Voor een projekt ben ik bezig om de gemiddelde richting te kunnen bepalen n.a.v. posities.
Posities worden elke seconde gelogd. Ik bewaar de laatste 60 posities en zou daaruit een gemiddelde richting willen bepalen. Ik kan ten opzichte van 2 posities een richting bepalen, maar dat is niet vloeiend. 'T is wat lastig uitleggen maar stel dat ik 5km per uur rij en vervolgens 5 seconden stop. Dan zijn de gps-posities ongeveer hetzelfde, maar gaat m'n richting van bijvoorbeeld Noord naar Zuid en dan naar West en weer naar Zuid.
Er zou iets van een logica in moeten zitten dat wanneer de posities binnen x meter vallen ik in principe stil sta en deze dus [dubbele posities] niet meer mee tellen voor het bepalen van m'n richting.
TomTom en dat vergelijkbare applicaties hebben ook een bepaalde logica om bij stilstand niet om de seconde de kaart als een gek te laten roteren.
Heeft iemand iets soortgelijks al eens bestudeerd... ik zat te denken aan volgende tactiek:
* log posities
* wanneer vorige punt binnen 1 meter van voorgaande positie, dan punt loggen naar lijst
* bepaal gemiddelde richting tussen huidige en 5 voorgaande punten.
* Bij een rotonde of keren-op-de-weg zou dit een 'probleem' op _kunnen_ leveren maar dat komt niet vaak voor.
Een regressie-lijn / kleinste kwadraten oplossing of gemiddelde/mean van de laatste richtingen... of moet ik in andere richting [] denken?
Het stil staan is denk ik een bepalende factor voor de richting bepaling.
Vraag
pxp
Voor een projekt ben ik bezig om de gemiddelde richting te kunnen bepalen n.a.v. posities.
Posities worden elke seconde gelogd. Ik bewaar de laatste 60 posities en zou daaruit een gemiddelde richting willen bepalen. Ik kan ten opzichte van 2 posities een richting bepalen, maar dat is niet vloeiend. 'T is wat lastig uitleggen maar stel dat ik 5km per uur rij en vervolgens 5 seconden stop. Dan zijn de gps-posities ongeveer hetzelfde, maar gaat m'n richting van bijvoorbeeld Noord naar Zuid en dan naar West en weer naar Zuid.
Er zou iets van een logica in moeten zitten dat wanneer de posities binnen x meter vallen ik in principe stil sta en deze dus [dubbele posities] niet meer mee tellen voor het bepalen van m'n richting.
TomTom en dat vergelijkbare applicaties hebben ook een bepaalde logica om bij stilstand niet om de seconde de kaart als een gek te laten roteren.
Heeft iemand iets soortgelijks al eens bestudeerd... ik zat te denken aan volgende tactiek:
* log posities
* wanneer vorige punt binnen 1 meter van voorgaande positie, dan punt loggen naar lijst
* bepaal gemiddelde richting tussen huidige en 5 voorgaande punten.
* Bij een rotonde of keren-op-de-weg zou dit een 'probleem' op _kunnen_ leveren maar dat komt niet vaak voor.
Een regressie-lijn / kleinste kwadraten oplossing of gemiddelde/mean van de laatste richtingen... of moet ik in andere richting [
] denken?
Het stil staan is denk ik een bepalende factor voor de richting bepaling.
Iemand tips voor dit probleem[pje] ?
Jan
2 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten