Gast satellite_tracker Geplaatst 5 april 2006 Geplaatst 5 april 2006 Hallo allemaal Ik heb een oude kasterkaart van de woonomgeving gedownload Nu heb ik deze over een topografischekaart gelegd en nu blijkt dat deze op sommige punten niet klopt. Met deze oude kaart wil ik in het landschap oude wegen en huizen gaan bepalen met m'n GPS. Weet iemand er of ander programmaatje bestaat om deze kaart , een bitmap, recht te trekken. Het is niet een kwestie van herschaleren, maar bepaalde gedeeltes van de kaart verschuiven. B.v.d. Dominique Clerx My Webpage
0 de Roode Lantaarn Geplaatst 5 april 2006 Geplaatst 5 april 2006 (bewerkt) Vermoedelijk is de oude orginele kaart niet gescand maar gefotografeerd. Dit geeft een licht vertekend effect naar de randen toe. Dit is te herstellen met pakketten als PaintShopPro of Photeshop. Gewoon proberen. Desnoods laad je een goede huidige kaart in en gebruikt dit als ondergrond. Daarover in een nieuwe layer de oude kaart en deze half transparant maken. Deze layer moet je dus gaan rekken/strekken zodat hij weer precies goed op de huidige kaart past. Ger@ld Edit: Heb ook even snel gekeken naar de kaart op je site, het verzamelplan. Als je goed kijkt heeft de kaart ook al wat scheef gelegen dus zul je hem ook een x aantal graden moeten draaien. Het raster op de kaart lijkt veel (en is volgens mij) een RD raster dus kalibreren naderhand mag geen probleem worden. Succes en laat de vorderingen even weten. Ger@ld 5 april 2006 bewerkt door de Roode Lantaarn
0 pa3fus Geplaatst 5 april 2006 Geplaatst 5 april 2006 Weet iemand er of ander programmaatje bestaat om deze kaart , een bitmap, recht te trekken.Het is niet een kwestie van herschaleren, maar bepaalde gedeeltes van de kaart verschuiven. <{POST_SNAPBACK}> Ik ben bang dat als je gaat trekken aan een bitmap georienteerd plaatje dat de kwaliteit er flink slechter op zal gaan worden. Kun je niet beter kijken of je het met Ozi opnieuw kunt calibreren a.d.h.v. een paar nog herkenbare punten van toen en nu ? Groeten Jan-Willem.
0 de Roode Lantaarn Geplaatst 5 april 2006 Geplaatst 5 april 2006 Ja dat is natuurlijk ook een oplossing. Het maakt dan niet uit hoe scheef de kaart is en hoe kromgetrokken. Als je herkenbare punten van toen terug kan vinden op de kaart van nu moet het kalibreren makkelijk gaan. Te denken valt aan torens of molens hoewel ik ze op je kaart niet zo snel kon vinden.
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 6 april 2006 Geplaatst 6 april 2006 De kaart bevat inderdaad rasterlijnen die overeenkomen met RD. In een beeldbewerker kan je de hulplijnen aanzetten (rechthoekig raster) en dan met de hand de zaak recht trekken. Voor scheve kaarten: ik vindt de cropping mogelijkheid van Panavue Image assembler zeer handig voor het recht uitknippen, zeker als er een metrisch raster op de kaart staat.
0 Gast satellite_tracker Geplaatst 6 april 2006 Geplaatst 6 april 2006 (bewerkt) Bedankt heren Ik ben inderdaad bezig geweest met Paint shop pro maar het resultaat in niet erg bevredigend Ik was bezig met deze oude kaart Als je hem op de topografische kaart legt van roermond dan blijkt de kasteel boerderij aan de rechter zijde niet op de juist plaats te liggen, ook kloppen er links boven en onder een aantal punten niet Nu dacht ik dat er misschien wel een handig tool-tje voor bestaat. Ik stel me dat dan als volgt voor: je trekt over de bitmap een lijn of vlak , daarna zou je aan de lijnen moeten kunnen trekken om de bitmap (kaart) op de juiste positie te plaatsen, een soort warp functie Ik heb inmiddels Panavue Image assembler uitgeprobeerd, echter viel mij het resultaat een beetje tegen. De rasterlijnen waren me nog niet opgevallen (misschien te veel verkleint zodat ze zijn opgelost) Ik heb wel een leuk programmaatje gevonden om van bitmap kaarten vector kaarten te maken, en wel Win Topo Nieuwe tips zijn natuurlijk altijd welkom b.v.d. Dominique 6 april 2006 bewerkt door satellite_tracker
Vraag
Gast satellite_tracker
Hallo allemaal
Ik heb een oude kasterkaart van de woonomgeving gedownload
Nu heb ik deze over een topografischekaart gelegd en nu blijkt dat deze op sommige punten niet klopt.
Met deze oude kaart wil ik in het landschap oude wegen en huizen gaan bepalen met m'n GPS.
Weet iemand er of ander programmaatje bestaat om deze kaart , een bitmap, recht te trekken.
Het is niet een kwestie van herschaleren, maar bepaalde gedeeltes van de kaart verschuiven.
B.v.d.
Dominique Clerx
My Webpage
5 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten