gpsgek Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 (bewerkt) Het is me nog nooit eerder opgevallen, maar er ontstaat direct een vraag over. In het menuutje van de pagina waarin de Garmin GPSMAP CSx meestal een hoogtemeting schetst, kun je ook ervoor kiezen om een barometer te plotten. Maar, als je dat dus hebt ingeschakeld veranderd het menu en kun je ook een lokale luchtdruk plotten. Wat is het verschil tussen de barometer en de lokale luchtdruk? Er is een verschil, ze geven namelijk verschillende waardes. Bij de één kan ik de metingen van het KNMI beamen (bu-amen ), bij de ander niet.... 18 januari 2007 bewerkt door gpsgek
flatfisher Geplaatst 18 januari 2007 Geplaatst 18 januari 2007 Zoiets was mij ook al opgevallen. De lokale luchtdruk geeft volgens de handleiding de ongecalibreerde luchtdruk weer. Dit is de actuele luchtdruk zoals je bij het KNMI (of in mijn geval Weerstation Uithoorn) kunt terugvinden. De ander (barometer) geeft de gecalibreerde luchtdruk weer. Het verschil: op dit moment (plm 22.00, 18 jan 2007) is de luchtdruk volgens het weerstation hier in Uithoorn 995.7 hpa. Mijn GPS roept als lokale luchtdruk: 996.3 hpa, terwijl de barometer roept: 992.4 hpa. Een stukje lager dan eigenlijk het geval is. Kijk ik nu naar de hoogte die aangegeven wordt, dan zou ik me nu 40 meter ONDER zeeniveau bevinden. Helaas weet ik niet precies hoe hoog het hier in de polder is, maar zeker geen -40 NAP.. Calibreer ik mijn GPS nu gelijk aan de lokale luchtdruk, dan bevind ik me ineens op -2 m NAP, een stuk reëeler. Overigens is er nu nog altijd een klein verschil tussen beide luchtdrukgegevens. Je zou dus misschien wel mogen zeggen dat je de calibratie van je hoogtemeter kunt controleren aan de hand van beide genoemde velden. Waarbij lokale luchtdruk de echte luchtdruk weergeeft en die waarde kan je gebruiken om je GPS weer opnieuw te calibreren. Groet Flatfisher
gpsgek Geplaatst 18 januari 2007 Auteur Geplaatst 18 januari 2007 Hmmm, nu is lokaal hier 1000mb, terwijl de barometer 993.81 aangeeft.... Toch wel een erg groot verschil...
flatfisher Geplaatst 19 januari 2007 Geplaatst 19 januari 2007 Hmmm, nu is lokaal hier 1000mb, terwijl de barometer 993.81 aangeeft.... Toch wel een erg groot verschil... Klopt. Het viel mij gisteravond al op dat de barometer aan het stijgen was. In de tijd dat ik mijn vorige post schreef (even voor tienen) was die al gestegen van 996.3 naar 997.0. Ik heb het dan over de 'lokale luchtdruk'. Het veld 'barometer' heeft volgens mij een geheugen, dus als je je gps na enige tijd weer aanzet, dan gaat die met die gegevens je hoogte meten. Pas als 'lokale luchtdruk' en 'barometer' overeenkomen (ongeveer, hoeft niet precies), is de hoogtemeter goed gecalibreerd. Overigens kan je die ook calibreren door de juiste hoogte in te voeren. Als je die weet natuurlijk. Daarna zal je zien dat beide luchtdrukwaarden beter overeenkomen dan nu het geval is. Overigens zou je hoogtemeter nu een aanzienlijk lagere waarde moeten aangeven dan de hoogte waarop je je werkelijk bevind. Voor west-Nederland stel ik me voor dat jouw GPS met bovenstaande gegevens aangeeft dat je je zo'n 60 m onder zeeniveau bevindt?! Zoniet, dan dacht ik iets te weten wat toch niet klopt . Groet Flatfisher
gpsgek Geplaatst 19 januari 2007 Auteur Geplaatst 19 januari 2007 Hmmm, nu is lokaal hier 1000mb, terwijl de barometer 993.81 aangeeft.... Toch wel een erg groot verschil... Klopt. Het viel mij gisteravond al op dat de barometer aan het stijgen was. In de tijd dat ik mijn vorige post schreef (even voor tienen) was die al gestegen van 996.3 naar 997.0. Ik heb het dan over de 'lokale luchtdruk'. Het veld 'barometer' heeft volgens mij een geheugen, dus als je je gps na enige tijd weer aanzet, dan gaat die met die gegevens je hoogte meten. Pas als 'lokale luchtdruk' en 'barometer' overeenkomen (ongeveer, hoeft niet precies), is de hoogtemeter goed gecalibreerd. Overigens kan je die ook calibreren door de juiste hoogte in te voeren. Als je die weet natuurlijk. Daarna zal je zien dat beide luchtdrukwaarden beter overeenkomen dan nu het geval is. Overigens zou je hoogtemeter nu een aanzienlijk lagere waarde moeten aangeven dan de hoogte waarop je je werkelijk bevind. Voor west-Nederland stel ik me voor dat jouw GPS met bovenstaande gegevens aangeeft dat je je zo'n 60 m onder zeeniveau bevindt?! Zoniet, dan dacht ik iets te weten wat toch niet klopt . Groet Flatfisher Nou... 60 is iets overdreven. Ongeveer 5 meter onder zeeniveau klopt wel
deBruineBeren Geplaatst 19 januari 2007 Geplaatst 19 januari 2007 Volgens mij is het zo: De lokale luchtdruk is de luchtdruk op de plaats (hoogte) waar je op dat moment bent. Deze wordt dus werkelijk door de sensor in de GPSr gemeten. De Barometer geeft de luchtdruk zo als die op dat moment zou zijn op "zeeniveau". (wat "zeeniveau"dan ook mag zijn, zie post van Hawkeyes) De GPSr berekent deze waarde aan de hand van de GPS hoogte. Wel zo handig dat je weet wat de luchtdruk (Barometer dus) is op zeeniveau. Nu ben ik geen Piet Paulesma, maar volgens mij is 1000 mbar normaal in Nederland. Stel je zit boven op de Dom of Martini toren (± +100 meter) en je ziet dat de lokale luchtdruk 990 mbar is. Je denkt dan dat je in een laag luchtdruk gebied zit en dat er dus slecht weer aan komt. Natuurlijk klopt dit niet want je moet vanwege de 100 mtr hoogte verschil eerst 10 mbar er bij optellen. Dat is niet handig dus doet de GPSr dat automatisch voor je Lokale lucht druk + huidige hoogte = Barometer. Kalibreer je hoogtemeter maar eens op 1000 mtr, dan geeft de barometer in eens 100 mbar meer aan. De lokale luchtdruk blijft het zelfde.
Lex Geplaatst 23 februari 2007 Geplaatst 23 februari 2007 (bewerkt) Enkele punten die me bij het doorlezen van dit draadje zijn opgevallen: 1. De barometerdruk is de luchtdruk die heerst op wat de GPSr 0 m hoogte noemt. 2. Op moderne GPSsen (zoals de 60-serie) komt die hoogte vrijwel overeen met zeeniveau, in Nederland NAP. 3. De normale barometerdruk is niet 1000 hPa maar 1013 hPa. 4. Het verloop van de lokale luchtdruk in de buurt van zeeniveau is niet 1 hPa per 10 m, maar 1 hPa per ca. 8 m. 5. Bij de berekening van de barometerdruk uit lokale luchtdruk en de hoogte wordt niet zonder meer de GPS-hoogte gebruikt. Het zit veel slimmer in elkaar. Voor een uitgebreide uitleg zie Kompas, hoogtemeting en barometer van de GPSmap 60CSx op de Notter-site. 24 februari 2007 bewerkt door lex
Hansvg Geplaatst 2 maart 2007 Geplaatst 2 maart 2007 (bewerkt) Ik ben een redelijk nieuwe GPSMap 60CsX gebruiker, vandaar mijn vraag: Wordt de luchtdruk constant gemeten of alleen wanneer de GPS aanstaat? Hans 2 maart 2007 bewerkt door Hansvg
Lex Geplaatst 3 maart 2007 Geplaatst 3 maart 2007 (bewerkt) De 60CSx kan, in tegenstelling tot de 60CS, niet de baromerterstand opnemen terwijl het toestel uit staat. Als je GPS uitschakelt haal je trouwens wel een lange batterijduur, dat is dus een redelijk alternatief. 3 maart 2007 bewerkt door lex
Aanbevolen berichten