, ik zal ff serieus worden.

 

Omdat ik niet helemaal weet wat je precies bedoelt, schets ik gewoon even wat situaties:

1) Als je DE digitale mappen hebt van Nederland, stel bijvoorbeeld: geheel Nederland verdeeld over 3 CD's, dan hoef je natuurlijk NIKS te calibreren hè... even voordat je de hele problematiek voor niets op je hals haalt. Dat is al gedaan.

2) Als je map gebaseerd is (en dan bedoel ik gewoon: het plaatje, hoe het platgeslagen is vanaf de 'bol'vormige aarde) op Rijksdriehoeksmeting, dan moet je de 4 hoekpunten helemaal niet omrekenen bij het calibreren. Maar dan moet je ook calibreren in Rijksdriehoeksmeting en Dutch Grid.

3) Als je een in RD geijkt RD-kaartje hebt, hoe laat je dan iets omrekenen in WGS84? Weet je zeker dat je getallen afleest onder NB/EL als je het display datum in de statusregel ook daadwerkelijk op WGS84 hebt staan? Anders zit je RD-datum in lat/lon-grid af te lezen!

4) Als je buiten gemeten waardes opzoekt op de kaart, probeer je die waardes dan niet per ongeluk in de cijfers in te vullen van Dutch-RD grid notering? (No offence hoor, ik check het alleen maar.)

5) Als de afwijking ECHT bizar groot is, een halve aardbol bijvoorbeeld: heb je niet Ooster- en Westerlengte verwisseld bij het invullen?

 

Het kan natuurlijk zijn dat ik je vraag volledig verkeerd lees, stuur me dan nog ff meer in de richting van wat je dan wel bedoeld! Maar in elk geval: wanhoop niet, dit moet gewoon opgelost kunnen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderstaande als reactie. Het lijkt er op alsof ik het ei van columbus heb gevonden.

Ik calibreer de map op basis van de rd coordinaten (heb geen bijbehorende map files) op 6 punten. Ik gebruik voor de omrekening http://home.wanadoo.nl/m.van.rossum/calc/index.htm

Da gebruik ik de rd naar wgs84. Ik moet dan wel de configuratie van ozie op graden, minuten, sec,sec zetten. Als ik dan de zaak heb gecalibreerd kom ik binnen de 10 meter van mijn huis uit. Dat is acceptable.

 

Ik begrijp nog steeds niets van die notaties in wgs84 soms graden, minuten,minuten soms graden , minuten,sec,seconden.

 

Kortom ik heb wel de jpg files maar niet de bijbehorende map files. Die ik heb gekregen passen er niet bij.

 

Ik gebruik de kaarten 1:50.000, ben dus nog op zoek naar 1:25.000

 

Maar goed het werkt, op naar de eerste cache met kaart

 

henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan je de Coordinate Calculator van RDNAP van harte aanbevelen. Klik daar onder download (rechts in het menu) en je krijgt dan vervolgens de links naar dat programma en een eventuele handleiding (is niet echt noodzakelijk).

Er zijn meerdere formules, door benaderingen, die zodoende ook verschillende nauwkeurigheden opleveren. Zelf zou ik het liefst zo'n programma gebruiken wat door DE bron van het Rijksdriehoekstelsel wordt verspreid. Tevens kun je dan off line werken.

Waar ik zelf nou ook heel benieuwd naar ben, is of je met gebruik van dat programma i.p.v. de door jou genoemde website anders uitkomt of niet. (Onder verder volledig gelijke omstandigheden qua kaart en kalibratie.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...