Spring naar bijdragen

flatfisher

Leden
  • Aantal bijdragen

    284
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

1 Neutraal

Over flatfisher

  • Verjaardag 30-05-1969

Previous Fields

  • GPS of Smartphone Merk / Type
    GPSMAP 76 CS
  • Ik gebruik mijn GPS / Smartphone sinds
    GPSMAP 76 CS: 04 januari 07

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.ijsstrijd.nl/acties/flatfisher/in-beweging-voor-beweging/doel.aspx
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Woonplaats
    117000 473000
  • Interesse
    geocaching, fietsen en vissen.
  1. flatfisher

    Fietssteun Voor Gps

    Zelf heb ik ook een Dakota 20 en die gebruik ik met veel plezier op mijn fiets. Of het nou mijn stadsfiets, racefiets of MTB is, dat maakt mij niet uit. Ik gebruik de originele Garmin-steun, maar moet bekennen dat hij er wel eens uit is gestuiterd. Daarom altijd het koordje om je stuur bevestigen en liefst nog een paar keer wikkelen zodat hij niet tussen je spaken terecht kan komen. Dit euvel ligt volgens mij vooral aan het feit dat mijn steun wat versleten is geraakt, ik heb nog een andere steun waarop hij beter blijft zitten. Ook gebruik ik (op mijn racefiets) een ANT+ Cadansmeter. Of de Egde 800 beter op je stuur zit, weet ik niet. Mijn grootste bezwaar tegen een Edge is dat er geen gewone batterijen in kunnen, maar dat er een li-ion accu in zit. Dan weet ik zeker dat ik zal meemaken een keer ergens te staan met een lege accu. En als je dan bij een multi net op weg bent naar de cache, is dat vervelend. Dus ja, de fietsstuursteun van Garmin is misschien niet de perfecte, maar in mijn ogen wel goed genoeg. En de gebruiksmogelijkheden van een Edge zijn voor mij weer onvoldoende om die aan te schaffen. Of eigenlijk, een Nuvi in de auto, een Dakota in het veld en een Edge op mijn fiets(en), liefst nog een 76 voor in de boot (blijft drijven), dat zou perfect zijn. Maar met alleen een Dakota 20 kan ik eigenlijk alles doen, auto, fiets, wandelen, boot .
  2. Lang geleden was ik 'een stuk aktiever' op dit forum. Toevallig moest ik vanochtend weer eens aan jullie denken, en dus ook aan Kruimeldief. Zou hij nog altijd reviewer zijn? Die vraag werd snel beantwoordt op de voorpagina van het forum. Via dit draadje wil ik jullie alsnog bedanken voor al het werk dat jullie voor geocachend Nederland betekent hebben. Ook al is het al een tijdje geleden. En gelijk duidelijk makend aan iedereen die zich afvraagt of dit draadje gesloten zou moeten worden: nee, dat lijkt mij niet gewenst. Maar ik heb al vaker meegemaakt dat er mensen zijn die anders denken dan ik. Kruimeldief en Kralenfee, bedankt voor alles. Groet Flatfisher
  3. Dit bedoel ik niet remunj. Als je je GPS hebt, zit daar in main menu een menu tracks in.Als je daar in gaat kun je je track saven, En over die hebben wij het. Heeft nix met je computer te maken. Ja dat klopt dus wel. Het was me al lang geleden opgevallen, als je een track opslaat op je GPS, dan blijven alleen de geografische aspecten (coordinaten en hoogte) van elk trackpunt bewaard. Het enige dat jij kunt gebruiken is je actuele tracklog. Overigens wordt je track bij het saven ook teruggebracht in aantal punten, tot een maximum van 500. Ik weet even niet meer of je gemeld hebt welke gps je hebt (of was het een Vista?). In ieder geval zijn er een aantal interessante zaken waar je wel op kunt letten. Zelf heb ik overigens een GPSmap 60Cx, dus als je een Etrex hebt, weet ik niet of alles overeenkomt. Allereerst, in je map-setup (vanuit de kaart-pagina druk je op menu) kan je naar het tabblad TRACKS. daar kan je het maximale aantal trackpoints invullen, dit staat standaard op 3000, je kunt dat uitbreiden naar 10000. Ook kan je hier aangeven hoe de trackpoints gemaakt worden, in jouw geval is het misschien een goed idee om dat bijvoorbeeld elke 5 minuten te laten doen. Of elke minuut. In ieder geval zou je dat kunnen uitrekenen op basis van 10.000 trackpoints en de tijd die je van plan bent om te gaan trekken zonder pc! Mijn GPS maakt elke keer als ik hem aanzet een nieuwe Active Track aan, allemaal te onderscheiden met een volgnummer, hierbij wordt dus wél steeds datum/tijd onthouden. Een andere optie heb ik zojuist pas gezien, mede door de opmerkingen van Remunj. In het Main Menu heb je ook een icoontje Tracks. Hier kan je allerlei opties instellen, maar dat wist je al, want het is dezelfde pagina waar je je tracks saved! Als je nu bij Setup kijkt, staat daaronder de optie Data Card Setup. Je kunt dan je track saven naar je micro-SD-kaartje. De track-gegevens komen dan in een GPX-bestand te staan, wat niet op je GPS terug te zien valt. Uitlezen doe je dus via USB mass storage of door het kaartje in een kaartlezer te stoppen. Het voordeel hiervan is dat je niet beperkt wordt door een maximaal aantal trackpoints, tenzij je aan de datalimiet van je kaartje komt. Men zegt dat je ongeveer 9000 trackpoints per MB kwijt kunt. Dus er zijn wel mogelijkheden om de door jou gewenste gegevens uit je GPS te krijgen, het hangt er een beetje vanaf welke optie je het best kunt gebruiken! Overigens is het natuurlijk niet mijn eigen wijsheid die ik hier verkondig, ik vond veel info op onderstaande link: Garmin GPSMap 60CSx FAQ
  4. Ik dacht dat de 60-serie een quad-helix antenne had en de Etrex serie een flat-patch antenne. Ik kan me niet voorstellen dat dat veranderd is, hoewel dat met de chipset blijkbaar wel gebeurd is. Het voordeel van de quad-helix t.o.v. de flat-patch is vermoedelijk genivelleerd door de verbeterde chipsets t.o.v. bijv. 5 jaar terug. In ieder geval, de tijd vóór de hooggevoelige chipsets zoals de SirfstarIII! Zoals meerdere personen hier zou ik adviseren de 60 te nemen. Zelf heb ik overigens bewust de 60Cx genomen, dus zonder de extra sensoren voor luchtdruk en kompas. De gevoeligheid is namelijk zo groot dat de GPS binnen 10 meter lopen wel weer de juiste kant opwijst. Dat was vroeger, met de oude chipsets wel slechter en toen kwam een kompas nog wel eens van pas om te kijken of je links of rechts moest gaan. Vooral in een bos onder het bladerdek. Aan de andere kant kan je dat ook altijd wel herleiden via de mappagina, als je tenminste je tracklog aan hebt staan én onthouden hebt waar je vandaan kwam. En dan is die toegevoegde waarde van die sensoren (de S in de 60-serie) naar mijn smaak volledig overbodig. Maar uiteindelijk moet je zelf kiezen waar je het meest aan denkt te hebben, ik ben in ieder geval erg tevreden over mijn GPSmap 60 Cx die ik gebruik bij het wandelen, fietsen, autorijden én vissen/varen! Zelfs in de Parijse metro had het ding zijn nut door te zoeken welk station ons het dichtst bij de bestemming bracht. Of het nou de Eiffeltoren, het Louvre, een restaurant of een cache was, dat maakte niet uit. En ja, dat kan óók allemaal met een Etrex, dat maakt niet uit. Die kleiner is, een kleiner scherm heeft, waar misschien de rubberrand loslaat en die minder knoppen heeft om alle functies te bedienen. Dat maakt voor mij wel uit!
  5. flatfisher

    Welke Gps

    Ik heb zelf een Garmin GPSmap 60 Cx en ben daar erg tevreden over. Ik gebruik hem in de auto, op de fiets en lopend, super gewoon. Ik heb er topo-kaartjes bij die ik gebruik bij het wandelen en meestal bij fietsen en city navigator kaarten omdat die route's kunnen uitrekenen, dit is vooral handig in de auto, gebruik ik soms ook op de fiets. MAAR, dit kan eigenlijk met elke GPS waarop kaartmateriaal geplaatst kan worden en is eigenlijk niet zo relevant voor de uiteindelijke keuze. Voor mij bepalend was dat de Oregon en Colorado destijds nog niet op de markt waren en over de Etrex wel eens gemeld werd dat de rubberrand op de zijkant losliet. Verder vind ik dat de fietssteun van de 60-serie er degelijker uitziet dan die van de Etrex-serie, maar of dat in de praktijk ook zo is? Wel is het scherm van de 60-serie iets groter. Dan is er ook nog de 70-serie, maar die zijn weer qua kast vrij groot, dat vind ik geen porum op je fietsstuur, het lijkt wel een draagvleugel. Waarom geen ander merk? Omdat ik de beschikking had/heb over het Garmin kaartmateriaal. Als je op voorhand een goede inschatting wilt maken hoever het gaans zal zijn naar een volgend waypoint, dan zijn Topo-kaartjes een aanrader omdat je daarop vaak de kleinste slootjes nog terugvindt en dus weet of die laatste 50 meter in rechte lijn gegaan kunnen worden, of dat je eerst naar de 400 meter verderop gelegen brug moet en dan weer terug. Het verschil in zo'n situatie kan dus wel eens meer dan 750 meter zijn! City Navigator kaarten zullen in dat geval niet altijd voldoen, omdat je als voetganger of fietser vaak doorsteekjes kunt maken die op die kaarten niet weergegeven worden! Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes en veel plezier! Groet Flatfisher
  6. Ik heb dat nooit zo bijgehouden hoor, alles langer dan 10 minuten vind ik lang. Wat ik gedaan heb is verschillende bestanden aangemaakt. Ik heb namelijk twee verschillende doelgebieden zeg maar: Nederland/Belgie en Frankrijk. Normaal ben ik natuurlijk thuis en dan heb ik CN Nederland met een stukje grensgebied (westen van Duitsland en Belgie) waarbij ik ook nog zoveel mogelijk topo's van dat gebied heb geladen. Meestal al veel te veel maar toch altijd handig. Maar we gaan best vaak naar Frankrijk op vakantie en dan heb ik CN NL-B-F en topo F bij me. En inmiddels wissel ik dat in een paar minuten. Gewoon een backup maken van je micro-SD als je kaartbestanden naar jouw zin hebt aangemaakt. Sowieso is dat wel een aanrader, je kunt het altijd nog eens nodig hebben. Als je via verkenner je micro-SD bekijkt, dan zie je dat er een map opstaat die 'garmin' heet, daarin staat onder andere een bestand dat altijd de naam 'gmapsupp.img' heet, dat is het bestand waarin je kaarten staan. Kopieer dat bestand naar je harde schijf en je kunt het altijd weer terugzetten. Let wel, moet wel altijd weer in dezelfde map 'garmin' terecht komen. En in dezelfde GPS, vanwege de unlock voor CN! Je moet het dus wel een eerste keer aanmaken, maar wil je later veranderen, dan is het handig en véél sneller als je alleen het juiste bestandje gmapsupp.img hoeft te kopieeren, dan heb je voor 2 GB inderdaad lang geen 2 uur nodig.
  7. flatfisher

    Gpsmap 60c(s)x ?

    Ten volledige overvloede: een GPSMAP 60Cx met Topokaarten en City Navigator maken het navigatieleven zo eenvoudig, ik zou niet meer zonder kunnen. Of het zou een Oregon dan wel Colorado moeten zijn omdat daar ook cachebeschrijvingen ingeladen kunnen worden. En ik heb het dan over gebruik in de auto, fiets en lopend. O ja, en heel soms in een huurbootje, maar dan heb ik toch eigegnlijk liever het drijvende equivalent: 76 Cx. Ach, een grote kurk of buldo werkt ook om in geval van calamiteiten de GPS 60 drijvend te houden.
  8. flatfisher

    Lengte Fietsroute

    Ik heb al vaak kleine onenigheid met Geopatra gehad, maar nu ben ik het absoluut met hem eens. Vooral dit zinnetje: Wat ikzelf dan nog zou overwegen is om een route te maken waarbij het gebruik van de fiets ook echt voordeel oplevert. Of eigenlijk, het gebruik van de auto een nadeel. Hou er in ieder geval bij het maken van de route rekening mee dat mensen je cache ook op een andere manier gaan proberen te doen. Met de motor over het fietspad bijvoorbeeld (doet me denken aan een O.H.-draadje over een artikel 461-bordje bij een pad naar de cache). Nog iets anders, Gpsgek heeft een lijst van fietscaches opgesteld: Gpsgek - Geocaching - Fietscaches! Daar kan je vast nog wel wat inspiratie vinden (voorzover nodig natuurlijk).
  9. Ik denk ook dat je iets fout hebt ingesteld op je GPS. Ik heb even snel gedaan (2,40 km ipv 2403 m) en kom dan uit op N51° 36.991 E004° 19.661 Als je dat in mapsource uitzet met de twee uitkomsten van Malyenki, dan liggen die drie punten binnen 7 m van elkaar. De twee punten die jij in je eerste bericht opgeeft liggen maar liefst 40 m uit elkaar. Gezien alle uitkomsten die tot nu toe gegeven zijn, wijkt die projectie die je op jouw GPS uitvoerde het meest af. Je hebt denk ik iets verkeerd gedaan. Ik vermoed dat je op je GPS niet de juiste kaartinstellingen hebt gedaan. Om kort te gaan, ga via 'menu' naar 'setup' en kies daar 'units' (ik heb een engelstalige versie!). Bij 'units' kan je je GPS instellen op 'position format': hddd° mm.mmm' en op 'map datum': WGS 84 Vooral die laatste is van belang en ik denk dat je daar iets anders hebt geselecteerd, bijvoorbeeld WGS72 of Nederlands ofzo. Maar dat moet absoluut WGS 84 zijn tenzij er in de cachebeschrijving over een ander mapdatum (of in het Nederlands: kaartdatum) gesproken wordt. Ik hoop dat je dan wel de juiste projectie kunt maken. Die kleinere afwijking van 7 m heeft te maken met rekenwijze, ware of magnetische noorden en invoeren van de afstand, maar 7 m is ook al aardig in de buurt van de afwijking van je GPS. Succes, ik hoop dat je er uit komt!
  10. Ha! Dat jij die cache nog weet te herinneren na 2,5 jaar beschouw ik als een compliment ! Inderdaad lijkt deze locatie ripgevoelig, maar blijkbaar is het dat niet. Dát was nu juist de insteek voor mij om die cache te plaatsen. Verder hou ik er wel van om af en toe de boel een beetje te porren, maar in tegenstelling tot jou vind ik het wel belangrijk wat een ander ergens van vindt. Zeker als het mijn cache betreft, alleen vind ik het onterecht dat iemand mijn cache afkraakt op zaken die je van te voren had kunnen weten. Zoiets als dat je niet moet als je een bon krijgt wanneer je door rood rijdt: als je een micro gaat zoeken, moet je niet als je een micro vindt. En dat je geen mooie wandeling hoeft te verwachten als je direct naast de cache kunt parkeren. Als je van dat soort caches niet houdt, stop er dan niet voor. Hoe simpel kan een spelletje zijn? Veel plezier derhalve!
  11. Met deze was je me even te snel af. Team Racerox is een gezamenlijke account van Devvar1 en mijzelf. Het betreft de caches "Nijhofflaan 1 hoog" en "De Biezenwaard". Ik wil niet voor wie dan ook bepalen wat hij wel of niet schrijft. Maar bepaal dan ook niet wat ik daarvan moet vinden. Doe me een plezier en lees de cachebeschrijving van "Nijhofflaan 1 hoog". Dan ben ik benieuwd of jij daarvoor speciaal je bed uit zou komen, sterker nog, of je je Gele Bussie aan de kant zou zetten als je er langs reed. En toch wordt deze cache vaker bezocht dan "De Biezenwaard", terwijl je die toch vrijwel in één zucht met de micro zou kunnen combineren. Tja, ik heb een hekel aan voortuincaches, absoluut. Zelfs als ze origineel zijn. In mijn ogen is het trouwens geen voortuincache, het is openbaar groen. En ja, ik heb echt toestemming van de wijkbeheerder. En nee, ik kan deze cache vanuit mijn huis absoluut niet zien. En ja, ik heb twee of drie keer een geocacher zien loggen, als ik toevallig langsliep. En dan vind ik het onbeleefd om niet minstens even gedag te zeggen, dan merk je snel genoeg of iemand nog een praatje wil maken of niet.
  12. He, ik dacht dat ik duidelijk aangaf dat het om een simpele cache gaat. En gezien de bezoekfrequentie populairder dan mijn multi-cache die 750 m verderop ligt. Terwijl je daar toch niet echt veel meer moeite voor hoeft te doen, 2 opdrachtjes en een stukje wandelen. Dus duidelijk, je komt naar die micro voor een snel puntje, niets meer, niets minder. Schrijf dan niet dat je je afvraagt wat de meerwaarde is, die is er niet. Ik pretendeer dat ook niet, niemand doet dat. Oudejaarsdag heb ik 7EVEN gelopen, dat was echt leuk om te doen. Lees daar mijn logje maar eens over. Vergelijk die dan eens met mijn logje bij RIJTJESHUIS, vrijwel hetzelfde bosgebied, drie dagen eerder, allebei multicaches. Vergelijk ook even mijn not-found log bij KRISKRASCACHE. Het verschil tussen deze caches komt al snel tot uiting in de moeilijkheidsgraad, respectievelijk 4, 1,5 en 3,5 sterren. De cachelegger van RIJTJESHUIS heeft echt heel erg zijn best gedaan op de uitvoering van de waypoints, kosten nog moeite gespaard, maar ik begrijp niet waarom deze cache 35 Geo d'Ors heeft en 7EVEN slechts 14. En ook KRISKRAS komt er met 8 best bekaaid vanaf. Dit kan een goed lezer dus ook wel terugvinden uit mijn logs. Maar om nou in je log te suggereren dat de cache waarvoor je op pad bent gegaan beter het archief in zou kunnen, tja, zelfs dat zou je op een fatsoenlijke manier kunnen verwoorden. (Zoals in de log van Reintje de Vos die je net aanhaalde).
  13. Ben het (in dit geval) helemaal met Barny eens. Heb zelf een serie liggen met 5 puzzeltjes en een bonus. Ik verwacht geen lange logjes bij de vijf micro's van deze serie: Het zijn leuke, niet al te moeilijke puzzels, die op minder leuke plekjes liggen. De caches zijn namelijk gerelateerd aan wegnamen. Aan deze wegen zijn niet echt mooie plekjes te vinden. Wel vind ik het leuk om bij een bonus een (langere) log te krijgen over de totale serie. Dus: eenvoudige caches, eenvoudige logjes. Caches waar meer tijd aan besteed is: meer tijd besteden aan de logjes. Nee jongens, complete onzin. Het ís een flutcache, dus een logje als `weer een puntje d´rbij` zou ik prachtig vinden, dan geef je eerlijk aan waarom je hier naar toe bent gekomen. Maar schrijf je waarom je je afvraagt waarom dit soort caches nou moeten, KOM DAN GEWOON NIET! Een traditional micro cache langs een weg, wat verwacht je daar van? Ben het dus eigenlijk wel eens met de stelling "eenvoudige caches, eenvoudige logjes"
  14. Nee, dan deze log: "Vraag me af waar deze voor dient, maar heb zo mijn vermoedens. In welk huis om deze cache heen woont team Racerox? Hebben jullie me gezien? Mooi." Dit betreft een microcache, een oppikkertje van het zuiverste water, behalve als je te klein bent of in een rolstoel zit. Het lijkt mij iemand die deze cache niet bepaald kon waarderen, maar ondertussen is deze cache bijna 50x vaker gevonden dan mijn multi-cache waarvoor je 500 m moet lopen. Terwijl die cache vier maanden langer ligt dan de micro. Wel meer van dit soort logjes gehad, waaruit maar weinig waardering spreekt. Dat vind ik erg raar als je een traditional micro-cache langs de weg gaat zoeken. Dat doe je niet per ongeluk, je weet wat je te wachten staat. Als je dat niet leuk vindt, doe het dan niet. En het leukste vind ik nog dat veel mensen denken dat ik de cache vanuit huis in de gaten kan houden, dat kan ik helemaal niet. Eigenlijk heb ik deze cache alleen maar geplaatst als test op hufterproofheid. Inmiddels is deze in bijna 3 jaar tijd maar 1 keer verdwenen en ik vermoed dat dat ook nog eens pech is geweest i.p.v. rippen.
  15. Tja, op het gevaar afgeschoten te worden, probeer ik toch te helpen. Ik heb namelijk geen Colorado doch de ouderwetse GPSMAP 60Cx. Als ik het goed begrijp wil jij een 'gewoon' waypoint kunnen benaderen als een 'geocache' waypoint. In mijn GPSMAP 60 Cx kan dat ook. Het verschil tussen beide soorten waypoints zit hem dan slechts in het gebruikte icoontje. Op mijn GPS kan ik instellen welk icoon staat voor een geocache, en welk icoon staat voor een gevonden geocache. Standaard zijn dit een dicht, respectievelijk een geopend kistje. Als ik nu een geocache zoek en op mijn kompas-pagina bevestig dat ik hem gevonden heb, dan verandert mijn GPS automatisch het icoontje van gesloten naar geopend kistje. En ik denk (dit deel weet ik dus niet zeker), dat dat bij jouw Colorado precies zo werkt: je apparaat schakelt automatisch in geocache-modus als jij een geocache-waypoint selecteert. Selecteer je een willekeurig ander waypoint, dan schakelt je GPS blijkbaar naar een andere GoTo-modus. Om dit uit te proberen, zou je eens zo'n willekeurig waypoint moeten selecteren en daarvan het icoontje wijzigen naar het geocache-symbooltje. Vervolgens een GoTo en ik verwacht dat je dan de geocache-modus krijgt. Ben nieuwsgierig of dit werkt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...