Spring naar bijdragen

Vraag

Geplaatst

Begonnen in het draadje 'Plaatsingsvragen, Problemen en Contacten, Deskundige (ozi) gezocht:, Lambert72, Hayfort24 hebben hulp nodig' ga ik hier verder want het wordt technisch.

Welnu, de zin: "Men komt allemaal vragen tegen ..." slaat op wezens met korte beentjes, ook wel kabouters genoemd. Die komen er niet uit (er is nog geen Bond in België met leden die alles er over weten) en ik probeer ze te helpen.

De kaarten topo 1:50.000 zijn geijkt in Ozi met WGS84 coördinaten en als kaartprojectie de Transverse Mercator. (Let op: geen Universal) Volgens de Ozi help over Franse kaarten (ook lambert) "

New Maps (Lambert 93)

The new maps are much easier to calibrate as they have a full grid in UTM "WGS 84" printed on them.

Select the Map datum as WGS 84

Select the Map Projection as UTM.

(Actually it may be more accurate to select the Map Projection as Lambert Conformal Conic and set the parameters as Latitude 1 = 44deg, Latitude 2 = 49deg and the Central Meridian as 3deg.). However it doesn't seem to make much difference to the calibration."

Zou dit ook het geval zijn met de nieuwste kaarten van Top50?

In de Ozi map-file staat:

Projection Setup, 0.000000000, 4.364166667, 1.000000000, 149596.00, -5464543.00,,,,,

Deze getallen worden gebruikt voor het vrije User Grid waar je ze kan zien en veranderen (configuration, Maps, Alternate Grid, User Grid, knopje rechts indrukken). Deze getalen staan ook bij de calibratie onder de knop Projection Setup als Transverse Mercator is gekozen.

De Central Meridian van de niet-universal Transverse Mercator zal wel over Ukkel lopen? En die False N en E zullen wel bedoeld zijn voor het UTM raster. Of is dit de central meridian voor UTM kaarten Universal zone 31? Kan ik wel nazoeken ergens...

Nu ben ik de opmerking tegen gekomen dat die Lambert projecties vooral gebruikt worden voor grote oppervlakten. Dus het zou kunnen dat met de kleine schaal hier in gebruik het wel uitmaakt welke kaartprojectie verondersteld wordt.

Dus dan zou een Lambert Conformal Conic gezet moeten worden. En Ozi heeft dan urgent behoefte aan de Lat1, Lat2 en Central meridian. Die heb ik kunnen vinden in http://www.ngi.be/Common/articles/G/navige...ren_met_GPS.pdf

Aan de hand van wat punten in WGS84 zou ik kunnen zien of het verschil uit maakt met beide projecties.

Maar wat met een UTM raster op een niet UTM maar TM (of zelfs Lambert72) kaart?

Ik kwam wel een offset tegen voor UTM tov. Belgium datum 1950 met Hayfort ellips.

Dan de kwestie van het locale metrische raster. Ozi kent geen Lambert72 net zomin als RD voor mapdatum. Dus moet er een datums.dat file zijn. Ik kom dan op

RD, 3, 593, 26, 478

Lambert72, 29,-99.059, 53.322, -112.486

Ik moet ellips nr. 29 kiezen (dat is die Hayfort24) en de offsets haalde ik uit vermeld document zijn appendix.

Nu kan ik schakelen tussen WGS84 met graden weergave en metrisch UTM naar Lambert toe.

Maar ik heb slechts 3 punten met zowel WGS coörds als Lamberts coörds. De meest westelijke komt te veel links te liggen, de meest oostelijke komt teveel rechts en die ander zit ook niet lekker (denk ik).

Een tweede set vragen betreft het instellen van Lambert op handheld GPS-en. Ik heb voor ons Rijksdriehoeksmeting systeem wel een receptenboekje gemaak maar nog niet voor onze zuiderburen. Dus als iemand info heeft over zijn GPS instellingen: graag!

0 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

Er zijn nog geen antwoorden gegeven op deze vraag.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...