Lex Geplaatst 8 maart 2007 Geplaatst 8 maart 2007 (bewerkt) Wat ik wel eens heb meegemaakt met mijn Explorist 210 is dat de tijd niet goed stond. Dat gaf een flinke afwijking................. Ik heb de tijd aangepast, waarna de richting en de afstand naar de cache opeens heel anders, maar wel goed, waren. Ik heb toch echt het vermoeden dat hier niet de tijd, maar het datum fout stond ingesteld.Bij geocaching is de afspraak altijd WGS84 als datum te gebruiken, anders moet het uitdrukkelijk vermeld worden; als je een ander datum (bijvoorbeeld dutch of nederlands) gebruikt kun je inderdaad een schuif van een paar honderd meter krijgen. De tijdsinstelling heeft helemaal niets met de positie te maken. GPS gebruikt zijn eigen GPS-tijd, de tijdsinstelling dient uitsluitend om een klok en kalenderdatum te kunnen vertonen. Hier gaat het dus om de kalenderdatum, in de vorige alinea om het kaartdatum, en dat is heel iets anders! 8 maart 2007 bewerkt door lex
Sambalbai Geplaatst 8 maart 2007 Geplaatst 8 maart 2007 Wij zitten de laatste tijd ook steeds een heel stuk (+paar meters) naast de vindplek met onze Magellan.Dit terwijl we juist altijd heel verrast waren door de juistheid van de posities... Een paar meter is niet vreemd hoor. De huidige topmodellen hebben een afwijking van een meter of drie, bij direct zicht op de satellieten. Bij de oudere generaties loopt de onnauwkeurigheid op. Bij de eerste GPSen werd de afwijking in tientallen meters gemeten ipv meters. Maar bovendien speelt de stand van de satellieten op de plaats en tijd waar(op) jij je GPS gebruikt een rol. Bij een ongunstige stand kan er een extra afwijking ontstaan. Daardoor kun je 's ochtends bij hetzelfde punt een andere afwijking hebben dan 's avonds. En als het weer intussen veranderd is wordt dat nog erger. En datzelfde geldt ook voor de cachelegger. Dus de positie die hij bepaald heeft kan best een aantal meters afwijken. En als de legger een ander merk/type GPS gebruikt zal dit ook meespelen. Het record wat ik meegemaakt heb was 22 meter afwijking Als je wilt weten of je GPS goed functioneert kun je het beste even op meetpunten jacht gaan. Als je je GPS met direct zicht op de satellieten op b.v. een RD meetpunt legt moet je bepaalde positie overeenkomen met de bekende, zeer nauwkeurige, positie van dat punt. Natuurlijk wel de afwijking noteren die je GPS op dat moment aangeeft, daar moet het punt binnen vallen.
Aanbevolen berichten