Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Heeft iemand advies voor 't volgende:

We gaan dit jaar weer naar de Dolomieten en zoals altijd gaan we veel bergwandelingen en wat klettersteige (Via Ferrate) maken. Kaarten en Kompas waren tot nu toe geen probleem om een route te plannen en te volgen. Maar, voor 't eerste wil ik de Magellan Gold inzetten om mijn eigen routes te volgen :lol: . Maar ja, hoe pak je dit aan. Ik heb de topo kaarten (1:25000) al ingescand en in Ozi gecalibreerd. Waar moet je opletten als je een route opzet en op welke plekken kun je 't beste je waypoints plaatsen? Kruisingen? beekjes oversteek? Marquante punten?

Veel of juist weinig waypoints? of misschien een Track? :lol:

Heeft iemand ervaring hiermee?

Bernez

Geplaatst

Ik ben absoluut geen berg- of klimgeit dus ik zeg maar iets dat me wiedes lijkt.

Waypoints op kruisingen: nee want dan sta je daar en je GPS geeft je nog niet het volgende waypoint dus geen richting. Leg een wp na de kruising op het goede pad.

Kom je op het wp dan kan je maar 1 ding doen: doorlopen naar de volgende. Beekjes doorwaadplekken lijken me ok. Maar dan niet naar je GPS kijken bij het oversteken maar naar beneden kijken waar je stapt want anders wordt er gauw meer nat dan alleen je voeten. Het wp zou ik leggen aan de beginkant van de oversteek. Ben je aan de overkant dan ben je ver genoeg van je wp om door je GPS verwezen te worden naar de volgende in de route.

Berghellingen volgen: er zijn altijd kammen of dergelijke waar je overheen gaat. Het goede pad op de helling kiezen en op het goede punt uitkomen is de kwestie. Markeer het punt waar je de helling opgaat.

Ik zou kiezen voor weinig wp : sta je aan het begin van het dal en er is maar 1 duidelijk pad: dan kan je het volgende wp aan het eind van het dal leggen. Tenzij er twee paden zijn aan beide kanten van de waterloop.

Maar je hebt topo kaarten (naar ik hoop met hoogtelijnen) en er zijn ook vast wel boekjes met routebeschrijvingen.

Rest mij een laatste advies: ga eens proberen hoe je GPS zich gedraagt bij het lopen van een route. Op welke afstand wordt een wp benaderd (rekening houdend met de onnauwkeurigheid) , wannneer zegt die dat die er is, wanneer verwijst die naar het volgende wp van route?

Ik heb een vraag: in hoeverre kan een GPS op zo'n manier een echte levende, pratende en jodelende gids vervangen?

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...