Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Vol vreugde bericht de firma STAR GIS dat ze zijn uitgekozen door IGN België om de Stafkaarten CD software te leveren.

Waar ze het over hebben is de al eerder in dit forum vermelde Topo België Vlaanderen en Wallonië zie http://www.ngi.be

De firma zit op www.star.be

De aantal programma's voor GIS (geographic Informtion Systems) dat op de markt is, is enorm. En nog enormer zijn alle fileformats die in gebruik zijn.

Er wordt nu naar gestreefd om tot eenheid te komen met behulp van de Geographic Markup Language (GML).

In Emmen bij de Topografische Dienst is een samenkomst gehouden: GML Relay waarin vele GIS-software fabrikanten moesten laten zien of ze met GML overweg konden.

http://www.gdmc.nl/relay/

Hier staan ook foto's. Ziet iemand bekenden?

http://www.opengis.net/gml/02-069/GML2-12.html

bevat meer info over GML

Heb je atlassen met luchtfoto's of satellietfoto's dan is het heel hinderlijk als over een pagina zomaar een extreem kleurverschil te zien is omdat de foto's simpelweg aaneen geplakt zijn. Doe je het netjes dan moet je mosaicking software gebruiken die die verschillen wegrekent. Bijvoorbeeld OrthoVista 3.4.0 die op automatische en intelligente wijze naden opzoekt en kleuren bijstelt.

www.inpho.de

Het ECW format voor pixelbeelden wint steeds meer terrein bij gebruikers. Vooral de high-resolution SPOT-5 beelden b.v. zijn ongecomprimeerd bijna door geen computer te behandelen. Het dan ook niet vreemd dat Earth Resource Mapping de Enhanced Compressed Wavelet heeft omarmd in versie 3.6 van ENVI.

www.ermapper.com

Het heeft een eeuwigheid geduurd maar binnenkort zijn alle definities van JPEG 2000 rond; drie jaar na dato (ISO/IEC 15444). Deze moderne JPEG kan heel wat beter comprimeren dan de oude die het moet doen met discrete cosinus transformatie (DCT). Even voor de duidelijkheid: JPEG200 gebruikt als aanbevolen compressiemethode de Wavelet. De Erdas Imagine software (geleverd door Leica) kan het nu al gebruiken

www.mappingscience.com

heeft ook een download van een vieuwer voor Georeferenced JPEG2000 want net zoals TIFF kan ook JPEG2000 extra informatie bevatten van geografische aard (pixelcoordinaten, pixelgroottes etc.)

• 1 year later...
Geplaatst

12-OCT-2004, FOR IMMEDIATE RELEASE: Tripod Data Systems Offers Free TDS COGO Software

Hier in Europa is de firma TDS (Tripod Data Systems, eigendom van Trimble ) weinig bekend. Van Trimble hebben we wel gehoord. Op Mount St. Helens (zie ander draadje) staan momenteel 12 geodetische Trimble GPS antennes bijvoorbeeld. De firma TDS verkoopt spullen van Nikon zoals Total Stations en PDA's.

Hun site is hier.

Na wat geklik en 404's kon ik lezen dat ze het TDS COGO for Pocket PC verkopen. Hiermee kan je in het veld met je PDA (W-CE) makkelijk meetgegegevens verwerken. Wel natuurlijk een super-rugged PDA-tje bij ze kopen die waterdicht is zoals wat je ziet op deze page. :huh:

Dat ik hier over begin komt omdat de COGO software gratis wordt aangeboden op hun site. Met manuals. Je moet je wel laten registreren en ze duidelijk maken dat je een serieuze student bent. Om het in hun eigen woorden te zeggen "And now you can download TDS COGO for Pocket PC free of charge—a $99 value. Simply register on this Web site and you can download a free copy of this easy-to-use software that will run on most Pocket PC devices. ".

Het was even zoeken maar als je gaat naar Support Centre dan kan je daar je download starten waartoe je eerst een page krijgt om in te vullen.

Ik heb geen PDA dus ik kan verder weinig uitproberen. Als iemand zin heeft om ernaar te kijken en er verder over te vertellen: gaarne!

• 6 months later...
Geplaatst

Nu het internet overal is en de dekking van de mobiele telefoon nagenoeg totaal is in ons land, hoef je geen gebruik meer te maken van een eigen radiozender en ontvanger als je een Rover/ Basisstation opstelling hebt.

Vanuit het basistation kunnen de correctiegegevens via Internet naar elders en ook naar een mobieltje gezonden worden. (effe je basisstation opbellen...)

Natuurlijk is het handig als e.e.a genormaliseerd gebeurt.

Ik kwam terecht op de heel informatieve pages van Bundesamt für Kartographie und Geodäsie die wat doet ism EUREF.

Let op de uitleg over Ntrip. Beschikbaar voor Linux en Windhoos.

Je hebt een server nodig en client software. Dat is er ter download.

Ik vroeg mij af, overziende het lijstje van deelnemers: Doet de overheid van Nederland Kennisland hier ook in mee? In ieder geval niet in de aanlevering van (gratis) stationsgegevens.

Maar het bedrijfsleven wel. Zo zie ik dat het netwerk van o6-GPS mee doet en ook dat Fugro Leidschendam op 80.60.84.82:80 streamt.

Meldingen over de gezondheid van het systeem en jouw data gaan via NABU's : "Notice Advisories to Broadcaster Users", niet te verwarren met de welbekende NANU's.

• 8 months later...
Geplaatst

Op jacht naar de ware shift tussen de Meridiano de Madrid (1870) en ED50 (of WGS84) kwam ik een stukje software tegen van Luis Miguel TAPIZ EGUILUZ uit Spanje die een fantastisch aantal obscure mapdatums en projecties kent.

http://inicia.es/de/ltapiz/doc1.htm

het heet simpelweg (vlag dekt lading):

Programa de Conversion de Coordenadas

Ooit gehoord van mapdatum Ayabelle Lighthouse Djibouti? Of S-JTSK Czechoslavakia (Prior 1 jan 1993)?

Wel die bestaan en zijn ergens in gebruik.

Het Spaans interface lijkt even lastig maar de internationale geografische terminologie wijst zichzelf. En Babelfish kan de webpage naar begrijpelijk Engels vertalen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...