Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Misschien worden we hier iets wijzer van "Bron Wikipedia" :)

[bewerk] Nikkel-cadmium (NiCd)

Zie NiCd-accu voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Enkele NiCd-batterijenDe Ni-Cd accu is een droge accu. Dit betekent dat er geen vloeistoffen in de accu aanwezig zijn. Het grootste nadeel van de NiCd-batterijen is het gebruik van het giftige Cadmium.

De NiCd-batterijen hebben last van het zogenaamde geheugeneffect: wanneer een NiCd-batterij steeds opgeladen wordt, terwijl de batterij nog niet goed ontladen was, dan neemt uiteindelijk de capaciteit af. De twee grootste voordelen van Cadmium accu's zijn: Goedkoper dan andere oplaadbare accu's en de hoogst af te geven stroom. Cadmium accu's zijn veel beter te gebruiken in bijvoorbeeld elektrisch gereedschap met een zwaar belaste elektromotor. De energiedichtheid van Ni-Cd accu's is laag: 45Wh/kg accu. Daarentegen is de vermogensdichtheid van dit soort accu's het hoogst: 200W/kg. In 2006 worden steeds minder NiCd-batterijen gebruikt en wint NiMH terrein.

[bewerk] Nikkel-metaalhydride (NiMH)

Enkele NiMH-batterijenDe NiMH-batterijen hebben veel minder last van het geheugeneffect zoals NiCD-batterijen. De NiMH-batterijen kunnen echter minder goed tegen te lage en te hoge temperaturen. Bij lage temperaturen verliest de batterij zijn lading en bij hoge temperaturen raakt de batterij beschadigd. Bij welke temperatuur dat gebeurt hangt sterk af van het merk en de kwaliteit. Een NiMH-batterij kan beter niet volledig ontladen worden. Bij elektronische apparatuur is dat geen probleem, doordat deze apparatuur zichzelf tijdig uitschakelt, maar bij een zaklantaarn met een gloeilampje kan de batterij volledig ontladen worden. Bij goed gebruik gaat de NiMH-batterij veel langer mee dan een NiCd-batterij. De energiedichtheid van Ni-MH accu's ligt tussen die van Ni-cd accu's en Li-Ion accu's in: 60Wh/kg. De vermogensdichtheid is het laagst van de 3 soorten: 175W/kg.

De eerste NiMH-batterijen konden weinig stroom leveren en hadden een lage capaciteit. In de jaren 2000 tot 2006 zijn de capaciteit en de te leveren stroom sterk verbeterd voor batterijen van dezelfde grootte. Er zijn al accu-cellen beschikbaar met een capaciteit van 13Ah bij 1.2 V.

• 3 weeks later...
Geplaatst

Wanneer doe je de batterijen in het apparaat? Mijn 210 doet ongeveer een dag (10 uur) met een set oplaadbare batterijen, maar als het apparaat een aantal dagen uit heeft gestaan lijken de batterijen leger te zijn dan toen ik het apparaat uitzette. Als ik hem aan heb staan en naast m'n fietscomputer houd, zou ik ineens 99 km/uur fietsen. Toen de fietscomputer laatst een flink half uurtje naast de uitstaande explorist lag, had ik ineens 60 km gefietst. Ik denk daarom dat "uit" niet altijd helemaal "uit" is. java script:emoticon(':P', 'smid_12')

:P

Dan begin je al met bijna lege batterijen...

Geplaatst
Wanneer doe je de batterijen in het apparaat? Mijn 210 doet ongeveer een dag (10 uur) met een set oplaadbare batterijen, maar als het apparaat een aantal dagen uit heeft gestaan lijken de batterijen leger te zijn dan toen ik het apparaat uitzette. Als ik hem aan heb staan en naast m'n fietscomputer houd, zou ik ineens 99 km/uur fietsen. Toen de fietscomputer laatst een flink half uurtje naast de uitstaande explorist lag, had ik ineens 60 km gefietst. Ik denk daarom dat "uit" niet altijd helemaal "uit" is. java script:emoticon(':P', 'smid_12')

:P

Dan begin je al met bijna lege batterijen...

Ik heb er niet zoveel last meer van eigenlijk....Heb nu een Garmin gpsmap60csx :)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...